انسانی که خود ، سرمایه و عمرش را وقف مداوا و درمان حیوانات کرده است

مداوا و بازگرداندن حیوانات بیمار و زخمی به آغوش طبیعت ، دغدغه اصلی مردی است که زندگی اش را در گیلان وقف حیات وحش کرده است .

انسانی که خود ، سرمایه و عمرش را وقف مداوا و درمان حیوانات کرده است

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از ایرنا، کورش خزلی ˈ را می توان دوستدار واقعی حیوانات نامید زیرا کسی است که کار اصلی خود را در روستایی کوچکی در کوچصفهان رشت به نگهداری ، تیمار ، مداوا و رهاسازی انواع پرندگان و جانوران به زندگی و آغوش طبیعت قرار داده است .

شخصی که زندگی اش صرف بازگرداندن و دادن توان دوباره به جانوران ناتوان است و او معتقد است که خداوند به همه موجودات حق حیات بخشیده و انسان ها نباید خود را مجاز بدانند که این حق را از آنها سلب نمایند .

گنجشکی که بال هایش بر اثر ساچمه زخم برداشته ، در گوشه ای افتاده و مرگ را انتظار می کشد و قلب کوچکش از ترس لگدمال شدن می لرزد ، اسب نجیبی که جراحت پا و مگس های روی زخم توان راه رفتن را از او گرفته ، گربه ای که درد ناشی از تصادف امان را از او بریده ، نگاه از سر عجز عقاب تیز پروازی که گلوله پیکرش را نقش بر زمین کرده است و هیچ امیدی به پرواز ندارد.

بچه عقاب هایی که محکمی زنجیر اسارت پاهایشان را قطع کرده ، سگ بیچاره ای که در تصادف جاده استخوان هایش له شده و در حاشیه خیابان افتاده ، شغالی که پای آویزان خود را می کشد و از راه مانده است ، بچه جغدهایی که مادرشان کشته شده و به اسارت درآمده اند ، همه در گیلان به مردی که کمر همت به نگهداری و درمان حیوانات بسته است سپرده می شوند .

انواع پرندگان ، سگ ها ، ،اسب و گربه های سر و دست شکسته و بیمار ، خرس ها ، شغال ها ، گربه وحشی ، عقاب ها و کبوتر در لیست حیوانات تحت حمایت وی قرار می گیرند .

اگر از هر گوشه ای ندای در رسد که حیوان بیچاره ای براثر ضربه و یا زخمی از حرکت باز ایستاده او بی درنگ برای نجات جان آن جانور می شتابد و از هیچ خطری هم هراس به خود راه نمی دهد ، نگاه های ملتمسانه و از روی درماندگی حیوانات بی زبان سخت او را بی قرار می کند .

خزلی که دارای دکتری حقوق سیاسی از خارج کشور است همه این کارها را بدون مزد و منت و در راه رضای خدا انجام می دهد و از انسان های دیگر هیچ انتظاری ندارد .

اما او از دوستی و محبتی که حیوانات مداوا شده پس از درمان با هزار زبان بی زبانی به او ابراز می کنند و خوشحالی و سپاس خود را از بازیابی سلامت دوباره به او می رسانند لذت می برد .

احساس خوشایندی که حیوانات پس از معالجه و بهبود از رنج ها و دردهای طاقت فرسا از خود نشان می دهند به او تسکین می دهد و او مزد واقعی زحمات خود را دریافت می کند .

او ۱۶ سال است که در مزرعه اش به مساحت هشت هزار متر مربع کار درمان و مداوای جانوران مریض و مجروح را انجام می دهد .

وی همه این هزینه ها نظیر تامین دارو ، درمان و عمل جراحی دامپزشکی ، گچ گرفتن و خرید آمپول را از جیب خود پرداخت می کند و بخش عمده ای از درآمد زندگیش را به درمان و مداوای این جانوران اختصاص داده است .

81016456-5456395
او می گوید : هزینه های تامین خوراک این جانوران بسیار بالاست و هفته ای فقط ۱۵۰ کیلوگرم کله مرغ از کشتارگاه تهیه می کنم .

علاوه بر تامین غذای جانوران در حال درمان ، غذای برخی از غازهای وحشی ، شغال ها، سگ ها و گربه های سرگردان و درمانده هم توسط وی تامین می شود.

در استانی که پلنگ ها ، گوزن ها، ماهیان و پرندگان به شدت با تفنگ یا با انواع دام و تله ها در معرض تهدید قرار گرفته و یا از طریق سموم مرگزا نسل شان در خطر انقراض قرار دارند، کسی که زندگی اش را وقف جانوران بیمار و مصدوم می کند قابل تقدیر و ستایش است .

او علاوه بر درمان و مداوا توانسته است ارتباط دوستانه ای در مزرعه خود بین حیوانات نسبت به هم ایجاد کند و برخی از این جانوران حتی حفاظت و نگهبانی دیگری را برعهده دارند .

خزلی در باره چگونگی زخمی شدن حیوانات می گوید: بیشترین مجروحیت حیواناتی که برای درمان به وی سپرده می شوند جراحت در هنگام نگهداری در اسارت است .

وی درباره اینکه این جانوران مصدوم چگونه در اختیارش قرار می گیرند، اظهار داشت: این حیوانات یا از سوی محیط زیست ، سازمان های مردم نهاد و یا مردم عادی به وی تحویل داده می شوند .

به گفته وی آخرین بار رهاسازی در هفته قبل مربوط به جوجه های پرنده مرغ حق بود که این پرندگان یتیم پس از یک سال نگهداری و تیمار با آغوش طبیعت بازگردانده شدند.

درمان و رهاسازی چهار توله خرس اسیر در سال های گذشته، رهاسازی چهار بهله عقاب پر طلایی و رهاسازی هفت عقاب دیگر در یک مرحله جداگانه در کارنامه او وجود دارد .

وی ارتقای فرهنگ عمومی و حفاظت از محیط زیست و اقتدار معنوی محیط زیست و برطرف شدن نیاز مالی مردم را عامل مهمی در حفظ حیات وحش و تامین امنیت برای حیوانات و حفظ طبیعت می داند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه