مردم به جای روحانی مچکریم میگویند «روحانی منتظریم»/ افزایش هجمه های اصلاح طلبان به رئیس جمهور

با رصد ساده و گذرا نسبت به مواضع بسیاری از اصلاح طلبان و حامیان تندروی دولت جدید در فضای مجازی و رسانه های مکتوب، می توان موج سرخوردگی آنها نسبت به عملکرد دولت یازدهم در راستای اجرای مطالبات آنها را مشاهده کرد.

مردم به جای روحانی مچکریم میگویند «روحانی منتظریم»/ افزایش هجمه های اصلاح طلبان به رئیس جمهور

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجانیوز، از همان روزهای نخست بعد از پیروزی شکننده آقای روحانی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، قابل پیش بینی بود که بخش قابل توجهی از رای دهندگان وی، به زودی راه خود را از او جدا خواهند کرد و به سبب انتظارات غیر معقول و افراط گونه خود، دیر یا زود به منتقدان جدی دولت وی تبدیل خواهند شد.

در همین راستا پس از آنکه طی ماه های گذشته به تدریج صدای مخالفت برخی اصلاح طلبان با دولت جدید بلند شد و از محسن کدیور تا مصطفی تاج زاده و حتی برخی رسانه های داخلی حامی دولت نسبت به بخشی از مواضع و اقدامات دولت متعرض شدند، در آخرین نمونه احمد پورنجاتی از چهره های سرشناس اصلاح طلب طی مطلبی که در یکی از شبکه های اجتماعی منتشر کرده است، نوشت:

«درست است که او (روحانی) با تابلوی “اعتدال” و نوعی دولت فراجناحی به میدان رقابت ها آمد، اما بی هیچ تردیدی او به عنوان شخص خودش از هیچ پایگاه اجتماعی و بدنه ی سیاسی اختصاصی برخوردار نبود. حتی در جامعه ی روحانیت مبارز تهران که در زمره ی اعضای شورای مرکزی اش بود! گرانیگاه اصلی پایگاه اجتماعی حسن روحانی را دو جریان مهم “اصلاح طلبان وفادار به خاتمی” و ” عمل گرایان وفادار به هاشمی”فراهم کردند. موج اجتماعی و سازمان رای او نیز از این گرانیگاه برخاست.»

پورنجاتی در ادامه می نویسد:

«اشتباه بزرگتر این است که (روحانی) چشم انداز پایگاه اجتماعی خود را بر بومرنگ ”قهرمانی در عرصه ی حل و فصل چالش هسته ای” خط خطی کند. سربسته می گویم که فیصله بخشی به قضیه ی پر هزینه ی هسته ای و تنش زدایی در عرصه ی روابط بین المللی با همه ی ارزش و اهمیت و تاثیر سودمندی که در آرامش و رونق نسبی اداره کشور دارد، کمترین ظرفیتی را برای “عرضه اندام قهرمانی” از آن دست که در ملی شدن صنعت نفت و باز پس گیری آذربایجان شاهد بودیم، ندارد!»

وی در پایان تاکید می کند: «به باور من، تا دیر نشده و پیش از نشت و نفوذ ویروس تردید و نومیدی و بی انگیزگی در عرصه ی عمومی جامعه، می بایست برای پایش و گسترش و بازآفرینی همان پایگاه و بدنه ی اجتماعی پشتیبان، افق هایی امیدبخش و تحکیم کننده ترسیم کرد. باید به گونه ای ملموس برای تحقق مطالبات گوناگون این گرانیگاه سیاسی از خودش یاری گرفت. این رویکردی ست که متاسفانه از سوی حسن روحانی و حلقه ی یاران وی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.»

اما طی روزهای گذشته فقط پورنجاتی نبود که این چنین صریح به روحانی تاخت، بلکه وب سایت کلمه از رسانه های اصلی افراطیون که در خارج از کشور مدیریت می شود نیز طی مطلبی انتقادی نسبت به روحانی نوشت:

«دولت فعلی نه به حزب قابل توجهی نزدیک است، و نه ساز و کار سازمانی و یا شبکه ای دیگری برای ارتباط با حامیانش دارد. با وجود همه امتیازاتی که دولت اصلاحات در ارتباط با حامیانش داشت، باز هم این ارتباط به شدت ناکافی و ضعیف بود و یکی از دلایل سرخوردگی وسیع اکثر حامیان اصلاحات در سال های واپسین دولت خاتمی، گسسته بودن این ارتباط و نتایج منفی حاصل از آن قطع ارتباط بود.»

این سایت ادامه می دهد: «آقای نوبخت به عنوان سخنگوی دولت داشت و گفت مردم به دولت خود اعتماد کنند. معنای دیگر این حرف این است که مردم کاری نکنند و منتظر نتیجه عمل دولت باشند. گذشته از آنکه این برنامه بر اساس تجارب تاریخی ناکارآمد است و نیز خلاف نظری است که آقای روحانی داشت که مردم با تداوم حضورشان در صحنه سیاست باید مطالباتشان را پی گیری کنند، این سیاست مستلزم ارائه گزارش گاه به گاه دولت درباره مطالبات مردم است … این که منطقی نیست که نهادی، آن هم به نام دولت که همواره بنا بر ذاتی که دارد باید تحت پرسش و پی گیری مردمی و مدنی باشد، به مردم بگوید شما به من اعتماد کنید، تحت این عنوان که ما مرد عمل هستیم و نه حرف، گزارشی ندهد، از سوی دیگر هیچ نشانه ای مبنی بر ایجاد تغییر هم دیده نشود و روندهای غلط پیش از دولت جدید همچنان باقی بماند.»

در پایان این مطلب می خوانیم: «به هر تقدیر باید دولتمردان فکری به حال این گسست بکنند و صرف اینکه اعلام کنند که به ما اعتماد کنید را کافی ندانند. یا گزارشی بدهند، یا به قدرت گیری جامعه مدنی کمک کنند تا خودشان نیز از قِبَل این مدنیت به ارتباطی سازمان یافته با بخش حامی خود دست یابد و یا اینکه نتایج منفی قطع ارتباط خود با جامعه را انتظار بکشد.»

این سایت در مطلب انتقادی دیگری نیز با اشاره به جنجال خبری چند ماه قبل دختر یکی از سران فتنه و ادعای ضرب و شتم وی توسط ماموارن وزارت اطلاعات که از سوی وزیر اطلاعات دولت جدید نیز تکذیب شد، می نویسد:

«اینک دو ماه از حادثه سیلی‌زدن بر صورت دختران موسوی و رهنورد می‌گذرد و ما بی‌آنکه پاسخی از مسئولان در قبال این رفتار بی‌شرمانه دریافت کنیم، آن‌را به فراموشی سپرده‌ایم!»

اما محسن صفایی فراهانی از اعضای شاخص حزب منحله مشارکت نیز که بعد از فتنه ۸۸ مدتی را در زندان بود، طی گفتگویی تفصیلی با روزنامه اعتماد ضمن تایید اینکه بعد از تشکیل دولت جدید تا کنون، نه خود رییس جمهور و نه اطرافیانش برای مشورت به وی مراجعه نکرده اند و او هم انتظار این مساله را نداشته است، به دشواری کار رییس جمهور اشاره کرده و می گوید:

«با گفتن اینکه «انجام می‌دهیم» و «درست می‌کنیم» چیزی درست نمی‌شود. خیر، اصلا راحت نخواهد بود. اگر دولت اصلاحات در یک شرایط نسبتا آسان‌تر، در یک فضای کمتر آلوده شده، موفق نشد که همه شرایط درست را در کشور تثبیت کند، حالا پس از این هشت سالی که بر کشور گذشته، دولت آقای روحانی کار آسانی نخواهد داشت.»

در ادامه نیز خبرنگار روزنامه اعتماد می پرسد فکر می‌کنید که این نیروهای مردمی و توده‌های شهرستانی به ویژه در منطقه‌هایی مثل کردستان و سیستان و بلوچستان که رای بالای ۷۰ درصد به آقای روحانی دادند، پاسخ‌شان را از دولت روحانی گرفتند؟ من زمزمه گلایه‌هایشان را می‌شنوم، می‌شنوم که به جای «روحانی مچکریم»، می‌گویند؛ «روحانی منتظریم»

که صفایی فراهانی پاسخ می دهد: «خب در این گفت‌وگو مدام درباره شرایط بغرنج کشور حرف زدیم. اینکه یک دولتی در چهار ماه بتواند در برابر همه و مشکلات و موانع یک پاسخ قانع‌کننده داشته باشد، توقع خیلی زیادی است!»

به نظر می رسد با رصد ساده و گذرا نسبت به مواضع بسیاری از اصلاح طلبان و حامیان تندروی دولت جدید در عرصه فضای مجازی و رسانه های مکتوب، می توان موج سرخوردگی آنها نسبت به عملکرد دولت یازدهم در راستای اجرای مطالبات آنها را مشاهده کرد، بویژه بعد از بیان برخی مواضع درست و اصولی از سوی رییس جمهور مانند حماسه ۹ دی که منجر به افزایش هجمه های افراطیون به دولت گردید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه