رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا عنوان کرد؛

شروط صدور گواهینامه‌های جدید رانندگی/۱۴۳۲ نفر از تصادف کنندگان، نو گواهینامه هستند

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا گفت: با تغییر در شیوه اخذ گواهینامه، محدودیت های جدیدی برای نوگواهینامه‌دارها ایجاد شده است.

شروط صدور گواهینامه‌های جدید رانندگی/۱۴۳۲ نفر از تصادف کنندگان، نو گواهینامه هستند

به گزارش ۸دی، سرهنگ محمد ترحمی گفت: از سال ۱۳۸۳ برای گرفتن انواع گواهینامه، آموزش راهنمایی و رانندگی در آموزشگاه ها اجباری شده بود و برای کسانی که مایل به گرفتن گواهینامه موتورسیکلت هستند، ۱۰ ساعت کار عملی رانندگی با موتور و ۱۰ ساعت آموزش تئوری آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی اجباری است.

وی تصریح کرد: برای درخواست کنندگان گواهینامه پایه سوم از ابتدای مرداد ۹۶ گذراندن ۴۰ ساعت کلاس آموزشی تئوری در فضای آموزشی و مجازی لازم است.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه علاوه برگذراندن دوره های آموزشی، کسب تجربه بسیار مهم است افزود: شرایط و محدودیت هایی برای دو گروه موتورسواران و رانندگانی که برای اولین بار گواهینامه گرفته اند، ایجاد شده است.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا گفت: محدودیت های بیشتری پس از اخذ گواهینامه در انتظار داوطلبان است و کسانی که تازه گواهینامه گرفته اند تا ۳ ماه حق رانندگی به‌صورت تنهایی را نخواهند داشت و لازم است افراد با تجربه ای که دارای گواهینامه رانندگی هستند، آنها را همراهی کنند. همچنین برای یکسال حق رانندگی در مسیر های برون شهری نیز از این افراد صلب شده است.

وی که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی سخن می‌گفت، ادامه داد: رانندگی از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح برای این دسته از رانندگان ممنوع خواهد بود و لازم است علامت مثلث شکل راننده مبتدی و تازه کار را بر روی خودرو نصب نمایند.

سرهنگ ترحمی گفت: اگرچه نصب تابلو برای رانندگان جوان خوشایند نیست، اما نصب تابلو خطر باعث می شود دیگران مراعات بیشتری کنند و تشخیص رانندگان تازه گواهینامه از سایرین برای پلیس بسیار آسان خواهد بود.

وی با اشاره به ساده بودن نسبی مراحل اخذ گواهینامه در کشورمان نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته افزود: رتبه رانندگی رانندگان ما از آسیا بهتر است، اما نسبت به وضعیت رانندگی در اروپا فاصله زیادی داریم.
سرهنگ ترحمی با تاکید بر اینکه، اعمال این محدودیت ها در نهایت به نفع همه است، گفت: امیدواریم این محدودیت ها بتواند از وقوع برخی تصادفات و اشتباهات ناشی از کم تجربگی رانندگان جوان جلوگیری کند.

وی درادامه سخنان خود با اعلام اینکه، محدودیت جدیدی برای گواهینامه پایه سوم و موتورسواران اجرایی می شود، تصریح کرد: مراجعه کنندگان اخذ گواهینامه رانندگی (موتورسیکلت یا سواری) ابتدا رانندگی را در فضای مجازی تجربه می کنند.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا افزود: آموزش های رانندگی به سمت استفاده از تکنولوژی پیش می رود.
ترحمی گفت: با توجه به داشتن فرهنگ غنی، فقط لازم است رفتار رانندگی اصلاح شود. برخی از رفتارهای رانندگی حادثه خیز هستند، اما برخی از رفتار ها به اتفاق (یکبار) صورت می گیرد و عادت راننده نیست که نیاز به اصلاح باشد.
آمارها نشان می دهد روزی ۴۳ نفر در کشور بر اثر حوادث راننگی می میرند و ۹۰۰ نفر مجروح می شوند.

او افزود: در حوادث اخیر ۱۴۳۲ نفر از تصادف کنندگان، نو گواهینامه بوده اند.
رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا ادامه داد: ضریب عکس العمل برخی افراد بسیار طولانی تر از برخی دیگر است، معمولا عکس العمل رانندگی بین ۶ دهم تا ۱ طبیعی است که لازم است با آموزش های نوین در فضای مجازی رانندگان را با موقعیت های احتمال تصادف آشنا کرد و ضریب پیش بینی وقوع تصادف را تقویت کرد.
ترحمی افزود: کسانی‌که سریعتر از دیگران درک خطر می کنند تصادفات کمتری می کنند.

وی گفت: کسانی‌که کارت پایان خدمت ندارند هم می توانند گواهینامه بگیرند، اما طبق قانون کسانی‌که سرباز فراری هستند و یا مشمولان خدمت عمومی وظیفه هستند، می بایست معرفی و به خدمت سربازی اعزام شوند.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا در مورد گرفتن نمره منفی رانندگی گفت: گرفتن ۳۰ نمره منفی در مرتبه اول ۶۰ هزار تومان جریمه دارد و چنانچه گواهینامه ضبط شود، رانندگان متخلف ۹۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

وی در ادامه افزود: چنانچه ۶ ماه از زمان گرفتن نمره منفی گذشته باشد و به گرفتن نمره منفی دیگری منجر نشود، مشمول بخشودگی کلیه نمرات منفی خواهد شد.

سرهنگ ترحمی افزود: موتور سواران نوگواهینامه نیز نباید موتورهای بالاتر از ۲۰۰ سی سی سوار نشوند و شخص دیگری را تا سه ماه در ترک خود سوار نکنند.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه