یادداشت؛

آخر پاییز و شمارش جوجه ها … / نگرش ساندیسی رئیس جمهوری که مردم را رأی فروش می پندارد!

باید به حال ملت تاسف خورد که نگرش رییس جمهورشان به آنان اینگونه است که فکر می کنند مردم به خاطر کلوچه و ساندیس و وعده غذایی و یا افزایش یارانه شب انتخابات، آرای شان یعنی “مظهر اختیار و آزادی شان” رامی فروشند!

آخر پاییز و شمارش جوجه ها … / نگرش ساندیسی رئیس جمهوری که مردم را رأی فروش می پندارد!

به گزارش ۸دی، رضا ربیعی فعال رسانه ای استان گیلان درباره اوضاع این روزهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نوشت:

چیزی به آخر پاییز سیاست نمانده و جوجه ها بخوبی قابل شمارش است!

ادعای آوردن اتوبوسی جمعیت را آقای روحانی در سومین مناظره مطرح کرد و این نوع ادعا حاکی از وحشت ایشان از جمعیت ۱۰ها هزار نفری استقبال کننده از رئیسی در شهرهای مختلف است و اگر توزیع ساندیس و کلوچه را هم که برخی به ادعای “دادن غذای چرب در پادگان ها!”(سخنان امروز روحانی در زنجان) آقای روحانی اضافه کرده اند را هم دارای چنین معجزه ای بدانیم ، باز این خود آقای روحانی است که زیر سوال خواهد رفت! زیرا حضرت ایشان در سال ۹۲ وعده فرموده بودند: کشور را چنان از معیشت و سرمایه، سرشار کنم که همه داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند.

حالا در پایان ۴ سال نه تنها وضعیت معیشت مردم بهبود نیافته، که حتی به تصریح اذعان ایشان، حاضر می شوند به خاطر کلوچه و ساندیس و یا یک وعده غذای چرب، آرای خود را هم بفروشند! و اسفبارتر این که خود آقای روحانی با سه برابر کردن یارانه افراد ضعیف، به صراحت اعتراف کرده که وضعیت معیشت مردم نسبت به سال ۹۲ سه برابر خرابتر شده است!!

باید به حال ملت تاسف خورد که نگرش رییس جمهورشان به آنان اینگونه است که فکر می کنند مردم به خاطر کلوچه و ساندیس و وعده غذایی و یا افزایش یارانه شب انتخابات، آرای شان یعنی “مظهر اختیار و آزادی شان” را می فروشند!

این ملت، سی سال در مقابل تحریم کدخدا! مقاومت کردند ولی عزتشان را حفظ کردند.

واقعا بعد از این همه مدت سیاست ورزی، نگرششان نسبت به مردم شریف ایران این قدر ، تنزل یافته که اگر در صفوف شمایند برای خلق حماسه اند و اگر در صفوف رقیب بودند ، پست و حقیر و کم ارزش اند؟!!!

 

چرایی انصراف قالیباف؟!

جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب)، ساز و کار سیاسی اش را از قبل معلوم کرده بود که اگر بر اساس بررسی ها معلوم شود که در دور اول انتخابات، نتایج قطعی می شود و نفر برنده معلوم می گردد، نفرات دوم و سوم روی گزینه برتر اجماع کرده و به نفع او از صحنه رقابت خارج شوند.

از آنجایی که در گروه رقیب، عملا یک نفر بیشتر وجود ندارد و آن آقای روحانی است بنابراین باقی ماندن تعداد سه نفر در این طرف، دو احتمال را رقم می زد:

۱) وجود کاندیداهای متعدد در جبهه جمنا، سبب تحلیل رفتن آرای آنان در بین هواداران آنان می گردید و اینگونه القا می شد که همچون سال ۹۲ در وضعیت تشتت و تفرقه هستند، در نتیجه بخش قابل توجهی از آرای آنان در سبد رقیب (روحانی) ریخته می شد.

۲) با توجه به این که در طرف مقابل نیز عملا یک کاندیدا بیشتر وجود ندارد، احتمال این که با ادامه روند موجود، روحانی در دور اول، انتخاب شود زیاد بود. تاکید رسانه های رقیب بر دو مرحله ای بودن انتخابات ، حقه ای است برای رد گم کردن و در نتیجه غفلت رقیب و بردن رقابت در همان دور اول.

اما با ائتلاف قالیباف و رییسی دو اتفاق شکل می گیرد:

الف) امیدواری هواداران جمنا به این اتحاد و در نتیجه تمرکز آرای آنان روی یک نفر (رئیسی) و به احتمال زیاد امروز تا فردا آقای میرسلیم هم به نفع رییسی اعلام انصراف می کنند.

ب) سرخوردگی روحانی و هواداران او و در نتیجه عدم تحرک مناسب برای به صحنه آوردن آرای خاکستری، خصوصا با این فرصت کم امکان وارد کردن شوک به صاحبان آرای خاکستری خیلی کم است مگر این که حریف به سیم آخر بزند و حرکات رادیکالی را رقم بزند، که بسیار بعید است چون با آرایش سیاسی ای که برای شوراهای شهر و روستا انجام داده امید زیادی دارد که در سال ۱۴۰۰ دوباره به قدرت بازگردد.

خاتمی هم که هر چه در چنته داشته رو کرده، اما یک روز پس از آن، با فن بدل قالیباف، تاکتیک خاتمی به یکباره رنگ باخت!

اما آنچه این روزها در خلال تبلیغات استانی مشاهده کرده ایم، خیلی معنادار بوده است و آن استقبال کم نظیر از رئیسی در مراکز استانها بود که روحانی و ستاد او را خیلی آزار داده است و در مناظره سوم هم روحانی خطاب به رییسی به آن اشاره کرد.

اما روحانی در واقع با این متلک پرانی خود خواست اعترافی تلخ بکند و آن این که جمعیت استقبال کننده از رییسی در مراکز استانها، خیره کننده است!!! تا بلکه ستادهای او تلاشی کنند تا از یک شکست خفت بار جلوگیری شود، زیرا روحانی بخوبی می داند نسبت جمعیت استقبال کننده از رئیسی در شهرها به نسبت آرایی که رئیسی در روستاها، شهرهای کوچک و حاشیه شهرهای بزرگ دارد، مثل نسبت بخش خارجی کوه یخی اقیانوسها با آنچه در زیر آب، پنهان است می باشد یعنی یک پنجم!
این جمعیت کثیر در ایام تبلیغات انتخاباتی فرصت کمی برای خودنمایی داشته اند! همانهایی که در طول ۴سال دولت روحانی، مزه تلخ بیکاری، رکود و گرانی و محرومیت و… را بیشتر از دیگران چشیده اند.

آنها تفاوت یک دولت خدمتگزار با یک دولت اشرافی را بخوبی می دانند و هیچ وقت به روحانی یک فرصت ۴ ساله دیگر نمیدهند تا شاید درخت سیب و گلابی برجام، میوه دهد و یک گاز از آن میوه به آنان برسد!

چهره ای که قالیباف به درستی از این دولت ۴ درصدی ترسیم کرد مانع خواهد شد که مردم محروم روستاها که در طی ۴ سال اصلا دیده نشده اند ، به روحانی رای دهند.

حال با این اوضاع، نتیجه نهایی انتخابات در دور اول قطعا مشخص خواهد بود!!!

علی برکت الله

رضا ربیعی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه