اهالی روستای طالکوه رودبار در گفت و گوی چهره به چهره:

مهاجرت جوانان طالکوه رودبار به دلیل نبود کار و اشتغال/ بی آبی و نداشتن گاز از مشکلات است

طالکوه یکی از روستاهای قدیمی، سیاحتی و زیارتی، در منطقه سرسبز و خوش آب وهوای بخش خورگام واقع شده است

مهاجرت جوانان طالکوه رودبار به دلیل نبود کار و اشتغال/ بی آبی و نداشتن گاز از مشکلات است

به گزارش ۸دی به نقل از زیتون خبر، طالکوه یکی از روستاهای قدیمی، سیاحتی و زیارتی، در منطقه سرسبز و خوش آب وهوای بخش خورگام واقع شده است. ساکنانش مردمان و زنانی ساده دل و با گویش کردی هستند که در مهربانی و میهمان نوازنی شهره اند.

وجه تسمیه نام این روستا برگرفته از طلا کوه بوده که به مرور زمان به طالکوه تغییر نام یافته است، غالب ساکنین طالکوه با کشاورزی و دامداری سنتی امرار معاش می کنند. که هزینه های بالای کشاورزی و دامداری سنتی باعث کاهش درآمد در این روستا و از طرفی نبود واحدهای صنعتی در این منطقه مهاجرت جوانان را به دنبال داشته است به گونه ای که روستا رفته رفته خالی از جمعیت می شود.

نبود اشتغال و تنها دلخوش بودن به زمین کشاورزی که هزینه کاشت، داشت و برداشتش چه بسا بیشتر از سود آن بوده از مشکلاتی است که از بدو تولد هر شخص در طالکوه همراه وی بوده تا اینکه سبب شده تا نسل جوان مهاجرت را به ماندن در این شراطی ترجیح دهند.

خبرنگار زیتون خبر در گفت و گوی چهره به چهره با تنی چند از اهالی روستا به مسائل و مشکلات طالکوه پرداخته است که خواندنش خالی از لطف نیست.

◊ بسیاری از جوانان این روستا بیکارهستند

اجاقعلی محجوب، از کشاورزان و ساکنین طالکوه با اشاره به مشکلات این روستا می گوید: افرادی در طالکوه زندگی می کنند که همانند من دارای سابقه زیادی در کشاورزی دارند و مخارج خانواده خود را با دامداری و کشاورزی تامین می کنند.

وی ادامه داد: مشکلات عدیده ای که در این سالها قوت گرفته است و کشاورزی و دامداری سنتی را نیز تهدید می کند باعث عدم رغبت به کشاورزی و در نتیجه بروز مشکلاتی در تامین مخارج زندگی شده است.

این کشاورز، کم آبی را مهم ترین مشکل طالکوه دانست و بیان داشت: به علت برخوردار نبودن از آب کشاورزی بسیاری از اراضی بصورت بایر رها می شوند یا محصول کشت شده خشک می شود و به حاصل دهی نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه  بسیاری  از ساکنین روستا از طریق کشاورزی ودامداری رزق وروزی خود را تامین می کنند، افزود: اگر اقدامی اساسی در خصوص حمایت از کشاورزان صورت نگیرد کشاورزی نابود و مردم دچار مشکل خواهند شد.

محجوب بیکاری جوانان را از مهم ترین مشکلات دانست و گفت: بسیاری از جوانان این روستا بیکارهستند و کسب و کار و درآمدی ندارند که بتوانند آینده روشنی را برای خود بسازند.

◊ چندین سال است وعده داده اند که طالکوه گازرسانی می شود

رجب جهانی یکی دیگر از کشاورزان و ساکنین روستای طالکوه است که به خبرنگار ما می گوید:  مردم طالکوه سالهاست با کمبودها دست و پنجه نرم می کنند بروز این مشکلات سبب شد تا اهالی به مهاجرت به شهرها روی بیاورند و روز به روز از جمعیت روستا کاسته می شود.

وی عدم برخورداری از زیرساختهای لازم در روستا را یکی از علل مهاجرت دانست و ادامه داد: چندین سال است وعده داده اند که طالکوه گازرسانی می شود اما هنوز خبری نشده است.

◊ نبض حیات در طالکوه کند می زند

مسئول شورای اسلامی روستای طالکوه نیز با اشاره به مشکلات این روستا گفت: مشکلات بسیاری در روستا وجود دارد که باعث ناراحتی و نگرانی اهالی و اعضای شورا شده است.

وجیه الله محجوب، افزود: خرابی جادها، وجود چاله ها در جاده که گاهی باعث آسیب رساندن به وسایل نقلیه می شود از جمه این مشکلات است.

وی بیان داشت: اجرایی نشدن طرح هادی، کم آبی شدید، نداشتن گاز، بیکاری جوانان که موجب به مهاجرت آنها می شود از دغدغه ها و مشکلات است.

مسئول شورای اسلامی روستای طالکوه با بیان اینکه نبض حیات در این روستا کند می زند، گفت: اگر اقدامی اساسی برای توسعه روستاها نشود روستاها خالی از سکنه خواهند شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه