گزارشی از روند برگزاری انتخابات

از خرید رأی برای روحانی در خوزستان تا مفقود شدن ۴۰۰ تعرفه در کهگیلویه و بویراحمد

با گذشت بیش از چندین ساعت از آغاز رای‌گیری، تخلفات متعددی از سوی مسئولان و دست اندرکاران اجرایی انتخابات گزارش شده است.

از خرید رأی برای روحانی در خوزستان تا مفقود شدن ۴۰۰ تعرفه در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش ۸دی به نقل از فارس، در حالیکه بیش از چندین ساعت از آغاز رای‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گذشته، تخلفات متعددی از سوی مسئولان و دست اندرکاران اجرایی انتخابات گزارش شده است.

به گزارش فارس، برخی از این تخلفات به شرح زیر است:

۱- عدم رعایت عدالت در اعلام اسامی نامزدها:

علی‌رغم ذکر شهرت نامزدها در کنارشان در همه دوره‌ها و پیگیری مکرر و نامه رسمی به ستاد انتخابات وزارت کشور، بسیاری از شهرستان‌ها وی را به عنوان «سید ابراهیم رئیس الساداتی» ذکر کرده و از ذکر شهرت «رئیسی» خودداری کرده اند.

همچنین در برخی شعب نام رئیس جمهور مستقر، بر خلاف حروف الفبا به عنوان اولین نفر ذکر شده است.

۲- عدم صدور کارت ورود به صندوق ناظران حجت الاسلام رئیسی:

علی‌رغم تحویل به موقع مدارک ناظران منتخب ستاد حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، استانداری ها و فرمانداری های مختلف با بهانه‌های واهی همچون وجود اختلال در سیستم رایانه ای از صدور کارت حضور ناظران استنکاف ورزیده و تاکنون که زمان برگزاری انتخابات است، همچنان به این تخلف ادامه می‌دهند.

۳. جلوگیری از ورود ناظران دارای مدرک نظارت حجت الاسلام رئیسی به صندوق:

ماده واحده ‌قانون حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری در شعب اخذ رای، مصوب ۳۰/۵/۱۳۷۹ مقرر کرده است که ممانعت از حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای، اماکن استقرار دستگاه شمارشگر ممنوع بوده و جرم محسوب می شود و متخلف به مجازات مقرر شده در تبصره ماده (۹۳) قانون انتخابات ریاست جمهوری محکوم خواهد شد.

با این حال در شعب مختلف، از ورود ناظران به صندوق ها جلوگیری شده است.

۴- شروع به کار همراه با تاخیر در برخی شعب:

با وجود اعلام صریح وزارت کشور مبنی بر شروع کار اخذ رای از ساعت ۸ صبح، شعب متعددی در شهرستان ها با تاخیر غیرموجه اقدام به شروع رای گیری کزره‌اند.

۵- تبلیغ غیرقانونی به نفع دولت:

هیات‌های اجرایی در صندوق های ثابت و سرکشی از شعب شهرهای مختلف به نفع رئیس جمهور مستقر اقدام به تبلیغ می‌کنند.

همچنین دست اندرکاران انتخابات با رفتارهای غیرقانونی همچون بستن دستبندهای سبز و بنفش و نوشتن رای افراد بی سواد بدون اذن آنها به نام رئیس جمهور مستقر اقدام به تبلیغ برای وی می‌کنند.

۶- توزیع تعرفه بدون مهر:

در برخی شعب شهرهایی که آراء حجت الاسلام رئیسی بر سایر نامزدها فزونی دارد، تعرفههای بدون مهر توزیع شده که در ادامه به خاطر نداشتن مهر قابل ابطال هستند.

۷- فعالیت ستادهای رئیس جمهور مستقر:

علی‌رغم اینکه فرصت قانونی تبلیغات تا ساعت ۸ روز پنجشنبه بوده است، در روز انتخابات، ستادهای رئیس جمهور مستقر همچنان باز بوده و اقدام به پخش سرود کرده و هواداران در مقابل آن تجمع می کنند.

همچنین به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، حسین طلا نماینده حجت‌الاسلام رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان نسبت به برخی تخلفات صورت گرفته در برخی از استان‌ها به صورت کتبی اعتراض کرد.

در این اطلاعیه که خطاب به هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری منتشر شده ابتدا به تخلف در بم با عنوان «تهدید و تطمیع و خرید رأی برای روحانی در بم استان کرمان» اشاره شده است و در این اطلاعیه آمده است برابر اطلاع واصله در شهرستان بم استان کرمان در فواصل ۲۰۰ متری افرادی با تهدید و تطمیع و بعضاً خرید رأی، مردم را به رأی دادن به آقای روحانی ترغیب می‌کنند که این موضوع به استناد بند ۱۶ ماده ۳۳ تخلف محسوب می‌شود.

همچنین در اطلاعیه دوم با عنوان «عدم تحویل کارت نمایندگان ستاد در جلفا» آمده است فرمانداری شهرستان جلفا استان آذربایجان شرقی در اعطای کارت نمایندگان کاندیدا تعلل کرده و پس از شروع رأی‌گیری کارت‌ها را توزیع کرده‌ است و در عین حال به ‌آنها گفته شده حق استفاده از تلفن همراه و خروج از شعبه اخذ رأی را ندارند.

در اطلاعیه سوم نماینده رئیسی در شورای نگهبان آمده است: «در صندوق شماره ۳ کهگیلویه و بویراحمد تعداد تعرفه‌های تحویلی ۱۶۰۰ و تعداد تعرفه موجود ۱۲۰۰ تعرفه است که بر این اساس تعداد ۴۰۰ تعرفه مفقود شده و لازم به ذکر است که تاکنون ۲۵۰ تعرفه نیز استفاده شده است».

طلا نماینده رئیسی در شورای نگهبان در اطلاعیه چهارم با عنوان «تعطیلی شعبه در خرم‌آباد لرستان» تأکید کرده است که برابر اطلاع واصله شعبه انتخاباتی ۱۴۱ خرم‌آباد استان لرستان هنوز تا این لحظه تعطیل است.

در اطلاعیه پنجم نماینده رئیسی در شورای نگهبان نسبت به خرید رأی برای روحانی در استان خوزستان انتقاد صورت گرفته و تأکید شده است که برابر اطلاع واصله در روستای چوئده و سادات و برخی نقاط دیگر از توابع شهر آبادان در استان خوزستان خریداری رأی برای آقای روحانی صورت می‌گیرد.

نماینده رئیسی در شورای نگهبان همچنین به موضوع «پخش کارت هدیه یک میلیون ریالی در روستای آوج قزوین» انتقاد کرده و در اطلاعیه ششم آورده است در روستای اردلان شهرستان آوج استان قزوین فردی بین اهالی روستا اقدام به تحویل کارت هدیه یک میلیون ریالی به نفع آقای روحانی کرده است و برخی اهالی روستا به وی اعتراض کرده‌اند که نامبرده متقابلاً‌ اهالی را تهدید به قتل و برچیدن تأسیسات گاز کرده است.

در هفتمین اطلاعیه نماینده رئیسی در شورای نگهبان به موضوع «دخالت مستقیم بخشدار بخش فیروزآباد کرمانشاه به نفع روحانی» اشاره شده و آمده است: بخشدار بخش فیروزآباد کرمانشاه به نام آقای منوچهر کاظمی‌نژاد مستقیم دخالت کردند و برای آقای روحانی تبلیغ می‌کنند..

همچنین در اطلاعیه هشتم نماینده ستاد رئیسی با عنوان «تبلیغ علنی روحانی از سوی عوامل اجرایی بخش بایزان در استان خوزستان» آمده است: برابر اطلاع واصله صندوق شماره ۷ روستای هفت تپه در بخش بایزان در استان خوزستان عوامل اجرایی رسماً آقای روحانی را تبلیغ کرده و نمایندگان آقای رئیسی را نیز از صندوق اخراج کرده‌اند، لازم به ذکر است که نیروی انتظامی نیز در حال پشتیبانی از این عوامل هستند.

همچنین طبق این گزارش در استان کهگیلویه و بویر احمد در شهرستان‌های یاسوج و بهمئی، صندوق شماره ۱۷ سیاهشهر و همچنین بخش لوراب و برخی دیگر از صندوق های این استان،  فرماندار و برخی مسئولان اجرایی علنا رای دهندگان را به رای دادن به شخص روحانی دعوت می‌کنند و در برخی استانها از جمله خراسان شمالی بخش فاروج، همکاری لازم با اعضای ستاد حجت الاسلام رئیسی صورت نگرفته و کارت ناظران صادر نشده است.

در مقابل شعبه فاطمیه میدان چنار شهرستان محلات در استان مرکزی نیز برخی افراد در مقابل شعبه اخذ رای به صورت چهره به چهره در حال تبلیغ روحانی هستند و کسی از مسئولان نیز مانع آنها نمی شود. همچنین رای گیری در صندوق ۱۰۱ شهرستان زنجان با یک ساعت تاخیر آغاز شده و همین امر موجب خستگی و بازگشت برخی از مردم شده است که تخلف آشکار انتخاباتی است.

گزارش‌های میدانی خبرنگار فارس حاکی از آن است که برخی برگه‌های اخذ رای در جنوب شهر تهران فاقد مهر هستند که هنگام شمارش آراء باطله، محسوب می‌شود و مردم در همین برگه‌های بدون مهر، آرای خود را می‌نویسند.

برگه‌هایی که بدون مهر بوده و داخل صندوق‌های رای انداخته شده باشد، طبق قانون جزو آرای «باطله» محسوب می‌شود.

شناسایی ۱۰۶ نفر در خراسان رضوی که قصد رای با شناسنامه «میت» داشتند

همچنین استاندار خراسان رضوی گفت: در مجموع ۱۰۶ نفر در سطح استان خراسان رضوی که قصد رای دادن با شناسنامه میت را داشتند شناسایی شدند.

براساس اعلام «علیرضا رشیدیان» استاندار خراسان رضوی ۳۵ نفر در مشهد که قصد رای با شناسنامه میت را داشتند شناسایی شدند.

وی افزود: ۷۱ نفر نیز در سطح استان چنین قصدی داشتند که توسط ماموران و ناظران حاضر در سر صندوق شناسایی شدند و از رای دادن آنان ممانعت شد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه