در گفتگو با نمایندگان مطرح شد؛

رکود شدید ساخت مسکن در گیلان/استاندار آمار اشتغال را به تفکیک شهرستانی اعلام کند

یکی از شاخص‌های ایجاد اشتغال ساخت‌وساز به‌ویژه در بخش مسکن محسوب می‌شود اما این روند در گیلان با رکود مواجه شده است.

رکود شدید ساخت مسکن در گیلان/استاندار آمار اشتغال را به تفکیک شهرستانی اعلام کند

به گزارش ۸دی، ساخت‌وساز به‌ویژه ساخت مسکن یکی از شاخص‌های ایجاد اشتغال در جامعه محسوب می‌شود اما این روند در گیلان در سال‌های گذشته با روند رکودی مواجه شده و در بیکاری کارگران در این بخش تاثیر گذاشته است.

* فرصت‌های شغلی از دست رفته در بخش مسکن گیلان

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه رشد اقتصادی براساس شاخص‌های مختلفی سنجیده می‌شود اظهار کرد: تولید نفت، بخش خدمات مانند گردشگری و بخش‌های کشاورزی و صنعتی باید در کنار همدیگر قرار گیرد و میانگین آنها رشد اقتصادی را تعیین می‌کند.

اسدالله عباسی به اعلام رشد اقتصادی هفت درصدی توسط دولت اشاره کرد و افزود: رشد اقتصادی مذکور مربوط به تولید نفت است اما آیا بخش‌های کشاورزی، خدمات، استخراج معادن و تولیدات صنعتی دارای رشد مذکور است.

وی با بیان اینکه در بعضی از زمینه‌ها با رکود مواجه هستیم، تصریح کرد: در بخش صنایع مربوط به مسکن مانند فرآورده‌های ساختمانی با رکود مواجه‌ایم و فرصت‌های شغلی بسیاری در این زمینه از دست رفته است.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی، بی‌توجهی دولت به مسکن مهر و ساخت‌وساز را پاک کردن مسأله خواند و بیان کرد: دولت یازدهم اعتقادی به مسکن مهر نداشته و این بخش را مدت‌ها رها کرده است.

عباسی به وقفه و تأخیر ایجاد شده در بخش مسکن مهر اشاره کرد و گفت: به دلیل پیگیری نکردن احداث زیرساخت‌ها و تاسیسات مجتمع‌های مسکونی بسیاری از مردم آسیب‌پذیر دچار مشکل شدند.

*مسؤولان آمار را واقعی اعلام کنند

وی با اشاره به اینکه در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مسؤولان باید آمار را به طور واقعی و شفاف اعلام کنند، خاطرنشان کرد: مشخص کردن ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی در بخش‌های مختلف حائز اهمیت است زیرا در گیلان با بیکاری فصلی و پنهان مواجه هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان به مشاغل فصلی مانند بخش کشاورزی در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: بعضی از بیکاری‌های پنهان در جایی ثبت نمی‌شود و دو منبع مرکز آمار ایران و بیمه نمی‌توانند تکیه‌گاه تمام عیاری برای گزارش‌دهی باشند بنابراین در این بخش نیازمند بازنگری هستیم.

عباسی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی میزان بیکاری در کشور را بیش از پنج میلیون نفر اعلام کرده است، اظهار کرد: دولت آمار بیکاران را حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده اما منبع و اساس این آمار اشتغال مشخص نیست.

وی به فعالیت‌های انجام شده در بخش اشتغال در کشور اشاره کرد و متذکر شد: فعالیت‌های مثبتی انجام شده اما براساس برنامه عقب هستیم و حدود ۴۰ درصد از برنامه پنجم کشور تحقق پیدا نکرده است ضمن اینکه در بعضی از زمینه‌ها نتوانستیم پیشرفتی داشته باشیم.

*فاجعه معیشتی کارگران ساختمانی

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی نیز به آمار کمیته امداد در معیشت مددجویان زیر پوشش در این شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: ضریب بیکاری و معیشت مددجویان شهرستان‌های مذکور دارای ضریب ۱۹ تا ۲۰ درصد است.

محمود شکری به محل درآمد ۴۵ هزار تومانی مددجویان زیر پوشش کمیته امداد و ۴۵ هزار تومانی از محل یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: اینکه روحانی اعلام کرد پرداختی مددجویان زیر پوشش کمیته امداد را سه برابر کردیم دروغ محض است.

وی با بیان اینکه مددجویان زیر پوشش کمیته امداد ماهانه مبلغ ۴۵ هزار تومان تا پایان سال ۹۵ دریافتی داشتند، تصریح کرد: مجلس در برنامه ششم توسعه کشور حداقل دریافتی مددجویان زیر پوشش کمیته امداد را به ماهانه ۲۶۰ هزار تومان افزایش داده است اما دولت در تبلیغات این امر را به نام خود اعلام می‌کند.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی به وجود بسیاری از افراد دارای مشکل اقتصادی در این شهرستان‌ها اشاره کرد و یادآور شد: بسیاری از مردم تالش بزرگ انسان‌های با حیایی هستند و در کمیته امداد ثبت‌نام نکردند.

*ساخت‌وسازهای گیلان به صفر رسید

شکری با اشاره به اینکه ساخت‌وسازها و فعالیت‌های عمرانی در گیلان به صفر رسیده است، بیان کرد: کارگران بسیاری در پروژه‌های ساختمانی فعالیت می‌کردند و با رکود در این بخش بیکار شدند و حتی زیر پوشش کمیته امداد نیستند.

وی به افزایش بیکاری در گیلان اشاره کرد و متذکر شد: محمدعلی نجفی استاندار گیلان ادعای کاهش بیکاری در استان را دارد و از او می‌پرسیم آمار اشتغال ایجاد شده را به تفکیک شهرستان‌ها اعلام کند.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارائه آمار اشتغال به تفکیک شهرستان‌ها کار نشدنی نیست، تصریح کرد: وضعیت معیشتی مردم فاجعه است و به دلیل اینکه جامعه دچار التهاب نشود، نمی‌توانیم تمام موارد را اعلام کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه