تفاوت فاحش پیام ماه رمضان ترامپ با رؤسای جمهور پیشین آمریکا

همانند رویه بسیاری از رؤسای جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ و کاخ سفید در ماه رمضان امسال نیز پیامی خطاب به مسلمانان جهان صادر کرده که تفاوت های فاحشی با پیام های مشابه از سوی اوابما، جورج بوش و بیل کلینتون دارد. ترامپ در این پیام از مسلمانان خواسته که خشونت را پس بزنند.

تفاوت فاحش پیام ماه رمضان ترامپ با رؤسای جمهور پیشین آمریکا

به گزارش ۸دی، به نقل از «تابناک»؛ روز جمعه در آستانه ماه مبارک رمضان، کاخ سفید پیام خود را به مناسبت این ماه، خطاب به مسلمانان منتشر کرد؛ هرچند انتشار چنین مطالب و بیانیه هایی تقریبا از سوی همه رؤسای جمهور آمریکا، امری مرسوم بوده است، با این حال پیام امسال کاخ سفید، تفاوت چشمگیری با پیام رؤسای پیشین جمهور آمریکا به همین مناسبت دارد.

در حالی که در بخشی از بیانیه به شکل مرسوم، موضوع خیرات و علو روحی مسلمانان در ماه رمضان مورد توجه بوده است، بخش قابل توجهی از این بیانیه، معطوف و متمرکز بر موضوعی بود که دونالد ترامپ در نخستین سفر خارجی خود مد نظر قرار داده بود: موضوع تروریسم.
تفاوت فاحش پیام ماه رمضان ترامپ با روسای جمهور پیشین آمریکا
در بخشی از بیانیه آمده است: امسال ماه رمضان در حالی آغاز می شود که مردم جهان در سوگ قربانیان تروریسم و بربریت از منچستر تا مصر هستند. در سوگ اقدامات سیاهی که کاملا در تضاد با روح ماه رمضان است. این اقدامات تنها اراده ما را برای مبارزه با تروریسم و ایدئولوژی منحرف آن پولادین می کند.

دونالد ترامپ در سفر خود به عربستان سعودی و سخنرانی در کنفرانس عربی ـ آمریکایی به موضوع مبارزه با بحران اسلام افراطی و گروه های تروریستی اسلامی که از آن ملهم می شوند اشاره کرده بود و در بیانیه خود به مناسبت رمضان نیز دوباره این موضوع را خاطرنشان و تأکید کرد که آمریکا همواره در کنار متحدان خود برای مبارزه با افراط گرایی و ایدئولوژی های تقویت کننده تروریسم ایستاده است.

هرچند بیانیه روز گذشته، نشانه هایی از جدایی ترامپ از لحن سابقا خشن خود در برابر اسلام دارد، با این حال تفاوت اساسی با لحن و بیان معمولی دارد که کاخ سفید در ادوار گذشته ریاست جمهوری آمریکا از آن برای تبریک فرا رسیدن ماه رمضان استفاده می کرده است.

برای مثال بیل کلینتون در پیام ماه رمضان خود اشاره اساسی به تاریخچه ماه رمضان در اسلام کرده و بیان داشته بود که اسلام در این ماه به انسان یاد می دهد چگونه درس شفقت، خود سازی و تعهد به خانواده و جامعه را بیاموزد.

باراک اوباما در آخرین پیام خود خطاب به مسلمانان در خصوص فرارسیدن ماه رمضان با توجه به همه فواید این ماه برای شخصیت و هویت انسان به موضوع پناه جویان و آوارگانی که در آن سال نتوانسته بودند ماه رمضان را در امن و امان خانه های خویش جشن بگیرند، اشاره کرده و تعهد آمریکا برای حمایت از همه آنها را مورد تأکید قرار داده بود.

حتی جورج بوش که پیام ماه رمضان خود را خطاب به مسلمانان، تنها چند ماه پس از حوادث یازده سپتامبر بیان کرده بود، به هیچ وجه به موضوع تروریسم در این پیام اشاره ای نکرده بود. وی در این پیام به موضوع تنوع در میان مسلمانان آمریکایی ـ که همه آنها در بخش بخش جامعه آمریکا از جمله نیروهای نظامی فعالیت می کنند ـ اشاره کرده بود.

اما شاید مهمترین وجه تفاوت پیام ماه رمضان ترامپ با همه رؤسای جمهور پیشین، مربوط به تم کلی این پیام نباشد، بلکه مربوط به چگونگی شروع آن است. این پیام این گونه آغاز می شود: از طرف همه آمریکایی ها برای همه مسلمانان، آرزوی یک ماه رمضان شاد دارم.

در واقع پیام ترامپ از از طرف او با نیابت از «همه آمریکایی ها» و خطاب به «همه مسلمانان» ارائه شده و به شکلی واضح جامعه آمریکا و مسلمانان را دو قشر متفاوت دانسته که ظاهرا هیچ همپوشانی با هم ندارند؛ هرچند در ادامه این پیام، ترامپ اشاره ای به بسیاری از مسلمانان داخل آمریکا می کند، در هیچ کجای این پیام به این قشر از مسلمانان به عنوان «مسلمانان آمریکایی» یا «آمریکایی های مسلمان» اشاره نشده است.

با اینکه می توان به این پیام ساده نگاه کرد، قطعا برای بسیاری از مسلمانان در دل ایالات متحده ـ که جمعیت آنها حدود سه میلیون است ـ پیام امسال رئیس جمهور این کشور به مناسبت رمضان، حاکی از تضادهای عمده و اساسی دولت این کشور با قشر مسلمان است. نمونه عملی این موضوع را امسال حتی به عین می توان دید؛ رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، از برگزاری میهمانی که به مناسبت ماه رمضان به شکل معمول و در حدود دو دهه از سوی همه جمهوری خواهان و دموکرات ها در وزارت خارجه برگزار می شد، خودداری کرده است. اکنون حتی موضوع برگزاری مراسم افطار ـ که رئیس جمهور آمریکا هر ساله در ماه رمضان در کاخ سفید برگزار می کرده ـ نیز مبهم است!

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه