باز هم تعطیلی کارخانه ها؛

دومینوی تعطیلی کارخانه‌ها به “مشهدنخ” رسید؛ بیکاری ۳۰۰ کارگر از امروز/ باز هم پای چینی‌ها در میان است

۳۰۰ کارگر کارخانه مشهدنخ در پی تعطیلی این کارخانه از امروز بیکار می‌شوند.

دومینوی تعطیلی کارخانه‌ها به “مشهدنخ” رسید؛ بیکاری ۳۰۰ کارگر از امروز/ باز هم پای چینی‌ها در میان است

به گزارش ۸دی، «یکی از کارگران کارخانه مشهد نخ در جاده شاندیز هستم. کارخانه مشهد نخ حدود ۳۰۰ نفر کارگر و نیروی مستقیم دارد و از فردا (امروز) قرار شده کارخانه تعطیل شود و تمامی نیروها هم به اداره کار معرفی شوند تا بیمه بیکاری دریافت کنند. با این اوضاع اقتصادی بیکار شویم، چه کنیم؟ خرج زندگی ما چه می‌شود؟ ما از مدیران کارخانه گلایه نداریم چرا که آنها تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تعطیلی این کارخانه معتبر به کار بسته‌اند اما نمی‌دانم چرا محصولات به فروش نمی‌رود و مقادیر زیادی نخ در انبارها انباشته شده است. لطفا به داد ما برسید.»

ماجرای تعطیلی کارخانه مشهد نخ روز گذشته توسط یکی از کارگران این کارخانه به اطلاع گروه «حرف مردم» روزنامه «خراسان رضوی» رسید. کارخانه مشهد نخ در سال ۱۳۷۰ در زمینی به مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع  افتتاح شد. کارخانه‌ای که توان تولید نخ پنبه‌ای در آن در سال به ۳۰۰۰ تن و نخ آکریلیک آن به ۱۵۰۰ تن می‌رسید، اما این کارخانه قدیمی و نام آشنای خراسانی، این روزها گویا در دومینوی تعطیلی کارخانه‌ها گرفتار شده و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند.

کارخانه امروز تعطیل خواهد شد

صراف‌زاده مدیر فروش «مشهدنخ» در گفت‌و‌گو با «خراسان رضوی» ضمن تایید مشکلات ایجاد شده بر سر راه فعالیت کارخانه در تشریح موضوع می‌گوید: کارخانه «مشهدنخ» از فردا صبح (امروز) تعطیل خواهد شد و تمامی کارگران هم به اجبار بیکار خواهند شد؛ واردات بی رویه و وجود کالاهای قاچاق، عامل اصلی این مشکل است و دیگر توان تولید و رقابت با کالاهایی که زیر قیمت واقعی و بی‌کیفیت تولید می‌شود را نداریم، هرچه هم داد زدیم صدای ما را نشنیدند، دوسال است کارخانه فقط زیان می‌دهد.

بیمه بیکاری در انتظار ۳۰۰ کارگر

در ادامه با بادامچیان عضو هیئت مدیره کارخانه «مشهدنخ» گفت‌وگو می‌کنیم. او می‌گوید: پس از آن که کارخانه مشهد نخ فردا (امروز) تعطیل شود، از حدود ۳۰۰ کارگر فقط ۷ یا ۸ نفر باقی خواهند ماند که آن هم برای نگهبانی و امور حفاظتی است، بقیه هم متاسفانه به بیمه بیکاری معرفی می‌شوند، این تعدیل نیرو برای نخستین بار نبوده و سال گذشته هم حدود ۳۰۰ نفر دیگر از نیروهای شاغل در کارخانه را تسویه کردیم.

۷۰۰ تُن نخ در انبارها

عضو هیئت مدیره کارخانه مشهد نخ به موجودی انبار کارخانه که فروش نرفته است هم اشاره‌ای می‌کند و یادآور می‌شود: محصول تولید شده ۵ ماه کارخانه که برابر با ۷۰۰ تن است در انبارها نگهداری می شود و هنوز فروش نرفته است، ما به نیروهای شاغل در کارخانه اعلام کرده بودیم تمام تلاش مان را خواهیم کرد تا کارخانه تعطیل نشود و هر چقدر از محصول داخل انبارها را توانستیم به فروش برسانیم، هزینه دریافتی حاصل از آن را عینا برای خرید مواد اولیه مصرف خواهیم کرد تا چرخ کارخانه بچرخد.

بادامچیان تصریح می‌کند: متاسفانه تلاش ما به جایی نرسید و از کارخانه با بنده تماس گرفتند و گزارش دادند فروش محصولات دپو شده اصلا در حد قابل قبولی نبوده است و خرید مواد اولیه به هر صورتی به صلاح نیست.

باز هم پای چین در میان است

عضو هیئت مدیره کارخانه مشهد نخ در ادامه می‌گوید: بیش از یک سال است که مشکلات را به گوش مسئولان اداره صنعت، معدن و تجارت رسانده‌ایم، در این زمینه نامه نگاری‌های متعددی هم داشته‌ایم، نخی که ما تولید می‌کنیم نخ ۱۰۰ درصد پلی استر است و مدتی است همین نخ را از چین وارد می‌کنند که اصلاً از نظر کیفیت با تولیدات ایرانی قابل مقایسه نیست.

وی می افزاید: قیمتی هم که در گمرک برای محصول چینی در نظر گرفته شده بسیار پایین‌تر از قیمت تمام شده محصول ایرانی است، مشخص است در این زمینه سندسازی‌هایی انجام شده چراکه هزینه گمرکی را به طور کامل پرداخت نمی‌کنند، این در حالی است که نظارت دقیقی روی نخی که از چین وارد می‌شود وجود ندارد و در بررسی‌ها، به این نتیجه رسیده‌ایم که نخ‌های وارداتی از مواد بازیافتی تولید و راهی بازار ما می‌شود که این اقدام صد درصد می‌تواند مشکلاتی برای مصرف کننده ایجاد کند.

وی اظهار می‌دارد: این در حالی است که محصولات داخلی و ایرانی که با نظارت شدید دستگاه‌های مربوطه تولید می‌شود، به دلیل عرضه زیر قیمت نخ بی‌کیفیت، در انبارها خاک می‌خورد. از آن بدتر این است که افرادی هم این‌گونه کالاها را به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌کنند و سود می‌برند، اما در مقابل ما که محصول با کیفیت تولید می‌کنیم و ۹ درصد هم مالیات برارزش افزوده  پرداخت می‌کنیم، با این مشکلات روبه رو هستیم.

ارزانی، هدف اصلی مشتری‌ها

بادامچیان در زمینه نگاه اقتصادی برخی خریداران هم می‌گوید: مشتری‌ها اعلام کرده‌اند بر فرض این که شما نخ با کیفیت تولیدی را با قیمت دلال ها به ما بدهید ما باز هم به خاطر آن ۹ درصد ارزش افزوده‌ای که پرداخت می‌کنیم، نخ شما را خریداری نخواهیم کرد.

وی تاکید می‌کند: کیفیت نخ تولیدی ما به مراتب از نخ چینی بالاتر است اما متاسفانه قدرت خرید در بازار ضعیف است و هرچه ما به خریداران توضیح بدهیم نخ ما صد درصد با الیاف باکیفیت تولید شده است فایده‌ای ندارد چرا که در نهایت مشتری قیمت را نگاه می‌کند، آنها هم حق دارند چرا که بافنده می‌گوید من محصول شما را باید تبدیل به لباس کنم و وقتی این محصول تولیدی با نخ شما را در کنار محصولات ترک قرار می‌دهم که به مراتب قیمت آن کمتر است، در فروش محصول با مشکل روبه رو خواهم شد.

عضو هیئت مدیره کارخانه مشهدنخ در ادامه می‌گوید: ما از مسئولان می‌خواهیم همان طور که روی فعالیت کارخانه به شدت نظارت دارند روی عرضه محصولات قاچاق و بی کیفیت هم نظارت داشته باشند، من حاضرم همراه شما به سطح بازار بیایم تا مشاهده کنید اجناس قاچاق به چه میزانی در سطح بازار یافت می‌شود! چرا جلوی قاچاق را نمی‌گیرند؟ من جلسه‌ای با وزیر صنعت داشتم و از آنها خواستم به جای بالا بردن دیوار مرزها اقدامی بکنید تا هیچ فروشنده ای جرات فروش جنس قاچاق را نداشته باشد.

وی تصریح می کند: اگر این روند ادامه پیدا کند سه کارخانه دیگر ما هم که در تولید پارچه و پتو فعالیت می کنند به همین وضع دچار خواهند شد، تعداد کل نیروهایی که در کارخانه های وابسته به ما فعالیت می کنند حدود ۷۰۰ نفر است که آینده آن ها هم با این وضع دچار مشکل خواهد شد.

 

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه