پژوهشگر طب سنتی مطرح کرد:

این بیماری‌ها را با حجامت درمان کنید/ بهار؛ بهترین فصل حجامت است؟

یک پژوهشگر طب سنتی گفت: حجامت در درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است.

این بیماری‌ها را با حجامت درمان کنید/ بهار؛ بهترین فصل حجامت است؟
به گزارش ۸دی، حیدر عظمائی پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه حجامت روش درمانی آزموده شده، گفت: حجامت، روش‌های مختلف بادکش‌گذاری و در واقع اعمال یک دسترسی فوری به سیستم ساکن عمومی بدن محسوب شده تا آن را علیه کلیه عوامل درونی و بیرونی هوشیار و فعال کند.
وی ادامه داد: بیشتری کاربرد حجامت در بُعد پیشگیری بوده و با ایجاد مکانیزم‌هایی مختلف از جمله تنظیم سیستم ایمنی بدن، ترکیبات شیمیایی، هورمون‌ها، سیستم اعصاب خودکار بدن را از ابتلا به انواع بیماری‌ها مصون نگه می‌دارد.
عظمائی عنوان کرد: در صورت وجود بیماری با استفاده از اندیکاسیون‌های حجامت و با توجه به وضعیت مزاجی فرد می‌توان بسیاری از آنها را درمان کرد.
معجزه حجامت در درمان بیماری‌ها
این پژوهشگر طب سنتی با اشاره به فواید حجامت در درمان انواع بیماری‌ها گفت: در بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، غلظت خون، قند خون بالا، سینوزیت، سیاتیک، اگزما، کهیر، جوش صورت و بدن، گور گرفتگی و تعریق زیاد، احساس سنگینی و تنگی نفس، آسم، لکنت زبان، واریکوسل، ضعف سیستم ایمنی، کلسترول و چربی خون بالا می‌توان از حجامت استفاده کرد.
وی افزود: علاوه بر درمان بیماری‌ها حجامت در تنظیم دستگاه اعصاب خودکار، (سمپا‌تیک و پاراسمپا‌تیک) تنظیم ترشحات غدد، سم‌زدایی بدن، افزایش اکسیژن رسانی به عضلات، ترک سیگار و اعتیاد، رفع خواب‌رفتگی دست و پا مؤثر است.
انواع حجامت
عظمائی با بیان اینکه دو نوع حجامت خشک و‌تر داریم عنوان کرد: حجامت خشک یعنی بادکش گذاری و حجامت‌تر بادکش‌گذاری همراه خروج خون از بدن است، در باد‌کش خشک تن‌ها عمل ساکشن روی پوست انجام می‌شود و به صورت سرد و خشک و گرم و خشک صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به زمان انجام حجامت‌ افزود: بعد از روغن‌مالی و بادکش گرم، حجامت‌تر در محل تجمع خون روی نقطه‌ای میان دو کتف پس از ضدعفونی کردن چند خراش سطحی انجام شده و با توجه به شرایط و بنیه بدنی بیمار مقداری خون به شکل دفع سموم خارج می‌شود.
این پژوهشگر طب سنتی ادامه داد: انجام حجامت‌تر به نوع بیماری، وضعیت جسمی و روحی او بستگی دارد که توسط متخصص طب سنتی یا کسانی که در حجامت تخصص دارند انجام می‌شود.
درمان بیماری‌ها با انواع حجامت
عظما‌ئی با بیان اینکه برای درمان بیماری‌های مختلف حجامت مخصوص انجام می‌شود، گفت: حجامت آسم بین دو کتف و حدود مهره سوم و چهارم سینه‌ای (t۳ و t۴) به عنوان حجامت نا‌فع برای کل بدن انجام می‌شود که در کاهش چربی خون، تحریک سیستم ایمنی، ناراحتی گوارشی، خستگی و پرخو‌ابی، داغ شدن اندام‌ها، ناباروری، افزایش نور چشم مؤثر است.
وی حجامت سر را یکی دیگر از انواع حجامت‌ها معرفی کرد و افزود: این نوع حجامت در وسط سر انجام شده که به آن حجامت نقره نیز گفته می‌شود که در رفع احساس سنگینی سر، کوررنگی، سردرد، بیماری‌های چشمی، تقویت مو، فشارخون عصبی، افسردگی و عوارض ناشی از سکته مفید واقع می‌شود.
این متخصص طب سنتی اظهار داشت: حجامت کمر نوع دیگری از این روش درمانی بوده و در گودی کمر انجام می‌شود و از آن به عنوان حجامت رهاننده نیز یاد می‌شود که خواص درمانی زیادی در دردهای کمر، مشکلات زنان مانند ناباروری، تقویت باروری مردان، واریکوسل، ناراحتی‌های پروستات، دردهای سیاتیکی دارد.
وی درباره انواع دیگر حجامت بیان کرد: حجامت ساق پا، نقره در گودی گردن، چانه در زیر فک، پشت گوش که برای کاهش زردی نوزاد در حد یک خراش بر روی لاله گوش، حجامت موضعی، خورشیدی، قاعده ریه برای درمان آسم و بیماری‌های ریه از انواع دیگر حجامت محسوب می‌شوند.
بهار و پاییز بهترین زمان حجامت
عظما‌ئی با اشاره به بهترین زمان حجامت گفت: ۱۷ ربیع‌الاول و هز‌ینان رومی بهترین روز سال برای حجامت بوده و از نظر زمانی در همه ماه‌ها بجز دیماه می‌توان حجامت را انجام داد البته روز ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه قمری بهترین روزها برای حجامت محسوب می‌شوند.
وی با بیان اینکه بهترین زمان برای حجامت به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌ها فصل پاییز و بهار است، گفت: فردی که می‌خواهد بیشترین نفع را از حجامت ببرد بهتر است ۳ روز قبل از حجامت از خوردن غذاهای سنگین و پر چرب، شیرینی‌جات قنادی و ترشیجات سرکه پرهیز کند.
دستورالعمل‌ها قبل و بعد از حجامت
این پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه قبل و بعد از حجامت باید برخی موارد را رعایت کرد، اظهار داشت: بهتر است افراد ۲۴ ساعت قبل از حجامت از مایعات و غذاهای سبک استفاده کرده و با شکم خالی این کار انجام نشود، همچنین بلافاصله بعد از غذا نباید حجامت انجام داد و به منظور تقویت بدن یک ساعت قبل از حجامت شربت عسل یا آب انار میل شود.
وی استفاده از شربت عسل و لیمو یا سرکه انگبین را بعد از حجامت توصیه کرد و افزود: برای جبران ضعف احتمالی می‌توان بعد از حجامت از آب میوه شیرین یا یک عدد انار نیز استفاده کرد، همچنین بعد از حجامت جهت جلوگیری از عفونت زخم محل آن را با گاز استریل پوشاند و حداقل بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت استحمام نشود.
عظمائی توصیه کرد: بعد از حجامت کشیدن سیگار و رابطه زناشویی ممنوع است و باید توجه داشت که در روز جمعه بخصوص هنگام ظهر نباید حجامت انجام داد.
این افراد حجامت را انجام ندهند
این پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه برخی افراد نباید حجامت را انجام دهند، گفت: زنان باردار، افراد دارای طبع خیلی سرد، خانم‌ها در دوران تغییرات هورمونی، بیمارانی که مشکل انعقاد خون دارند مانند بیماران هموفیلی و افراد مبتلا به مشکل کمبود پلاکت، بیماران قلبی، کبدی، کلیوی، افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی در صورت ضعف بدنی نباید حجامت انجام دهند.
وی افزود: در زمان بروز برخی پدیده‌های طبیعی مانند خورشید‌گرفتگی، ماه‌گرفتگی نباید حجامت انجام داد.
این پژوهشگر طب سنتی تأکید کرد: افرادی که کم‌خونی شدید دارند نباید حجامت و خونگیری انجام دهند، اما روغن‌مالی و بادکش سرتاسری پشت بدن از شانه تا ساق پاها برای آن‌ها بسیار مفید بوده که به اصطلاح به آن باد‌کش خون‌ساز می‌گویند.
وی یادآور شد: باید توجه داشت حجامت پیشگیری از بروز بیماری‌ها و تقویت سیستم بدن در بهار و پاییز برای افراد سالم انجام می‌شود، اما حجامت درمانی زمان خاصی ندارد و بنا‌بر تشخیص متخصص طب سنتی و بسته به شرایط بدنی و نوع بیماری تعداد حجامت و میزان خونگیری مشخص می‌شود، همچنین افراد دارای مزاج دموی بهترین گزینه برای انجام حجامت هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه