صابر شکور
وقتی شهردار رشت هم برای امام مراسم می گیرد؛

ثابت‌قدم انقلابی باشد یا فرصت‌طلب فرقی نمی‌کند، گفتمان امام خمینی قدرت گرفته است

این روزها همه ی طیف ها داعیه دار اندیشه و مکتب امام خمینی(ره) هستند و دیگر کسی نمی خواهد امام و تفکراتش را در موزه بگذارد.

ثابت‌قدم انقلابی باشد یا فرصت‌طلب فرقی نمی‌کند، گفتمان امام خمینی قدرت گرفته است

به گزارش ۸دی، به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی (ره) نشست بازخوانی اندیشه‌های امام‌خمینی(ره) در تالار گفتگوی شهرداری رشت با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد که فارغ از مباحث مطرح شده در آن عده ای را متعجب ساخته که چرا ثابت قدم این نشست را برگزار کرده است.

این نشست و حاضران در آن موجب تحلیل‌های متفاوتی در میان اقشار مختلف جامعه خواهد شد، یک تحلیل این است که ثابت قدم و هم فکرانش فرصت‌طلب هستند و می‌خواهند از نام امام خمینی(ره) سوء استفاده کنند.

این تحلیل هر چند بدبینانه است اما نشانه‌ای بسیار روشن از این است که گفتمان امام خمینی قدرت گرفته است، از طرفی نشان می‌دهد ریسمان نظام جمهوری اسلامی اینقدر خاطرخواه دارد که به بنیانگذارش برای سوءاستفاده چنگ می‌زنند و از سوی دیگر نیز زمانی بدل یک چیز درست می‌شود که اصلش ارزشمند باشد مانند طلا و این نشان از ارزش بسیار بالای گفتمان امام در جامعه است که طرفداران هرچند بدلی پیدا کرده است.

اما تحلیل دیگر که شاید خوش‌بینانه به نظر برسد این است که آقای ثابت‌قدم هم یک انقلابی است و دلش برای گفتمان امام خمینی (ره) می‌سوزد و همزمان با رهبر انقلاب که عنوان کردند که ناگفته‌های زندگی امام باید در جامعه تبیین شود و حتی تکراری هم اگر باشد باید گفته شود تا فرصت تحریف گرفته شود، ایشان بصیرت از خود نشان داده و نشستی در جهت بازخوانی اندیشه های امام برگزار کرده‌اند.

این تحلیل نیز نشان از قدرت گرفتن اسلام دارد که حتی آقای ثابت‌قدم که بارها زیر تیغ انتقاد بسیاری از مدعیان جان بر کف امام خمینی در رشت بوده است هم خودش را یک انقلابی می‌داند و برای این انقلاب کار می‌کند، که این نیز نشانه‌ی قدرت نفوذ گفتمان امام است.

اما تحلیل دیگری هم می‌توان داشت که نه بدبینانه است و نه خوشبینانه و می‌گوید انسان مومن انقلابی همچون رهبری و امام باید دارای شرح صدری فراوان باشد و در حالی که با چشمانی تیزبین فریب نسخه‌های بدلی طرفداری از امام را نمی‌خورد باید آغوش خود را باز نگه دارد و امام خمینی را محدود به یک جناح سیاسی و فرهنگی خاص نکند.

مبتنی بر مکتب اسلام باید تا جایی که ممکن است از همه برای کمک گرفتن از جبهه حق دعوت کرد همچون حسین (ع) که به سراغ زهیر بن قین و عبیدالله بن حر جُعفی رفت چه برسد به زمانی که فرد خودش برای کمک کردن به جبهه حق اعلام آمادگی می‌کند.

حال ممکن است عاقبت کسی که به سراغ او برای کمک گرفتن می‌رویم مانند زهیر خیر شود یا مانند عبیدالله بن حر جُعفی خسر الدنیا و الآخره شود که این انتخاب با خود اوست. این حالت برای کسی که خود پیش قدم و مدعی گفتمان امام خمینی می‌شود نیز صادق بوده و باید با حسن ظن از کمک‌ها استفاده کرد در حالی که تیزبینانه در صورت مشاهده سوءاستفاده باید از او تبری جست و در مقابلش ایستاد.

آنچه در همه‌ی این تحلیل‌ها مشترک بوده این نکته است که در هر سه حالت این نشانه قدرت گرفتن گفتمان امام خمینی(ره) است که امروزه همه‌ی جناح‌ها برای رآی آوردن دم از امام و رهبری می‌زنند در حالی که یک دهه پیش خیلی‌ها ژست رهبری در چهارچوب قانون اساسی می‌گرفتند و می‌خواستند رای جمع کنند ولی امروزه حتی به سمت آن هم در تبلیغات خود نمی‌روند.

چه ثابت‌قدم فرصت طلب باشد و بخواهد از اسم امام سوءاستفاده کند، چه انقلابی باشد و چه عنصری مستقل که می‌خواهد به گفتمان امام کمک کند آنچه روشن می‌شود قدرتمندتر شدن گفتمان امام است که به آن چنگ زده است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه