نگاهی کوتاه به مسئولیت های خانواده هاشمی در دانشگاه آزاد

فرزندان آیت الله هاشمی در دانشگاه آزاد چه می کردند؟

با به روی کار آمدن علی اکبر ولایتی به عنوان رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی بالاخره پس از چنددهه خانه تکانی اساسی در این دانشگاه صورت گرفته است.

فرزندان آیت الله هاشمی در دانشگاه آزاد چه می کردند؟

به گزارش ۸دی، با به روی کار آمدن علی اکبر ولایتی به عنوان رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی بالاخره پس از چنددهه خانه تکانی اساسی در این دانشگاه صورت گرفته است و یکی از مهم ترین پایگاه های قدرت فرزندان هاشمی رفسنجانی به مردم بازگردانده شد.

به گزارش جهان نیوز، اکبر هاشمی رفسنجانی، سه  فرزند پسر و دو فرزند دختر دارد که هر کدام از آنها به طریقی با دانشگاه آزاد اسلامی پیوند خورده اند. مهدی هاشمی که به خاطر اختلاس و ارتشا و برخی از جرایم امنیتی در زندان اوین به سر می برد، دکترای مهندسی منابع انرژی را از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرد.

مهدی هاشمی دو ماه پس از انتخابات پرحاشیه ۱۳۸۸ به عنوان رئیس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی جهت بازدید و رسیدگی دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد اسلامی به خارج از ایران و لندن رفت و برای چند سال به بهانه ادامه تحصیل در آکسفورد در انگلستان ماند. اما پس از بازگشت به ایران در همان فرودگاه امام خمینی مورد بازجویی قرار گرفت و در نهایت دادگاه حکم به ۱۰ سال زندان برای او داد.

اما محسن هاشمی فرزند نخست اکبر هاشمی رفسنجانی، پست های مختلفی را در طور عمر ۵۶ ساله خود تجربه کرده است. محسن که در دوره چهارم شورای اسلامی به دلیل عدم التزام به ولایت فقیه و قانون اساسی رد شده بود، در دوره پنجم صلاحیتش تایید! و با قرار گرفتن در لیست امید اصلاح طلبان وارد شورای پنجم شهر تهران شد. محسن هاشمی انگیزه بسیار بالایی برای نشستن بر کرسی شهرداری دارد و لابی های قوی برای رسیدن به صندلی محمدباقر قالیباف، در حال اجراست. ولی او نیز از دانشگاه آزاد بی نصیب نمانده و با حکم میرزاده، رئیس معزول دانشگاه در سال ۱۳۹۲ به عنوان معاون عمرانی دانشگاه آزاد مشغول به کار است.

دختران هاشمی نیز در دانشگاه آزاد اسلامی جایگاه هایی را اشغال کرده اند. فائزه هاشمی، پرحاشیه ترین دختر هاشمی رفسنجانی که سابقه محکومیت زندان را دارد، مدرک دکترا در رشته حقوق بشر از دانشگاه آزاد اسلامی تهران را به دست آورده و در رشته علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نیز مدرک ارشد گرفته است. وی در حال حاضر کرسی تدریس در واحد دانشگاه آزاد در پردیس را برعهده دارد.

فاطمه هاشمی، رئیس مادالعمر بنیاد بیماری ها ی خاص و رئیس فدراسیون ورزشی بیماران خاص،  نیز از نمد دانشگاه آزاد بی بهره نمانده و دختر بزرگ آیت الله هاشمی نیز بر مسند مدیرگروهی علوم سیاسی واحد تهران جنوب نشست.

ولی در انتها، یاسر هاشمی که خبر برکناری وی از ریاست دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی خبرساز شده به گمان خود می بایست در این دانشگاه تا تاریخی نامشخص به کارش ادامه دهد. یاسر هاشمی پس از مهدی، رییس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد شده است.

او همچنین رئیس دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نیز است. وی با تأیید خبر برکناری‌اش از ریاست دفتر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرده است:” با توجه به همه علاقه،‌ انگیزه و وظیفه‌ای که به دانشگاه آزاد اسلامی احساس می‌کردم، علاقه‌مند بودم که کارم را در این دانشگاه ادامه دهم، چون این دانشگاه را میراث آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای مردم می‌دانم.” البته به نظر می رسد فرزندان هاشمی، دانشگاه را میراث آیت الله، برای خود می دانند تا مردم!

این میزان از سطح اشتغال ۵ نفر از فرزندان هاشمی در دانشگاه آزاد اسلامی بسیار جالب و قابل تامل است. آیا آنها بر اساس شایستگی در مناصب مختلف دانشگاه آزاد به کار مشغول اند یا آنکه روابط خاص باعث شده تا آنها این مکان را به عنوان حیات خلوت خانواده خود انتخاب کنند.

در حالیکه هیات امنای دانشگاه پس از چند سال در جلسه فوق العاده خود حمید میرزاده را از کار خود به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برکنار کردند، با اظهارات برخی از مقامات دانشگاه مشخص شد که وی و فرزندش، احسان میرزاده در طول این سال ها چه تخلفات و فسادهای اقتصادی را رقم زده اند. از انحصار در قراردادهای خاص و پر پول تا خرید ماشین لوکس برای فرزند یکی از مدیران نشان از پتانسیل و ظرفیت این دانشگاه برای رانت خواری و ویژه خواری دارد.

بی جهت نیست در طول چند دهه، مقاومت جانانه ای در مقابل تغییرات در دانشگاه آزاد اسلامی از سوی هیات امناء صورت می گرفت که در نهایت با تغییر ترکیب هیات، تحول و تغییر اساسی برای خانه تکانی در این دانشگاه آغاز شده تا این دانشگاه در کنار آزاد و اسلامی بودن، مردمی هم بشود.

حاشیه امنیت برای خانواده های خاص در دانشگاه آزاد اسلامی به حدی با شائبه است که سید حسن خمینی، تولیت حرم امام خمینی، در نامه به حسن روحانی، خواستار موضع گیری در مقابل تغییر به زغم او غیرقانونی میرزاده شده است! سیدحسن خمینی که به محافظه کاری معروف است، در یک اقدام رادیکال و البته پرهزینه و حاشیه، قصد دارد تا در مقابل موج تغییرات دانشگاه مقاومت کند.

در هر صورت به خطر افتادن منافع کلونی های خاص قدرت و ثروت در دانشگاه آزاد اسلامی  حتی برخی را به صرافت انداخته تا با مایه گذاشتن از اعتبار و جایگاه خود، مانع برهم خوردن ترکیب این دانشگاه شوند که این امر باعث شد تا علی اکبر ولایتی و برخی از روسای دانشگاه دست به افشاگری و رسانه ای کردن مذاکرات و مدارک برکناری میرزاده بزنند.

به این وسیله روشن شد که در طول سال های اخیر چه حجم از تخلفات و فسادی در دانشگاه آزاد اسلامی در جریان بوده که در اینجا وظیفه دستگاه قضا برای برخورد با متهمان ومتخلفان بسیار سنگین شده است. به هر حال تا اتمام خانه تکانی در دانشگاه آزاد، حواشی همچنان ادامه خواهد داشت و حجم تخریب ها نیز در روزنامه ها و رسانه های اصلاح طلب مدعی قانونمداری نیز دوچندان خواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه