حجت‌الاسلام رئیسی در نشست خبری:

بنا داریم با تمام کشورها رابطه داشته باشیم/با نیروهای کارآمد دولت‌های قبلی کار می‌کنم

رئیسی گفت: بنا داریم با تمام کشورها به غیر رژیم صهیونیستی رابطه داشته باشیم و این امر براساس احترام متقابل و عادلانه است.

بنا داریم با تمام کشورها رابطه داشته باشیم/با نیروهای کارآمد دولت‌های قبلی کار می‌کنم

به گزارش ۸دی، نشست خبری حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی شامگاه یکشنبه در بیت آیت‌الله زین‌العابدین قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان برگزار شد.

وی با اشاره به جایگاه رهبری و رئیس جمهور در جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: قانون اساسی جایگاه رهبری و رئیس جمهور را مشخص کرده، رهبری انقلاب اسلامی نخستین شخصیت کشور است و رئیس جمهور پس از رهبری دومین شخصیت کشور محسوب می‌شود و مدیریت دستگاه اجرایی کشور را به عهده دارد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، هماهنگی قوای سه‌گانه را به عهده رهبری عنوان کرد و افزود: رهبری بر قوای سه‌گانه به صورت یکپارچه نظارت دارد اما دومین مقام پس از رهبری رئیس جمهور است.

رئیسی در پاسخ به این پرسش که تعریف شما از کلمه کرامت چیست و آیا در دولت کنونی به‌ویژه در صحنه سیاست خارجی با کشورهای عربی و غربی در این زمینه ضعف وجود داشته است، تصریح کرد: اعتقاد داریم روابط هر فردی در کشور باید براساس کرامت و عزت باشد، روابط درون خانواده، روابط اداره‌ها، سازمان‌ها و مردم، روابط دولت با مردم، روابط مردم با دولت و روابط دولت‌ها با دولت‌های خارجی باید براساس کرامت باشد و عزت کشور حفظ شود.

* بنا داریم با تمام کشورها رابطه داشته باشیم

وی ادامه داد: بنا داریم با تمام کشورها رابطه داشته باشیم و این امر براساس احترام متقابل و عادلانه است اما تحقیر از ناحیه هیچ کشوری را اجازه نمی‌دهیم، روابط با تمام کشورها را می‌پسندیم و این امر باید عزتمندانه باشد ضمن اینکه در هیچ قراردادی و  تعاملی اجازه نمی‌دهیم به کرامت کشور آسیب وارد شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر رعایت حقوق تمام افراد در کشور بیان کرد: حقوق تمام مسلمانان، یهودیان، مسیحیان و افرادی که اندیشه‌های دیگری دارند با توجه به اینکه آنها مانند ما انسان هستند باید رعایت شود و هیچ شخص، دولت و سازمانی نباید به خود اجازه دهد با ملت ایران با تحقیر سخن بگوید یا روابطی همراه با تحقیر داشت باشد.

رئیسی در پاسخ به این پرسش چرا توافق هسته‌ای هنوز در صحنه بین‌المللی مسأله مناقشه‌آمیز است در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل کرده است، گفت: برجام یک تعهد است و ایران به تعهدات خود عمل کرده و آژانس اجرای این تعهدات را اعلام کرده است اما طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمی‌کند و عهدشکنی کرده و آن را نمی‌پسندیم و معتقدیم خلاف حقوق ملت ایران است.

*موظف کردن طرف مقابل به انجام پیمان‌ها را با جدیت دنبال می‌کنیم

وی با اشاره به اینکه بنا داریم موظف کردن طرف مقابل به انجام پیمان‌ها را با جدیت دنبال کنیم، خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم برجام مانند چکی است که در دست ما نقد نشده و با سازوکارهای مناسب باید به دنبال‌ نقد کردن آن باشیم ضمن اینکه نقد کردن به این معناست طرف مقابل را وادار کنیم به تعهدات خود نسبت به ملت ایران عمل کند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری متذکر شد: سازوکارهایی در ذهن داریم و می‌توان آن را دنبال کرد تا طرف مقابل نسبت به انجام تعهد خود نقض پیمان نکند.

رئیسی در پاسخ به این پرسش که آمریکایی‌ها از آزمایش‌های موشکی و رزمایش‌های ایران عصبانی و نگران هستند، یادآور شد: بنیه دفاعی برای حفظ امنیت کشور است و حفظ این بنیه دفاعی برای تهدید دیگران نیست بلکه آزمایش‌های موشکی ایران برای جنگ نکردن است و ایجاد بازدارندگی می‌کند تا کسی به ملت ایران تعرضی نداشته باشد.

*پیشگام جنگ در دنیا نیستیم

وی با تأکید براینکه به هیچ عنوان پیشگام جنگ در دنیا نیستیم، اظهار کرد: در تمام دنیا برای ملت‌ها صلح را می‌پسندیم و اعتقاد داریم آنها که ادعای صلح‌‌طلبی دارند در کشورهای مختلف قومیت‌ها و مذاهب را تحریک کرده و به جان همدیگر می‌اندازند و در مورد سوریه و کشورهای دیگر اعلام کردیم جنگ‌افروزی کاری را پیش نمی‌برد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر پایبندی به حقوق ملت‌ها تأکید کرد و افزود: در مورد فلسطین نگاه مذکور را بارها اعلام کردیم و اعتقاد داریم مسلمانان، یهودیان و مسیحیان پای صندوق رأی دولت مورد نظر خود را انتخاب کنند و این امر را دمکراتیک می‌دانیم.

رئیسی با بیان اینکه دولت غاصب رژیم صهیونیستی حقوق ملت فلسطین را مدت ۷۰ سال ضایع کرده است، تصریح کرد: اگر می‌خواهند مسأله فلسطین برای همیشه به اتمام برسد باید به آرای مردم مراجعه کنند و این راهکار خوبی می‌تواند باشد.

وی به تجربه تولیت آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: پس از ۳۷ سال در آستان قدس رضوی تغییر رویکرد داریم و این تغییر رویکرد پاسخ داده است و مردم، مجاوران، زائران، ساکنان مشهد و آنها که به این شهر آمدند اظهار رضایت کردند ضمن اینکه افراد اتوبوسی جابه‌جا نشدند و اعلام کردیم آنها که آماده تحول‌پذیری در مدیریت ما هستند و آمادگی فعالیت دارند، کار کنند.

*با نیروهای کارآمد تمام دولت‌های قبلی کار می‌کنم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بسیاری از مدیریت‌ها را در آستان قدس رضوی حفظ کردیم، بیان کرد: نیروها آماده تحول‌پذیری شدند و در دولت نیز این اقدام را انجام می‌دهیم، بنده با نیروهای کارآمد تمام دولت‌های قبلی کار می‌کنم.

رئیسی، دولت خود را فرا جناحی و فرا حزبی دانست و خاطرنشان کرد: مبنا را بر تقوا و کارآمدی گذاشتیم  و مدیرانی که این دو شاخصه را داشته باشند می‌توانند در دولت ما میدان کار داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که ایران مانند بسیاری از کشورها دچار فساد اداری و اقتصادی است، اظهار کرد: فساد اداری در کشور برای ملت قابل تحمل نیست، ما می‌توانیم نظام اداری سالمی داشته باشیم و در این زمینه قانون وجود دارد و باید اجرایی شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: اعتقاد داریم دولت‌هایی که تاکنون بودند در مورد سلامت اداری گام‌های ناقصی برداشتند و نتوانستند نظام اداری را مطمئن کنند بنابراین هر روز شاهد این موضوع هستیم که پرونده فساد تیتر روزنامه‌ها می‌شود و این امر مردم را نگران کرده است.

رئیسی با بیان اینکه در نخستین اقدام دولت جدید سازوکارهای اداری را انجام می‌دهیم تا فساد نباشد، تصریح کرد: اگر فردی بخواهد اختلاس کند سازوکارها به گونه‌ای می‌شود که انجام آن دیگر وجود نداشته باشد بنابراین ابتدا باید ساختارها را اصلاح کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که بسیاری نگران هستند اگر روی کار بیایید اقدام‌های تنش‌زا و ثبات‌زدایی انجام دهید، بیان کرد: با تمام کشورهای دنیا تعامل می‌کنیم به‌ویژه با همسایگان روابط بسیار صمیمی برقرار می‌شود زیرا اعتقاد داریم در امور اقتصادی مناسبات فردی و اجتماعی باید با همسایگان روابط حسنه و خوبی داشته باشیم.

*با تمام کشورهای دنیا به غیر از رژیم صهیونیستی تعامل عزتمندانه برقرار می‌کنیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه با سازمان‌های بین‌المللی همکاری می‌کنیم، متذکر شد: با تمام کشورهای دنیا به غیر از رژیم صهیونیستی تعامل عزتمندانه برقرار می‌کنیم و یکی از انتقادهای ما به دولت کنونی این است به چه دلیل مناسبات ایران با کشورهای همسایه در این حد است و باید بسیار گسترده‌تر باشد.

رئیسی مناسبات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی گسترده را بنای تعامل با دنیا عنوان کرد و یادآور شد: تنش‌زدایی و دنیایی توأم با آرامش را می‌پسندیم اما آنها که تنش ایجاد می‌کنند باید دست از این اقدام بردارند ضمن اینکه کشورهایی که خود را در جایگاه برتر می‌دانند نباید در جایگاه قیم دنیا باشند و برای دیگران تصمیم‌گیری نکنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه