در ماسال؛

بزرگترین کارخانه قارچ دکمه‌ای شمال کشور تعطیل شد / رکود، اشتغالزایی ۱۱۰ نفره را به هیچ بدل کرد

بزرگترین کارخانه تولید قارچ دکمه ای شمال کشور شهریور ۹۴ با حضور استاندار گیلان و با وعده اشتغالزایی ۱۱۰ نفره در ماسال افتتاح شد اما رکود تاریخی این روزها، آن را به تعطیلی کشانده است.

بزرگترین کارخانه قارچ دکمه‌ای شمال کشور تعطیل شد / رکود، اشتغالزایی ۱۱۰ نفره را به هیچ بدل کرد

به گزارش ۸دی به نقل از ماسال نیوز؛ محمدعلی نجفی استاندار گیلان چهارم شهریور ۹۴ همزمان با هفته دولت به ماسال سفر کرده و شرکت کشت و صنعت بهداد شمال بزرگترین مارخانه تولید قارچ دکمه ای در شمال کشور را افتتاح کرد.

محمود قاسم نژاد فرماندار ماسال درباره این پروژه گفت: با بهره برداری از این پروژه می بایست میزان تولید قارچ استان به میزان یک سوم تولید قبل از افتتاح آن افزایش یابد.

قاسم نژاد همچنین از سرمایه گذاری ۵ میلیارد تومانی مالک و پرداخت یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان تسهیلات به وی خبر داد.

مراسم افتتاح با حضور ۴۲ کارگر و به روایتی بیش از ۵۰ کارگر در حضور استاندار انجام شد.

مدیر عامل شرکت بهداد شمال در سخنانی از اهمیت ایجاد اشتغال و آینده این مرکز تولیدی گفت: تا پایان سال در این مرکز تا ۱۱۰ نفر شاغل خواهند شد. ما براساس قانون کار حقوق می دهیم  و …

استاندار هم سخنانی در باب خدمات دولت در مسئله اشتغال زایی در گیلان ایراد کرد و گفت: در بحث اشتغال زایی رشد خوبی داشته ایم و رتبه بیکاری استان در کشور تا حد زیادی بهبود یافته است.

در پایان، کارگران ماندند و یک مدیر عامل، مدیر و یک شرکت تولیدی قارچ. دو روز بعد ورق برگشت. تعدادی از کارگران از کار بیکار (اخراج) شدند. فشارها و عدم تسویه حساب ها باعث شد عده ای خود از این کار کناره گیری کردند. ۱۰ روز پس از حضور استاندار از همه نیروها فقط ۱۰ نفر ماندند. هیچ کدام از کارگرها پس از ۲ ماه کار در این مرکز بیمه نشدند.

 

حالا پس از گذشت قریب به ۲ سال از افتتاح پروژه، سری زدیم به مکان کارخانه در روستای دوله ملال ماسال. در ورودی کارخانه هیچکس حضور نداشت. کارخانه به محلی متروکه بدل شده بود و اطرافیان در پاسخ به سوال ما که کسی اینجا هست یا نه گفتند: اینجا تعطیل است. خیلی وقت است تعطیل است!

بررسی های بیشتر ثابت کرد که افتتاح این واحد تولیذی نیز در اعطای تسهیلات و شوی رسانه ای افتتاح خلاصه شده است.

 

***

پیش از این هم در هفته دولت سال ۹۵ کارخانه آرشام پلیمر به دستان استاندار با وعده اشتغالزایی ۱۰۰ نفره افتتاح شده بود اما اکنون این تنها واحد تولید کننده کامپاوندهای پلی اتیلنی کشور تعطیل شده است.

به نظر می رسد دولتمردان گیلانی، خود به رکود حاکم در بازار ایمان آورده اند و تلاش برای حفظ واحدهای موجود و احیای واحدهای تعطیل تولیدی را که با اعتبارات میلیاردی افتتاح شده اند، کاری عبث می‌دانند.

کارخانه های تولیدی ماسال در سالهای اخیر رکود بی نظیری را تجربه می‌کنند. به نحوی که در حال حاضر از ۲۳ واحد تولیدی در شهرک صنعتی ماسال، تنها ۲ واحد مشغول به کار است.

نکته جالب توجه این است که بدانیم استاندار گیلان ۴ اردیبهشت سال جاری گفت: با تلاش مضاعف از دومین استان بیکار کشور به رتبه بیستم رسیده ایم.

آیا این شاخص ادعایی مثبت برای گیلان بدین معنی است که میزان افزایش بیکاری در استانهای دیگر از گیلان شدیدتر شده و در نتیجه گیلان به رتبه های بهتری دست یافته است؟!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه