دبیر اجرایی جشنواره عمار:

مناظره گفتار محور، خوب حرف زدن را ملاک نامزد اصلح می کند/ دوربین صدا و سیما به منزل شش نامزد برود

دبیر اجرایی جشنواره عمار گفت: مناظره های گفتارمحور و منفعلانه پیام مشخصی به مردم می دهد که تنها ملاک مهم، خوب حرف زدن است.

مناظره گفتار محور، خوب حرف زدن را ملاک نامزد اصلح می کند/ دوربین صدا و سیما به منزل شش نامزد برود

به گزارش ۸دی، سید رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره عمار و از فعالین فرهنگی ماسالی در گفتگو با ماسال نیوز ضمن انتقاد از ساز و کار مناظره ها گفت: به نظر من در وضعیت کنونی، مناظره و برنامه های تبلیغاتی نامزدها در صدا و سیما که توسط کمیسیون تبلیغات مصوب شده، بدترین شکل ممکن است. همه این برنامه ها و مناظره ها گفتارمحور است، چون فقط بر اساس دیدگاه های نامزدها است، آن هم نه لزوماً دیدگاه های واقعی آنها، بلکه دیدگاه‌هایی که خودشان اظهار می کنند، در حالی که شاید برخی از دیدگاهایشان را نمی گویند، یا برخی را برای جلب نظر مردم اضافه می گویند یا قدری تغییر می دهند.

 

منفرد گقتار محور بودن مناظره ها را نقصی بزرگ در مسبر شناخت واقعی نامزدها دانست و تاکید کرد: در مناظره های گفتارمحور، حتی اگر نامزدها تمام سعیشان را بکنند باز نمی توانند بی طرف باشند و از خودشان جانبداری نکنند به همین خاطر در بلندمدت اعتماد مردم به مسئولان را خدشه دار می کند.

 

وی افزود: پیشنهاد بنده این است که کمیسیون تبلیغات، مناظره سوم را تغییر دهد و از گفتارمحوری به مناظره های عمل محور تغییر دهند. یعنی به جای اظهارات نامزدها، عملکرد آنها را محور قرار دهند. مثلاً دوربین صدا و سیما می‌تواند به صورت زنده به منزل شش نامزد برود و سبک و سطح زندگی آنها را مقایسه کند، یا فهرست اموال آنها را منتشر کند، یا به محل کارهای قبلی و فعلی‌شان برود و با همکارانش صحبت کند و کیفیت کار روزانه یک نامزد و میزان برنامه ریزی اش را نمایش دهد یا کارهای یک هفته اخیر آنها را بررسی کند.

 

دبیر اجرایی جشنواره مردمی عمار، انفعال را یکی دیگر از اشکالات مناظره ها برشمرد و اظهار داشت: در مناظره اخیر، برخی نامزدها با رفتاری توهین آمیز نسبت به مردم، به جای پاسخ به سوالی که طبق قرعه به نامشان افتاده، بحثی را که از قبل آماده کرده بودند می خواندند و حتی از اینکه کاغذی در بیاورند و از روی آن متن بخوانند ابایی نداشتند. اما با این وجود، مجری برنامه هیچ واکنشی برای دفاع از حق مردم نداشت.

 

منفرد با اشاره به مفهوم گسترده آزادی بیان برای منتقدان گفت: در مناظره اخیر، موضوع مهم «آزادی بیان برای منتقدان» یکی از سوال‌ها بود که متاسفانه تقریباً همه نامزدها، آزادی بیان را مساوی آزادی بیان برای روزنامه ها و احزاب حساب کردند، در حالی که آزادی بیان روزنامه ها و احزاب، هیچ ارتباطی با آزادی و امکان انتقاد از سوی مردم ندارد.

 

وی افزود: مگر توده مردم توان مالی برای راه اندازی روزنامه یا حزب دارند؟ اتفاقاً همین روزنامه ها و احزاب، با جیغ و جنجال، سر و صدایی بر پا کرده اند  که خیلی اوقات صدای مردم در لابلای آن گم می شود.

 

این فعال فرهنگی ماسالی خاطر نشان کرد: متاسفانه بی صداقتی بسیاری از روزنامه ها در ایران بارها اثبات شده است. مثلا در ماجرایی که ستون پیام‌های مردمی دو روزنامه در یک روز کاملا شبیه هم شده بود. یا مثلا  روزنامه ای که بی خبر از لغو یک سخنرانی، به نقد محتوای سخنان سخنران آن جلسه پرداخته بود! اتفاقا بسیاری از روزنامه های غیرمردمی باید خاموش شوند تا صدای مردم خفه نشود. در این شرایط توقع این بود که نامزدها صراحتاً از سوال غلط انتقاد کنند یا مجری به نامزدها تذکر بدهد ولی این اتفاق نیفتاد.

 

منفرد در پایان گفت: در مجموع اگر کمیسیون تبلیغات بخواهد مناظره های گفتارمحور و منفعلانه را ادامه دهد پیام مشخصی به مردم می دهد که تنها ملاک مهم، خوب حرف زدن است و بقیه ملاکها مهم نیست. این کار احتمال اشتباه مردم در انتخاب بهترین نامزد را افزایش می دهد.

 

انتهای پیام /

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه