محقق و مدرس مکتب طب ایرانی اسلامی در گفتگو با 8دی:

مصرف دانه‌های لعابدار، شیر، عسل و ماساژ شکم برای درمان یبوست مفید است

مدرس طب اسلامی، یبوست را شایع‌ترین مشکل روزه‌داران برشمرد و گفت: مصرف شیر، عسل و … برای درمان یبوست مفید است.

مصرف دانه‌های لعابدار، شیر، عسل و ماساژ شکم برای درمان یبوست مفید است

سجاد افضل نیا در گفتگو با خبرنگار ۸دی، یکی از مشکلات شایع در طول دوران روزه داری را یبوست نام برد و اظهار داشت: یبوست مشکلی است که بسیاری از مردم در روزهای عادی نیز درگیر آن هستند.

وی رفع معضل یبوست را مستلزم رعایت مواردی برشمرد و افزود: این مسئله در ایام روزه‌داری به علت خشک شدن مزاج ممکن است تشدید شود.

محقق و مدرس مکتب طب اسلامی ایرانی مصرف دانه‌های لعاب دار را بهترین مسهل در درمان یبوست نام برد و گفت: از مصرف دانه‌های لعاب دار مانند خاکشیر و تخم شربتی که بصورت شربت با گلاب یا آبلیمو تهیه شده باشند به هیچ وجه غافل نشوید.

افضل نیا موسیلاژ این دانه ها را موجب نرم و مرطوب شدن روده‌ها دانست و اظهار کرد: اگر کسی سابقه یبوست دارد باید گفت که بطور کلی روده‌ها خیلی خشک عمل می‌کنند و برای این دست از افراد توصیه می‌شود که خاکشیر را با آبگرم مصرف نمایید تا تاثیر آن دوچندان شود.

وی همچنین چرب کردن و ماساژ شکم موافق عقربه های ساعت با روغن زیتون یا بادام شیرین را بر فعالیت روده‌ها تاثیر گذار دانست و بیان کرد: علاوه بر ماساژ انجام فعالیت‌های بدنی مختصر در طول افطار تا سحر از تنبلی روده می‌کاهد.

محقق مکتب طب اسلامی ایرانی، مصرف میوه‌های میلین‌دار را برای درمان یبوست مفید دانست و تشریح کرد: مصرف میوه‌های ملین مانند آلوها، طالبی، انجیر، انگور و گلابی و یا خیسانده میوه‌های خشک مانند انجیر و آلو بخارا مثلا ۵ عدد انجیر و آلو را در مقداری آب بخیسانید قبل از سحر میل کنید که می‌تواند در درمان یبوست بسیار مفید باشد.

افضل نیا مصرف شیر محلی با کمی عسل در هنگام افطار را بر درمان یبوست معجزه آسا برشمرد و اذعان داشت: روزه‌داران سعی کنند از مصرف غذاهای بشدت خشک یا سرخکردنی زیاد در افطار و سحر پرهیز کنند.

مدرس مکتب طب ایرانی اسلامی با بیان اینکه خوب جویدن غذا و عادت به چشیدن کمی نمک دریا در ابتدا و انتهای غذا را برای روزه داران مفید است، افزود: باید گاهی با مصرف آش و سوپهایی که حاوی جو، برگ چغندر، اسفناج ، آلو و … باشند رطوبت روده ها را تامین کنید.

وی در پایان ضمن اشاره به آیه ای از قرآن مبنی بر اینکه «اگر روزه بگیرید به نفع شما است، اگر می دانستید»، گفت: در صورت ابتلا به یبوست مزمن در کنار توصیه‌های بالا برای رطوبت بخشی به انتهای روده می‌توانید از شیاف کره محلی استفاده کنید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه