بازخوانی نظر آیت‌الله بهجت در ارتباط با ماه مبارک رمضان

لذت طعام را صائمین می‌دانند/ چگونگی دعا در ماه مبارک رمضان

به بهانه فرارسیدن ماه رمضان نگاهی به بخشی از فرمایشات معظم‌له درباره ماه مبارک رمضان و اهمیت این ماه در نزد پروردگار منان کرده‌ایم.

لذت طعام را صائمین می‌دانند/ چگونگی دعا در ماه مبارک رمضان

به گزارش ۸دی، به نقل از فارس، آیت‌الله بهجت از ماه مبارک رمضان به‌عنوان ماه‌ترین ماه یادکرده که بی‌شک یکی از مناسبت‌های مهمی که در دنیای اسلام هرساله تکرار می‌شود و ازجمله مناسباتی است که به فرقه خاصی از مسلمانان تعلق ندارد، ماه مبارک رمضان است؛ ماهی که در بین مسلمین به ماه خدا و میهمانی او مشهور است.

ماهی که مسلمانان همه در تلاش‌اند تا زیر باران رحمت الهی بدون چترِ گناه به رقص بندگی درآیند که پیامبر رحمت صلی‌الله فرمود: «ماه رمضان ماهی که اول آن رحمت، میانه‌اش مغفرت و آخر آن اجابت و آزادی از دوزخ است».

ماهی که به هر بهانه‌ای مستحق پاداش و رحمت خدا می‌شوی؛ «نفس‌هایتان در این ماه، تسبیح و خوابتان، عبادت است».۲ ماهی که در آن جز شقی، در گناهانش باقی نمی‌ماند و همه از جاری زلال این ماه طاهر و پاک می‌گردند؛ «در آخر هرروز از ماه مبارک رمضان، خداوند را هزارهزار آزادشده از آتش است؛ چون شب و روز جمعه شود، هر ساعتی هزارهزار و در شب و روز آخر ماه رمضان به تعداد تمام آزادشدگان در طول ماه، از آتش نجات می‌یابند».

ابتدای راه بندگی و ابتدای سال برای سالک الی‌الله، ماه خداست؛ «تعداد ماه‌ها در نزد خدا و کتابش، آن روز که آسمان‌ها و زمین را آفرید، دوازده ماه است و آغاز آن، ماه خدا یعنی ماه رمضان است» بنده یک سال بندگی کرده تا در این ماه لایق ضیافت الهی شود و به تماشای محبوب خود بنشیند.

«خداوند انسان را طورى آفریده که مى‌تواند از راه عبودیت و بندگى خالص، از مقام ملائکه گام فراتر نهد و مقامات انبیا و اولیا را کسب نماید. رؤیت خداوند متعال در دنیا، به همان ملاک رؤیت در آخرت امکان دارد».

ایشان همچنین درباره لذت طعام در ماه مبارک رمضان فرمودند: اگر انسان گرسنه باشد، نان خالى هم براى او لذیذ است، لذّت طعام را صائمین می‌دانند. در حدیث قدسى آمده است: «أَلصَّوْمُ لى وَ أَنَا أَجْزى بِهِ. روزه براى من است و من خود پاداش آن را می‌دهم».

در روایت است که: «لِلصّائِمِ فَرْحَتانِ: فَرْحَهٌ عِنْدَ إِفْطارِهِ، وَ فَرْحَهٌ عِنْدَ لِقاءِ رَبِّهِ؛ روزه‌دار دو خوشحالی دارد: یکی هنگام افطار و دیگری هنگام دیدار پروردگار». البته این در صورتی است که در فطور و سحری، نخوردنِ در روز را تدارک نکند.

دوازده روز از رمضان گذشته بود، روزه‌داری در مسجد کوفه می‌گفت: تابه‌حال گرسنه نشده‌ام، صوم هم برای او جوع‌آور نیست! بااینکه بعضی طالب چلومرغ و غذاهای لذیذند.

درباره مقدار خوردن در روایات آمده است: «وقتی‌که گرسنه شدی، بخور» اگر انسان گرسنه باشد، نان خالی هم برای او لذیذ است، لذت طعام را صائمین می‌دانند.

یعنى خداوند متعال ثواب آن را بدون واسطه می‌دهد، علاوه بر ثواب‌هایی که در کتاب و سنّت ذکر شده است: «فَلاَ تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّآ أُخْفِىَ لَهُم مِّن قُرَّهِ أَعْیُنٍ» پس هیچ‌کس نمی‌داند که چه چشم‌روشنی‌هایی براى آنان مخفى شده است. یعنى قابل وصف و توصیف نیست.

در روایت است که روزه‌دار دو خوشحالى دارد: «یکى هنگام افطار و دیگرى هنگام دیدار پروردگار.» البتّه این در صورتى است که در فطور و سحرى، نخوردن در روز را تدارک نکند.

پاداش مخصوص روزه

آیت‌الله بهجت درباره پاداش روزه در کتاب محضر بهجت، فرمودند که در حدیث قدسی آمده است: روزه برای من است و من خود پاداش آن را می‌دهم «یعنی خداوند متعال ثواب آن را بدون واسطه می‌دهد، علاوه بر ثواب‌هایی که در کتاب و سنت ذکرشده است هیچ‌کس نمی‌داند که چه چشم‌روشنی‌هایی برای آنان مخفی شده است».

بهترین دعاها در ماه مبارک

ماه رمضان، ماه مستجاب دعاست و‌ باید فرصت را غنیمت شمرد و دوای تمامی دردها را از خدا خواست. نباید بخل ورزید؛ باید برای حل مشکلات تمامی مؤمنین، بلکه تمامی انسان‌ها دعا کرد.

راه خلاص از گرفتارى‌ها منحصر است به دعا کردن در خلوت براى فرج ولى‌عصر عجّل‌اللّه‌تعالى‌فرجه‌الشّریف. نه دعاى همیشگى و لقلقه‌ى زبان و صِرف گفتن «عَجِّلْ فَرَجَهُ»، بلکه دعاى با خلوص و صدق نیت و همراه با توبه. ما خود را از اطرافیان و دوستان آن حضرت مى‏‌دانیم؛ ولى در این امر، یعنى دعا براى تعجیل ظهور او، مسامحه مى‌‏کنیم!

ظهور آن حضرت اهم حاجات ماست، ولى ما «عَجِّل فَرَجَهُ» مى‌‏گوییم، فقط براى اینکه بفهمانیم مجلس ختم شد و یا اینکه در موارد ازدحام مردم، صلوات مى‏‌فرستیم تا مردم جابه‌جا شوند؛ نه اینکه جداً بخواهیم صلوات بفرستیم. بااینکه مى‌‏دانیم او واسطه‌‏ى بین ما و خداست، مع‌ذلک به فکر او نیستیم! ای‌کاش مى‌‏دانستیم که احتیاج او به ما و دعاى ما براى او، به نفع خود ماست؛ وگرنه قرب و منزلت او در نزد خدا معلوم است.

شب‌های ماه مبارک

در شب‌های ماه مبارک رمضان شبی است که مقدرات یک سال رقم می‌خورد؛ شبی که اعمال انسان‌ها به امام عصر علیه‌السلام عرضه می‌شود و روزی‌های مادی و معنوی یک سال تقسیم می‌گردد؛ شبی برتر از هزار ماه. علمای بالله نیز شب‌های ماه رمضان و گاه شب‌های سال را در انتظار این شب عظیم‌القدر به بیداری می‌گذرانند و به عباد‌‌ت‌هایی باورنکردنی می‌پردازند.

انتهای پیام/

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه