عضو هیات علمی دانشگاه آزاد رشت:

بی لیاقتی عربستان در مدیریت کشورهای سنی مذهب ثابت شد/ قطر در محور جدید جایگاهی برای خود متصور نیست

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد رشت گفت: پیروزی ترامپ باعث شده تاکتیک مجدد حمایت از محور وهابی در جبهه متحد مطرح گردد.

بی لیاقتی عربستان در مدیریت کشورهای سنی مذهب ثابت شد/ قطر در محور جدید جایگاهی برای خود متصور نیست

به گزارش ۸دی، دکتر عمران علیزاده، استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد رشت در گفتگو با روشن خبر، درباره بحران قطر گفت: در سالهای گذشته ایالات متحده سعی کرد، برای مهار محور مقاومت با ایجاد این تصور غلط که شیعیان با محوریت ایران در حال رهبری جهان اسلام هستند جبهه واحدی در بین کشورهای سنی مذهب غرب آسیا ایجاد کند تا جایی که وقتی عملا بی لیاقتی عربستان در مدیریت این جبهه واحد ثابت شد عملا ترکیه سعی کرد این رهبری را عهده دار شود.

 

وی تصریح کرد: تفاوت ایدئولوژی ترکیه و عربستان ( اخوانی-  وهابی) عملا به رقابت این دو کشور انجامید و تاکتیک دموکرات های آمریکایی حمایت از ایدئولوژی اخوانی با حمایت از ترکیه بعنوان ستون نظامی و قطر بعنوان ستون اقتصادی و مصر دوران مرسی بعنوان ستون فرهنگی اجتماعی بود.

 

این استاد دانشگاه افزود: برای همین قطر پا به پای ترکیه در گسترش بحران سوریه نقش داشت و برای خود سهمی در رهبری آینده جهان اسلام قائل بود.

 

وی با اشاره به اینکه عربستان برای جبران این عدم تعادل، تجاوز به یمن و کودتا در مصر و حمایت از کودتا در ترکیه را طراحی کرد، گفت: پیروزی ترامپ باعث شده تاکتیک مجدد حمایت از محور وهابی در جبهه متحد مطرح گردد و مسلم است که قطر جایگاهی برای خود در این محور جدید متصور نیست.

 

استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد رشت خاطر نشان کرد: تبحر ایران در ایجاد عمق بیشتر به گسل اخوانی- وهابی در سالهای گذشته خصوصا بعد از کودتای ناموفق ترکیه و نقش مثبت روسیه در این زمینه بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه اکنون گسل اخوانی- وهابی به حداکثر عمق خود رسیده، گفت: به نظرم ایران با یک بازی دو سر برد در حال ایجاد انفجار در این گسل است و بهترین حالت برای ایران نابودی محور اخوانی در این زلزله سیاسی است. چون این محور توان دگرگونی های اجتماعی در بین ملت های منطقه از جمله ایران را داشت و دارد

 

دکتر علیزاده تاکید کرد: محور وهابی آنقدر نقاط ضعف دارد که در صورت حذف محور اخوانی، توسط ایران مهار شود، اما باید توجه داشت که آیا نخبگان سیاسی ایران در این زمینه هم نظر هستند؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه