مقایسه آرای منتخبان ریاست‌جمهوری و رقبای اصلی در ادوار گذشته

«رئیسی» رکورددار رقابت قدرتمند با رئیس جمهور مستقر/ شکست روحانی در ۸ استان+جدول

رئیسی به عنوان رقیب اصلی کاندیدای پیروز توانست با ۱۶ میلیون رأی یک حد نصاب جدید را در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی رقم بزند.

«رئیسی» رکورددار رقابت قدرتمند با رئیس جمهور مستقر/ شکست روحانی در ۸ استان+جدول

به گزارش ۸دی، به نقل از رجانیوز، مرور دوازده دوره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ جمهوری اسلامی، نتایج خاصی را در ذهن متبادر می‌سازد، یکی از این موضوعات تعداد آرای رقیب اصلی در مقایسه با فرد پیروز در انتخابات است.در این دوره از این انتخابات، حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان رقیب اصلی کاندیدای پیروز توانست با ۱۶ میلیون رأی یک حد نصاب جدید را در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی رقم بزند.

 

به گزارش رجانیوز به نقل از فارس برای اثبات این مدعا کافی است مروری آماری بر تعداد آرای افراد پیروز و رقبای اصلی آنها در انتخابات گذشته داشته باشیم.

 

اولین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در ۵ بهمن ۵۸ و تنها یک سال پس از پیروزی انقلاب برگزار شد. در این دوره از انتخابات سیدابوالحسن بنی‌صدر توانست با ۱۰ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۷۵۲ رأی در مقابل رقیب اصلی خود سید احمد مدنی با ۲ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۳۲۷ رأی به پیروزی برسد.

 

دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ۲ مرداد ۱۳۶۰ برگزار شد در این دوره از رقابت‌ها شهید محمدعلی رجایی با کسب ۱۲ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۵۰ رأی از رقیب اصلی  خود عباس شیبانی با ۶۵۸ هزار و ۴۹۸ رأی پیشی می‌گیرد.

 

سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ دهم مهرماه ۱۳۶۰ برگزار شد که در آن آیت‌الله خامنه‌ای با کسب ۱۵ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۹۸۷ رأی پیروز انتخابات شود و رقیب اصلی وی یعنی سید علی‌اکبر پرورش تنها توانست ۳۳۸ هزار و ۲۹۴ رأی کسب کند.

 

۲۵ مرداد سال ۱۳۶۴ مصادف با چهارمین دوره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود که در این انتخابات آیت‌الله خامنه‌ای با کسب ۱۲ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۱۲ رأی بار دیگر پیروز انتخابات شد و رقیب اصلی وی سیدمحمود کاشانی با کسب یک میلیون و ۴۰۲ هزار و ۹۵۳ رأی در رتبه دوم قرار گرفت.

 

ششم مرداد ۱۳۶۸ و حدود ۴۰ روز از رحلت بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی نوبت برگزاری انتخابات دور پنجم ریاست جمهوری شد. در این دوره از انتخابات هاشمی رفسنجانی با کسب ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۵۲۸ رأی نفر اول و عباس شیبانی رقیب اصلی وی تنها توانست  ۶۳۵۱۶۵را کسب کند.

 

دوره ششم انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ۲۱ خردادماه ۷۲ برگزار شد که در این انتخابات نیز آقای هاشمی رفسنجانی با کسب ۱۰میلیون و ۵۶۶هزار و ۴۹۹ رأی پیروز انتخابات گشته و احمد توکلی با عنوان رقیب اصلی وی توانست ۴ میلیون و ۲۶هزار و ۷۸۹ رأی کسب کند.

 

دوم خرداد سال ۷۶ نوبت به برگزاری هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رسید که در این انتخابات سیدمحمد خاتمی با کسب ۲۰ میلیون و ۷۸ هزار و ۱۷۸ رأی پیروز انتخابات و رقیب اصلی وی علی‌اکبر ناطق نوری با کسب ۷ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۸۵۹ رأی نفر دوم گردد.

 

دوره هشتم انتخابات ریاست جمهوری ۱۸ خرداد ۱۳۸۰ برگزار شد در این انتخابات نیز خاتمی با کسب۲۱ میلیون و ۶۵۴هزار و ۳۲۰ رای پیروز انتخابات گشته و احمد توکلی با کسب ۴میلیون و ۶۳۶هزار و ۳۷۲ رأی از گوی رقابت‌ها باز بماند.

 

دوره نهم انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ۲۶ خرداد سال ۸۴ برگزار شد که در این انتخابات محمود احمدی‌نژاد با کسب ۱۷ میلیون و ۲۸۴هزار و ۷۸۲ رای از رقیب اصلی خود یعنی آقای هاشمی رفسنجانی با کسب ۱۰میلیون و ۴۶ هزار و ۷۰۱ رأی پیشی بگیرد.

 

۲۲خرداد ۸۸ نوبت به برگزاری دهمین انتخابات ریاست جمهوری رسید که در این انتخابات رئیس جمهور مستقر یعنی محمود احمدی‌نژاد با کسب ۲۴٬۵۹۲٬۷۹۳ میلیون پیروز انتخابات و رقیب اصلی وی یعنی میرحسین موسوی با ۱۳٬۳۳۸٬۱۲۱ رای نتوانست به پاستور راه یابد.

 

یازدهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار گردید که طی آن حسن روحانی با کسب ۱۸٬۶۱۳٬۳۲۹ رای به عنوان هفتمین رئیس‌جمهور ایران برگزیده ش و در عوض  رقیب اصلی وی محمدباقر قالیباف بود که توانست  ۶٬۰۷۷٬۲۹۲ کسب کند.

 

اما دوره دوازدهم ریاست جمهوری که جمعه هفته پیش یعنی ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار شد. با دوره های گذشته کاملا متفاوت بود . در این دوره از انتخابات طبق آماری که تاکنون وزارت کشور اعلام کرد حسن روحانی با کسب ۲۳٬۵۴۹٬۶۱۶ رای پیروز انتخابات شده و در عوض رقیب اصلی وی یعنی سیدابراهیم رئیسی با کسب ۱۵٬۷۸۶٬۴۴۹  در رتبه دوم قرار گیرد.

 

همانگونه که در دوره های قبل دیدیم هیچ کدام از رقبای اصلی فرد پیروز تاکنون نتوانسته اند حدود ۴۰ درصد آرا را کسب کنند که این موضوع در انتخابات جاری یک رکورد محسوب می شود.

 

در این دوره رقیب اصلی فرد پیروز توانسته در ۸ استان  و از جمله استان سمنان به عنوان زادگاه رئیس جمهور منتخب اول شود.

 

دوره رئیس جمهور منتخب تعداد آرا رقیب اصلی تعداد آرا
اول سید ابوالحسن بنی صدر ۱۰۷۵۳۷۵۲ سید احمد مدنی ۲۲۴۲۳۲۷
دوم محمدعلی رجایی ۱۲۷۷۰۰۵۰ عباس شیبانی ۶۵۸۴۹۸
سوم سید علی خامنه‌ای ۱۵۹۰۵۹۸۷ علی اکبر پرورش ۳۳۸۲۹۴
چهارم سید علی خامنه‌ای ۱۲۲۰۵۰۱۲ سید محمود کاشانی ۱۴۰۲۹۵۳
پنجم اکبر هاشمی رفسنجانی ۱۵۵۵۰۵۲۸ عباس شیبانی ۶۳۵۱۶۵
ششم اکبر هاشمی رفسنجانی ۱۰۵۶۶۴۹۹ احمد توکلی ۴۰۲۶۷۸۹
هفتم سید محمد خاتمی ۲۰۰۷۸۱۷۸ علی اکبر ناطق نوری ۷۲۴۲۸۵۹
هشتم سید محمد خاتمی ۲۱۶۵۴۳۲۰ احمد توکلی ۴۶۳۶۳۷۲
نهم محمود احمدی نژاد ۱۷۲۸۴۷۸۲ اکبر هاشمی رفسنجانی ۱۰۰۴۶۷۰۱
دهم محمود احمدی نژاد ۲۴۵۹۲۷۹۳ میرحسین موسوی ۱۳۳۳۸۱۲۱
یازدهم حسن روحانی ۱۸۶۱۳۳۲۹ محمدباقر قالیباف ۶۰۷۷۲۹۲
دوازدهم حسن روحانی ۲۳۵۴۹۶۱۶ سید ابراهیم رئیسی ۱۵۷۸۶۴۴۹

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه