مناظره ديروز مبارزه زرسالاران براي حفظ قدرت بود

سقوط آرای حسن روحانی پس از مناظره دوم/ دولتمردان در مقابل وجدان خود بازنده شدند

به نظر می رسد کسانی که قصد رای دادن داشته باشند، تاکنون به تصمیم نهایی نزدیک شده اند و آنچه آشکار است، ریزش آرای روحانی است.

سقوط آرای حسن روحانی پس از مناظره دوم/ دولتمردان در مقابل وجدان خود بازنده شدند

به گزارش ۸دی، به نقل از جهان نیوز: روز شمار پایان حسن روحانی با سرعت در حال سپری شدن است و مردم برای تغییر وضع موجود دیگر شک و شبهه ای برایشان باقی نمانده است،‌ آنها دیدند و شنیدند که دولت یازدهم،  دولت رانتخوران و ویژه خواران حرفه ای است که آبروی انقلاب و نظام را به حراج گذاشته اند.

به گزارش جهان نیوز، روز جمعه مانیفستی از داشتن ها و نداشتن ها، توانستن ها و نتوانستن ها و شدن ها و نشدن ها بود. میلیون ها بیننده تلویزیونی و شنونده رادیویی با چشم و گوش خود دیدند و شنیدند که چهار سال وعده و شعار توخالی چه بر سرکشورشان آورده است.

حتی اگر زرسالاران بتوانند با قدرت رسانه ای و ثروت های بادآورده خود افکار عمومی را منحرف کنند و قدرت را همچنان برای مطامع خود در دست داشته باشند،‌ آنها در مقابل وجدان خود بازنده شدند و دیگر نمی توان دولتمردان کنونی را انقلابی و دلسوز درد و رنج مردم دانست.

اسحاق جهانگیری که در دور نخست مناظرات با نشان دادن چهره ای جدید از خود توانسته بود دل اصلاح طلبان را ببرد، در مناظره دوم ترمزش توسط روحانی و مشاورانش کشیده شد تا دیگر بیشتر از این جوگیر نشود تا رئیس جمهور بتواند خود را بهتر و تواناتر نشان دهد.

رئیس جمهوری که برای نشان دادن خود حتی نمی تواند به اندازه معاون اولش آمار و اطلاعات حفظ کند، چگونه می خواهد ۴ سال دیگر کشور را معطل غرور و تکبرش کند. اما در این میان بدترین گل به خودی جهانگیری که این روزها با هنداونه زیر بغل گذاشتن رسانه ها و شبکه های اجتماعی حامی اش در جو کامل پدیده بودن به سر می برد،  دفاع از دختر وزیر آموزش و پرورش بود.

جهانگیری درحالی از محموله ۲۰۰ میلیونی قاچاق دختر وزیر دفاع کرد که تا آخر مناظره هرگز نتوانست آن را جمع کند. مظلوم نمایی از دختر وزیری که تنها یک بارش از ایتالیا ۲۰۰ میلیون است، یعنی اینکه وزرا و مسئولان دولتی میلیاردها تومان سرمایه و اموال دارند که این ۲۰۰ میلیون تومان پیش آن،‌ پول خرد محسوب می شود. در حالیکه یک جوان برای خانه دار شدن باید وام هایی با سود کلان دریافت کند تا بتواند خانه ای ۴۰ متری در پایین ترین مناطق شهر خریداری کند.

به هر حال هر روز حسن روحانی و دولتش به خط پایان نزدیکتر می شوند. مناظره دوم درباره سیاست خارجی نیز بود جاییکه دولت مدعی بود که نقطه قوتش برجام و دیپلماسی است. اما در این بخش نیز روحانی بازنده بود و نتوانست به دفاع از تنها دستاوردش بپردازد و با هوچی گری سعی کرد تا وعده های بر زمین مانده اش را مرتبط با آزمایشات موشکی و دستاوردهای دفاعی و نظامی نیروهای مسلح سازد.

جاییکه وی به مردم فهماند که باید برای رسیدن به گشایش اقتصادی،‌ اقتدار و قدرت دفاعی کشور تعطیل شود! روحانی بارها برای آنکه عدم تحقق وعده هایش را توجیه کند، به سیاه نمایی دست زده است. دیپلماسی التماسی و ذلیلانه برداشتی بود که آنها از نرمش قهرمانانه داشتند و همچنان این ذهنیت را دارند که در منطقه آشوب زده خاورمیانه  می بایست ایران دست از ادامه پیشرفت های دفاعی اش بردارد.

سخنان و انشاء خوانی روحانی و جهانگیری به هیچ وجه برای درمان دردهای اقتصادی و معیشتی مردم چاره ساز نیستند. اینکه آنها قصد داشته باشند تا دو قطبی جنگ و صلح رابه راه اندازند، دقیقا نتیجه عکسی خواهند گرفت،‌ چرا که مطالبات اصلی بر محور اقتصادی و معیشتی است و هرگونه انحرافی از این واقعیت تبدیل به آنتی تز و بوم رنگی خواهدشد که به صورت خود نامزدهای دولتی برخورد خواهد کرد.

مردم ایران از شعار و وعده خسته شده اند و دیگر نمی توانند دفاع نامزدهای ریاست جمهوری را از میلیادرهای کابینه تحمل کنند. اینکه روحانی خود را نسلون ماندلا جلوه می دهد و جهانگیری برای رای جمع کردن کاسه گدایی جلوی محمدرضا شجریان و اصغر فرهادی می گیرد، یعنی اینکه آنها درد مردم را اصلا متوجه نشده اند.

اما در سوی دیگر پدیده مناظره میرسلیم بود که با توانایی خاص خود و با ادبیات و فن بیان قوی، سه نامزد طرفدار دولت را آچمز کرد. دلایل و نقدهای میرسلیم بر دل افکار عمومی نشست و حتی حامیان دولت را به سوال و تفکر درباره عملکرد دولت واداشت.

حجت الاسلام رئیسی توانست خود را در این مناظره از حاشیه خارج کند و به عنوان یک نامزد قوی ریاست جمهوری حاضر شد و در عین اخلاق مداری، نقدهای بسیاری جدی به عملکرد دولت در برجام و توهین و تهمت مسولان دولتی به منتقدان و مخالفان داشت.

در این بخش سه نامزد اصولگرا توانستند دولت را بالاخره در زمینه برجامی که دولت گمان می کرد بهترین دستاوردش است به چالش بکشد و هر چه روحانی و جهانگیری سعی کردند با کلی گویی آن را به نفع خود تمام کنند موفق نشدند تا در نهایت روحانی دوگانه جنگ و صلح را مطرح کرد. دست یازیدن روحانی به چنین مساله ای اوج استیصال و خالی بودن کارنامه اش را نشان داد.

محمدباقر قالیباف همانند مناظره نخست همچنان رویکرد تهاجمی خود را حفظ کرده و سعی کرد تا برخی از برنامه های اقتصادیش را برای مردم توضیح دهد. وی در اولین نوبت صحبت های خود سیلی محکمی بر صورت دولت تزویر و ریا روانه ساخت که در و اکنش به آن جهانگیری بدترین دفاع عمرش را انجام داد که می تواند فاتحه دولت را خواند.

در انتها نیز قالیباف با پیشنهاد ارائه لیست اموال نامزدهای ریاست جمهوری و بستگانشان به مردم در مناظره بعدی، ضربه نهایی را به حیثیت و شعارهای توخالی دولتمردان درباره شفافیت وارد ساخت تا آنها در برابر آزمون عملی شفافیت قرار گیرند.

با توجه به دو مناظره صورت گرفته در حوزه های اجتماعی فرهنگی و سیاست داخلی و خارجی، به نظر می رسد کسانی که قصد رای دادن داشته باشند، تاکنون به تصمیم نهایی خود برای انتخاب نامزد مورد نظر نزدیکتر شده اند و آنچه مبرهن و آشکار است، ریزش آرای روحانی است.

حال این ریزش دو جنبه دارد کسانی که سال ۹۲ به روحانی رای دادند و اینک به خاطر کارنامه خالی اش سرخورده شده اند و به نامزد دیگری روی آورده اند و عده ای که با عملکرد روحانی از صندوق های رای روی گردان شده اند. نظرسنجی هایی که پس از مناظره اول صورت گرفت نشان داد گرایش به روحانی در حال کاهش است و پس از مناظره دوم این حالت به سقوط آرای روحانی خواهد انجامید چرا که وی نتوانست از برجام به عنوان تنها دستاوردش نیز به درستی دفاع کند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه