جشنواره گل از دیلم تا سپیدرود؛

گشتی در دیلمان، زیباترین ییلاق گیلان + عکس

بهار، به خوبی وصف خطه سر سبز شمال را کرده است و از دیلم تا سپیدرود، جشنواره ای از گل و رنگ و زیبایی را به تصویر کشیده است.

گشتی در دیلمان، زیباترین ییلاق گیلان + عکس

به گزارش ۸دی، به نقل از «لاهیجان»، گیلان، خطه زیبایی از سرزمین های شمالی ایران پهناور و چهار فصل است که بخشی از تاریخ این مرز و بوم پر افتخار را در خود جای داده و در یکصد سال اخیر، یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری در ایران بوده و خواهد بود.

در گیلان، در هر فصل سال، عظمتِ خالق گیتی را می توان در جنگل ها و کوه های این منطقه شاهد بود، جایی که به اندازه بیابان های ایران زیبا و به اندازه دنیای شگفت انگیز زیر زمینی ایران، تاریخی، باستانی و رازآلود است.

دیلمان در ادبیات

دیلمان، منطقه ای در شمال کشور و جنوب گیلان است، وقتی صحبت از دیلم و دیلمان می شود، ناخودآگاه، شعری از شاعر بزرگ معاصر، ملک الشعرای بهار به ذهن می رسد که هم از سپید رود می گفت و هم از دیلم:

هنگام فرودین که رساند ز ما درود؟                  بر مرغزار دیلم و طرف سپیدرود

کز سبزه و بنفشه و گلهای رنگ رنگ                 گویی بهشت آمده از آسمان فرود

دریا بنفش و مرز بنفش و هوا بنفش                جنگل کبود و کوه کبود و افق کبود

جای دگر بنفشه یکی دسته بدروند                   وین جایگه بنفشه به خرمن توان درود

بهار، به خوبی وصف خطه سر سبز شمال را کرده است و از دیلم تا سپید رود، جشنواره ای از گل و رنگ و زیبایی را به تصویر کشیده است. آری در خطه دیلمان، بنفشه می توان به خرمن درود…

دیلمان فعالی، با حدود هزار کیلوتر مربع وسعت، ۷۲ پارچه آبادی دارد و در سلسله کوه های البرز، جا خوش کرده است. این منطقه خیلی تاریخی است. گفته شده که نخستین تجربه غارنشینی انسان و حتی کشف آتش، در دیلمان صورت گرفت و اختراع سلاح های فلزی نیز تاریخچه ای در این خطه سر سبز رویایی دارد.

با این حال، دیلمان را باید زیباترین منطقه ییلاقی شرق گیلان دانست، گویی خداوند، این جا را نقاشی کرده است و دست خدا، جشنواره ای از رنگ و زیبایی را در این منطقه گیلان، به تصویر  می کشد.

دیلمان یکی از بکرترین مناطق ایران است که آب و هوای سرد کوهستانی داشته و چشمه های فراوانی در آن جریان دارد. این منطقه از دو بخش دیلمان و پیرکوه تشکیل شده و از شمال به رشته کوه البرز و از شرق، به قله درفک منتهی می شود.

دیلمان، ترکیبی از سه واژه دیل، ام و آن است. هر یک به ترتیب به معنی: مکان نگهداری دام، پسوند نمایشگر ارتفاع و مکان به شمار می رود. در کل، دیلمان به معنی مکان پر ارتفاعیست که در آن دام را نگهداری می کنند. تا قرن پنجم این منطقه دیلم نامیده می شد که به معنای مکانی در جنگل است.

بر اساس اسناد تاریخی، دیلمان از غرب گیلان آغاز و تا بابل مازندران و از جنوب تا قزوین وسعت داشت. این خطه زیبای سر سبز پهناور را روزگاری، دروازه دیلمان می نامیدند. در قرن هشتم، قسمت هایی از دیلم جدا شد و در نهایت، بخشی کوچکی که امروز مشاهده می کنید، به عنوان دیلم معروف است.

قدمت دیلمان، قدمتی به بلندای تاریخ است. بیش از ۳۵۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا دارد و از زیباترین روستاهای ییلاقی شمال کشور به شمار می رود. اگر به دنبال افسون گری طبیعی هستید، دیلمان گیلان حتما را محسور زیبایی و طنازی خود می کند.

عکس: سمیه عباسی

پایان پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه