آب و نان مردم را در ماه رمضان قطع نکنید!

اهمیت حفظ حرمت این ماه و مراعات ظواهر روزه داری از این روست و به همین دلیل تاکید شده که اگر کسی به هر دلیل نمی تواند روزه بگیرد نباید حرمت ماه روزه را بشکند.

آب و نان مردم را در ماه رمضان قطع نکنید!

به گزارش ۸دی، به نقل از خراسان، ماه مبارک رمضان فرصتی استثنایی و غنیمتی آسمانی است برای جریان یافتن خون معنویت و آرامش در رگهای انسان و جامعه.

اگر این جریان طبیعی خون در نظام زندگی انسان و جامعه دچار اشکال شود در واقع انسان و جامعه انسانی به بیماری دیالیزی تبدیل می شود که باید با سختی و رنج بسیار و هزینه فراوان نیاز او به خون سالم را تأمین کرد.

از این رو هر چه ماه مبارک رمضان با شکوه تر و جذاب تر و شیرین تر و دلنشین تر بگذرد و زمینه روزه داری بهتر و عبادت آسان تر و معنویت بیشتر برای مردم فراهم شود هدف بزرگ تامین سعادت و سلامت روحی بهتر تامین شده است.

اهمیت حفظ حرمت این ماه و مراعات ظواهر روزه داری از این روست و به همین دلیل تاکید شده که اگر کسی به هر دلیل نمی تواند روزه بگیرد نباید حرمت ماه روزه را بشکند.

اما آنچه در اینجا اهمیت دارد عدم تجری و حفظ حرمت روزه است نه این که بخواهیم به مسایل شخصی افراد وارد شویم و کسی را به روزه گرفتن مجبور سازیم یا این که برای زندگی طبیعی افرادی که عذر شرعی دارند مشکل ایجاد کنیم.

اتفاقا تسهیل آسایش معذورین به تحقق همان هدف اساسی می انجامد و حرمت ماه رمضان و روزه داری را به عنوان فرصتی دوست داشتنی و ارزشمند حفظ می کند.

کسی که مسافر یا بیمار است یا کسی که بچه شیرخوار دارد وقتی برای رفع تشنگی شدید خود در مراکز عمومی به سراغ شیر آب می رود اما می بیند که شیر آب را بسته اند ناخودآگاه دچار احساس ناخوشایندی خواهد شد.

تجربه های موفقی که سال های گذشته در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی ( با کشیدن دیواری مقابل آبخوری ها برای مسافران) یا متروی تهران( با اختصاص فضایی برای شیردهی مادران و غذاخوردن مسافران ) دیده شد الگوهایی هستند که در مراکز عمومی و فضاهای شهری قابل تکرار و توسعه اند.
گاه دیده شده که برخی برای حفظ حرمت این ماه مثلا جلوی فعالیت یک نانوایی یا عرضه غذای سرد در یک اغذیه فروشی را گرفته اند، این سخت گیری ها شاید چندان لازم نباشد.

البته بدون تردید باید فضای عمومی در ماه رمضان با ماههای دیگر فرق کند و قطعا نباید خوردن و آشامیدن مثل ماههای دیگر آشکار و علنی باشد بلکه باید جشن عمومی و باشکوه ماه رمضان فرصتی متفاوت و کاملا ویژه دیده شود.

ماه مبارک رمضان را باید برای همه شهروندان به یک تجربه معنوی محبوب و مطلوب تبدیل کرد که همگان با اشتیاق و علاقه انتظارش را بکشند و این هدف زمانی محقق می شود که اجبار و اکراه در میان نباشد.

البته مردم ما همیشه نشان داده اند که خود برای حفظ حرمت ها پیشقدم هستند و هنگامی که کرامت و حرمت شان را حفظ کنیم قطعا خودشان بیشتر و بهتر از هرکسی حرمت ها را حفظ می کنند.

در چنین شرایطی اگر احیانا حتى کسی بخواهد جسارت کند و حریم ارزشها را مخدوش سازد با برخورد قاطع خود مردم مواجه خواهد شد و نظام مستحکم کنترل اجتماعی جلوی پرده دری او را خواهد گرفت.

پس نگران شکستن حریم ماه روزه نباشید و ضمن تشویق همگان به عبادت و روزه زمینه آسایش معذوران را فراهم سازید. لطفا آب و نان مردم را در ماه رمضان قطع نکنید!

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه