عضو شورای عالی سازمان جنگل‌ها:

بزرگترین زمین‌خواری نیم‌قرن اخیر در فارس ناکام ماند

علیرضا هدایتی گفت: بزرگترین زمین‌خواری در نیم‌قرن گذشته در شهرستان بوانات فارس در زمینی به ارزش دو هزار میلیارد تومان ناکام ماند.

بزرگترین زمین‌خواری نیم‌قرن اخیر در فارس ناکام ماند

به گزارش ۸دی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، علیرضا هدایتی مدیرکل دفتر مرکزی حراست سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه گردهمایی روسای ادارات حفاظت و حمایت منابع طبیعی سراسر کشور در شیراز گفت: تشدید مبارزه و برخورد جدی با پدیده زمین‌خواری در اراضی ملی و حفظ و حراست از آن سرلوحه فعالیتهای حفاظتی و در اولویت اول برنامه‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است.

وی بر مواظبت جدی نسبت به تله‌های احتمالی سودجویان در اراضی ملی تاکید کرد و افزود: با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) بیش از ۱۹۸ هزار هکتار از زمین‌های تصرفی ملی کشور با همکاری دستگاه‌های ذیربط از دست زمین‌خواران خارج شد.

هدایتی افزود: در این راستا یکی از بزرگترین زمین خواری‌ها در نیم قرن گذشته در شهرستان بوانات در استان فارس در زمینی به وسعت ۷۱ هزار و ۷۰۰ هکتار با وجود ده معدن و ارزش معادل دو هزار میلیارد تومان در شرف وقوع بود که با اقدام به موقع ناکام ماند.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: در این پرونده متجاوزان با جعل اسناد، در حال انتقال سند بیش از ۷۱ هزار هکتار از ارضی ملی بودند که پس از متلاشی شدن باند زمین‌خواری، این اراضی به بیت‌المال بازگردانده و افراد دخیل در این پرونده نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی همچنین از کشف دوفقره دیگر زمین‌خواری در استان‌های قزوین به وسعت یک‌هزار هکتار و استان خراسان رضوی به وسعت ۲۵ هزار هکتار خبر داد و افزود: پس از شناسایی زمین‌خواران حرفه‌ای در این پرونده‌ها نیز با هماهنگی دستگاه قضایی مراتب با انجام اقدامات اطلاعاتی به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت و در نهایت با شناسایی عوامل اصلی ضمن معرفی آنها به مراجع قضایی، اراضی ملی نیز به دولت بازگردانده شد.

مدیر کل حراست سازمان جنگلها در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی کشور اظهار داشت: مساحت آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های منابع طبیعی در سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه قبل از آن کاهش قابل توجهی داشته است.

عضو شورایعالی جنگل و مرتع سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه ۶۵ درصد آتش‌سوزی‌های به وقوع پیوسته در سطح اراضی ملی کشور سهوی بوده و تنها ۳۵ درصد آنها بصورت عمدی و سودجویانه انجام شده است، افزود: در طول سال گذشته آتش‌سوزی در ۱۱ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور به وقوع پیوست که اگر چه نسبت به سال قبل از آن به لحاظ تعداد افزایش داشته، اما از لحاظ مساحت کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

هدایتی افزایش مشارکت مردم، همکاری NGO ها و سایر تشکل‌ها از جمله بسیج و جوامع محلی را در کاهش سطح آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی موثر دانست و خاطرنشان کرد: تنها ارزش اقتصادی چوب جنگل‌های شمال کشور در سه استان گیلان، گلستان و مازندران معادل هفتاد سال ذخیره نفت در کشور است.

انتهای پیام/

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه