فیلم‌بردار پیشکسوت سینما:

آن‌قدر آقازاده وارد سینما شده که دیگر جایی برای پیشکسوتان نیست

این خوب نیست که فقط یک حلقه معدود تازه از راه رسیده نام پیشکسوت را بر خود بگذارند و بقیه به حال خود رها شوند.

آن‌قدر آقازاده وارد سینما شده که دیگر جایی برای پیشکسوتان نیست

به گزارش ۸دی، اصغر رفیعی‌جم ازجمله فیلم‌برداران پیشکسوت سینمای ایران در گفتگو با فرهنگ نیوز درباره فعالیت‌های تازه‌اش گفت: سال گذشته درام تاریخی «یتیم‌خانه ایران» را روی پرده داشتم که با درنظر گرفتن وجه تاریخی و داستان تراژیکی که روایت می‌کرد به‌طور نسبی توانست موردتوجه مخاطبان قرار گیرد. یک فیلم آماده اکران به نام «گذر موقت» به کارگردانی افشین هاشمی هم دارم.

وی با اشاره به «گذر موقت» بیان داشت: این فیلم محصولی است کاملاً سرگرم‌کننده که می‌کوشد به‌گونه‌ای سلامت و بی آلودگی در شوخی‌های مبتذل از مخاطب خنده بگیرد. متأسفانه فیلم چون استار ندارد ماه‌هاست پشت خط اکران مانده. البته در رأس بازیگران آن مسعود کرامتی و اسماعیل محرابی قرار دارند که از بزرگان بازیگری ایران هستند اما چون استار نیستند فیلم مدام پشت خط اکران می‌ماند.

رفیعی جم با ردّ شایعات مربوط به ماهیت سیاسی «گذر موقت» گفت: این فیلم ابداً سیاسی نیست ولی رگه‎‌های اجتماعی خود را دارد. کل فیلم در یک‌شب تا صبح می‌گذرد و داستان دو پیرمردی را روایت می‌کند که از بیمارستان فرار می‌کنند تا آخرین لحظات زندگی‌شان را در خوشی بگذرانند. حین برخورد این دو با آدم‌های متفاوت است که درام شکل می‌گیرد و ابداً هم فیلم نه طعنه سیاسی دارد و نه سیاه نمایی است.

آن‌قدر آقازاده و نورچشمی وارد سینما شده که دیگر جایی برای پیشکسوتان نیست

رفیعی جم که سابقه تهیه‌کنندگی آثاری همچون «غیرمنتظره»، «برخورد» و «خانه عنکبوت» را دارد در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای تهیه‌کنندگی ندارد به فرهنگ نیوز گفت: مشکل اینجاست که برای تولید و کمک به جوانان از امثال ما استفاده نمی‌شود و به‌جایش آقازاده‌ها و نورچشمی‌ها بودجه‌های سینمایی را صرف محصولاتی می‌کنند که اصلاً ارزش ماندگاری ندارند. تأسف‌آور است که اگر من و امثال من بخواهیم فیلمی تولید کنیم حمایتی نصیبمان نمی‌شود اما فلان آقازاده و بهمان جوانی که آشنایی در سیستم سینمایی پیداکرده راحت پروژه‌اش را تصویب می‌کند و حمایت هنگفت هم نصیبش می‌شود. آن‌قدر آقازاده و نورچشمی وارد سینما شده که همه بودجه‌ها میان آنان تقسیم می‌شود دیگر حالی از پیشکسوتان نمی‌پرسند و جایی برایشان نیست.

مدیر فیلم‌بردار آثاری نظیر «سگ‌کشی»، «برگ برنده» و «وقتی همه خوابیم» بابیان اینکه تغییر و تحولات سیاسی این سال‌ها هم نتوانسته کمکی کند به سینماگران پیشکسوت اظهار داشت: هر مدیری که وارد سینما می‌شود آدم‌های خودش را می‌آورد و بودجه‌ها را میان نزدیکانش توزیع می‌کند. سال‌هاست این روال جریان دارد. درصورتی‌که بهترین راه سپردن امور به کاردان‌هایی است که موهایش را در سینما سفید کرده‌اند. چه ایرادی دارد که مدیران سینمایی ما حلقه‌ای از مشاوران پیشکسوت کنارشان باشند که به هنگام تصمیم‌گیری‌ها نظرات آن‌ها لحاظ شود.

میلیاردها تومان خرج راه‌اندازی مدرسه عالی سینما شد بدون آن‌که خروجی‌اش مشخص باشد
رفیعی جم با اشاره به اینکه در دولت یازدهم مدرسه‌ای به نام مدرسه عالی سینما راه‌اندازی شد بدون اینکه از امثال وی درباره الزامات، یک مدرسه خوب مشاوره خواسته شود به فرهنگ نیوز گفت: اصلاً هیچ‌گاه از من خواسته نشد که لااقل تجربیات این‌همه سالی که در سینما هستم را در کارگاهی ارائه کنم. نه مشاوره‌ای از ما خواستند و نه حتی از ما پرسیدند که چگونه مدرسه‌ای به کار سینمای ایران می‌آید. مدرسه عالی سینما را با بودجه میلیاردی راه انداختند بدون آن‌که نظر بزرگان سینما را بپرسند و این‌یکی از ایرادات سیستم مدیریتی دولت یازدهم بود.

این فیلم‌بردار خاطرنشان ساخت: این خوب نیست که فقط یک حلقه معدود تازه از راه رسیده نام پیشکسوت را بر خود بگذارند و بقیه به حال خود رها شوند. متأسفم که بگویم میلیاردها تومان خرج راه‌اندازی یک مدرسه کردند بدون اینکه نظرات امثال ما را لحاظ کنند و درنهایت خروجی قابل قبولی هم از این مدرسه درنیامد.

رفیعی جم افزود: نسل من جسم و روحش را برای سینما گذاشت اما هیچ‌چیز برایمان نماند. چرا باید این‌طور باشد؟ چرا از این‌همه سابقه‌ای که من دارم استفاده نشد؟ مگر چند سینماگر داریم که ۵ دهه سینمایی را تمام و کمال تجربه کرده باشند؟ چرا از امثال من استفاده نمی‌شود؟

به دنبال تولید فیلم تازه کارگردان «پرده آخر»
اصغر رفیعی جم در پایان گفتگوی خود بابیان اینکه اخیراً بر سر تولید یک فیلم تازه با واروژ کریم مسیحی کارگردان و تدوینگر سرشناس ایرانی که آثاری همچون «تردید» و «پرده آخر» را در کارنامه دارد، تشریک‌مساعی داشته است گفت: واروژ مشغول کار بر روی طرحی است که اگر شرایط مالی فراهم شود آن را می‌سازد.

وی ادامه داد: داستان جدید فیلم‌نامه واروژ کریم مسیحی، زمینه‌ای اجتماعی دارد و در دوران معاصر روایت می‌شود. او به دنبال پروانه ساخت است و بعد از پروانه ساخت باید به دنبال جلب سرمایه باشد. امیدواریم که همه‌چیز به‌موقع پیش برود و البته مدیرانی که دم می‌زنند نسبت به حمایت از پیشکسوتان از واروژ حمایت کنند تا این فیلم به جشنواره امسال برسد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه