راهزنان همچنان سر گردنه اصلاحات؛

روزنامه آفتاب یزد از اخاذی ۲ میلیاردی غلامحسین کرباسچی از کاندیداهای لیست امید پرده برداشت

آفتاب یزد در یادداشتی از پشت پرده های لیست شورای شهر اصلاح طلبان و مطالبه ۲میلیاردی برای قرار گرفتن افراد در لیست نوشت.

روزنامه آفتاب یزد از اخاذی ۲ میلیاردی غلامحسین کرباسچی از کاندیداهای لیست امید پرده برداشت

به گزارش ۸دی، چندی پیش بود که خبر لیست فروشی شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان با گفت‌وگویی از فاطمه دانشور مبنی بر پیشنهاد ۲ میلیارد تومانی برای گنجاندن نام وی در لیست اصلاحات رسانه ای شده بود؛ حالا پس از گذشت چند هفته روزنامه اصلاحطلب آفتاب یزد پرده را از  لیست شورای شهر اصلاحات کنار زد و نوشت: «این درخواست از جانب آقای «غ_ک» دبیرکل یکی از احزاب سرشناس اصلاح‌طلب مطرح‌شده است«.

 

به گزارش رجانیوز لیست شورای شهر اصلاحطلبان آنقدر عجیب بود که در همان دقایق اولیه پس از انتشار، موجی از گلایه و انتقاد را در میان بدنه جریان اصلاحات به راه انداخت. گلایه هایی که حتی پس از انتخابات نیز ادامه یافته بود به نحوی که محمد رضا عارف  در پاسخ به  پرسش هایی درباره چگونگی بستن لیست امید در شورای شهر، معیارها وامتیازات کاندیداها و مهندسی لیست توسط یک حلقه سیاسی  اظهار کرد که خودش نیز بعنوان رییس شورایعالی سیاستگزاری اصلاح طلبان فقط ۲۴ ساعت زودتر از سایرین از لیست ۴۲ نفره مطلع شده است.
عارف که تحت فشار زیادی ناشی از انداختن مسئولیت مهندسی لیست به گردن او قرار دارد، در حین توضیح موضوع دچار گریه شد و در سخنرانی وی چنددقیقه بدلیل گریستن عارف اختلال ایجاد شد.

 

حالا پس از گذشت چند هفته از ماجرای شیوه تنظیم لیست شورای شهر اصلاحطلبان روزنامه آفتاب یزد روز گذشته در مطلبی نوشت:

»چه کسی پیشنهاد ۲ میلیاردی برای حضور در لیست امید به نامزدها داده بود؟

یک منبع آگاه توضحیاتی را در مورد ماجرای درخواست ۲میلیارد تومان از برخی کاندیداهای شورای شهر تهران جهت حضور در لیست امید ارائه داد.

بنا به گفته وی چنین درخواستی از کاندیداهای اصلاح طلب مطرح شده اما نه از سوی اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان.

گویا چنین درخواستی از جانب دبیرکل یکی از احزاب سرشناس اصلاحطلب مطرح شده است.

بدین صورت که وی با برگزاری جلسات خصوصی با کاندیداهای مطرح و خواستار حضور در لیست امید به آنان پیشنهاد می داده که ۲میلیارد تومان بپردازند تا بتوانند در لیست حضور داشته باشند. البته مشخص نبوده آقای غ_ک با چه سازوکاری چنین وعده ای به کاندیداها می داده است.«

 

ماجرای لیست فروشی اصلاح‌طلبان تنها مربوط به این انتخابات نیست و پیش‌ از این الهه کولایی هم در جریان قرار نگرفتن نامش در لیست امید برای انتخابات مجلس دهم اعلام کرد: «پول و رانت و همچنین تلاش برای استفاده از سازوکارهای مؤثر در نتایج انتخابات هیچ‌گاه از عرصه رقابت‌ها خارج نشده و نخواهد شد… برخی کاندیداها از طریق «رانت» وارد لیست امید شدند و من این مسئله را تکذیب نمی‌کنم.‌»

 

۶ ماه قبل نیزروزنامه اصلاح طلب آرمان در انتقاد به عملکرد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و نحوه تنظیم لیست امید از تاثیر رانت سیاسی و ثروت در شکل گیری لیست ها  هشدار داده و نوشته بود: «رانت سیاسی به معنی وابستگی نمایندگان لیست امید، حتی بیشتر از «پول» به چشم می‌خورد، زیرا هستند افرادی که به علت وابستگی به مدیران دوران اصلاحات وارد لیست‌های انتخاباتی شدند. این در حالی است که برخی از افراد بودند که استعداد‌های زیادی درمجلس داشتند و به علت عدم سرشناسی سیاسی حتی با وجود سمت‌هایی مانند استاد دانشگاه حقوق و علوم سیاسی در لیست قرار نگرفتند».

 

«شکل گیری نظام حزبی در انتخابات» یکی از خواسته های همیشگی اصلاح طلبان بوده است. نظامی که در آن احزاب سیاسی و عملا دو حزب اصولگرایی و اصلاحطلبی با هم به رقابت بپردازند و از ورود افراد مستقل در انتخابات جلوگیری شود. حالا راحت تر می توان علت اصرار همیشگی اصلاحطلبان را مشاهده کرد. اگرچه شاید بتوان برای نظام انتخاباتی مبتنی بر احزاب امتیازاتی در نظر گرفت، اما پیش از آن بیشترین مزیت را برای صاحبان «پول و قدرت» خواهد داشت. اتفاقی که در انتخابات ۷ اسفند مجلس و ۳۰ اردیبهشت در جریان اصلاح طلبی خود را به وضوح نشان داد.
پیش از این رهبر انقلاب با ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات در مهرماه ۱۳۹۵، گامی اساسی برای حذف نقش زر و زور در انتخابات برداشتند که متاسفانه دولت تاکنون از ارائه لایحه مربوطه به مجلس خودداری کرده است. اهمال دولت در این امر، تخلفی است که قطعا سودش را امثال کرباسچی و باندشان می‌برند، اما دودش به چشم ملت می‌رود.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه