عضو شورای شهر رشت مطرح کرد؛

چرا میراث فرهنگی و اداره کل محیط زیست سکوت کرده اند/ شهردار توسعه گرا هم چنان در پی نابودی درختان شهر رشت

درختان بلوار مدرس از سوی شهردار رشت قطع شد و متاسفانه محیط زیست، استانداری و تشکل‌های زیست محیطی واکنشی نشان ندادند.

چرا میراث فرهنگی و اداره کل محیط زیست سکوت کرده اند/ شهردار توسعه گرا هم چنان در پی نابودی درختان شهر رشت

به گزارش ۸دی، محمود باقری خطیبانی از اعضای شورای اسلامی شهر رشت در واکنش به قطع درختان بلوار شهید مدرس این شنر

دیروز دو خبر بدستم رسید یکی قطع درختان بلوار مدرس از سوی شهردار رشت  برای ساخت مسیر کندرو و دیگری نامه اعتراضی جمعی از شهروندان و علاقمندان به میراث فرهنگی به دکتر نوبخت به منظور جلوگیری از تخریب خانه قدیمی میرزا یوسف شبان که از شهرداری پروانه ساخت هم صادر شده است…

۱- جای تعجب است که اداره کل میراث فرهنگی با طرح این موضوع که: “این خانه نه در فهرست آثار ملی گیلان به ثبت رسیده و نه در بافت تاریخی شهر قرار دارد و نه اینکه مستنداتی که دال بر این باشد که این خانه متعلق به فردی که با سبقه تاریخی باشد وجود ندارد” نسبت به تخریب بنای تاریخی مذکور اقدامی جدی نکرده است و یا حداقل شهروندان رشتی از این موضوع بی اطلاع هستند و ظاهرا اگر نبود اعتراض دوستداران میراث فرهنگی ، هیچ صدایی بلند نمی شد و در ایام شلوغ انتخاباتی که شورا و مردم و استانداری و فرمانداری در فکر انتخابات هستند شهردار توسعه گرا هم که حمایتش از میراث فرهنگی رشت گوش فلک را کر کرده است بی تفاوت از آن چه که در شهر می گذرد، نظاره گر تخریب این میراث تاریخی است . شهردار توسعه گرا کمی به کاشان برود و ببیند که شهردار کاشان باحفظ ساختار و بافت تاریخی شهر ، چه درآمد پایداری را برای شهرداری و مردم کاشان رقم زده است .

در مجله گیله وا آذر ۸۳ داستان زندگی میرزا یوسف خان شفتی (شبان) تمام و کمال  نوشته شده است: “او فرزند حاجت بیگ یکی از ملاکین گیلان بود که در سال ۱۲۹۰ هجری قمری در رشت متولد شد. تحصیلات ابتدایی خود را در مدارس قدیمه رشت گذراند و در مدرسه حاج حسن با میرزا کوچک خان هم دوره بود. صرف و نحو، بیان و منطق را در حوزه‌های علمیه رشت گذراند. مردی باهوش و مدبر و معاشرتی و سیاستمدار بود. وی حکومت شفت و فومنات را داشت. خانه‌اش در رشت در محله چهل تن روبه‌روی بیمارستان دکتر فِرِم مامن کسانی بود که دعوای ملکی داشتند”.

روزنامه «ابتکار» هم نوشته است: از سال ساخت آن اطلاعاتی در دست نیست ولی می‌دانیم که حداقل سن این خانه بیش از ۱۰۰ سال است. میرزا یوسف خان که متولد ۱۲۹۰ بوده در دوران نوجوانی‌اش ساکن این خانه شده است و از آن طریق می‌توان حدس زد که این خانه قدمتی نزدیک به بیش از یک قرن دارد.

۲- درختان بلوار مدرس از سوی شهردار رشت برای ساخت مسیر کندرو قطع شد و متاسفانه نه محیط زیست و نه استانداری و نه تشکل های زیست محیطی هیچ واکنشی نشان ندادند و قطع درختان بلوار مدرس در سکوت خبری انجام شد و شهردار توسعه گرا و گروه عقلانیت و توسعه منتسب به شهردار که جز پیروزی در انتخابات و سوداگری برای خودش رسالتی قایل نیست، هم سکوت را ترجیح داده اند . من نفهمیدم کسی که از توسعه دم می زند و احتمالا کتاب هم زیاد می خوانند چرا نمی فهمد که توسعه پایدار، قطع درختان مظلوم و بی زبان شهرمان نیست.

مردم رشت ، تشکل های اجتماعی و زیست محیطی، اعضای شورا و مسئولان شهر به یاد می آورند که مرداد پارسال، ساعت از نیمه‌های شب نگذشته بود که صدای اره ‌برقی گوش ساکنان خیابان‌های اطراف میدان فرهنگ تا چهارراه میکائیل رشت را آزرد. درختان قدیمی این خیابان یک به یک بر زمین افتادند و شهروندان شب زنده‌دار رشت هم تا توانستند از این صحنه‌ها عکس گرفتند. فردای آن روز اما اگر چه جمعه بود و تعطیل اما بخشی از شهر انگار پوسته انداخته بود و بسیاری از رشتی‌ها شوکه شده بودند از دیدن لختی یک خیابان قدیمی. از این رو بود که بحث‌ها آغاز شد و تنها موضوع داغ شبکه‌های اجتماعی قطع درختان بود. مخصوصا که شهردار رشت یکی دو ماه قبل از قطع درختان وعده جابه‌جایی آنها را داده بود.

خیلی سریع این اعتراضات به سطح رسانه‌های محلی و ملی رسید . شهردار رشت در مصاحبه‌ای از لزوم قطع درختان به خاطر پروژه BRT گفت و وعده داد که درختان جدیدی در این مسیر باز-کاشت شوند و گفت هر جراحی خون ریزی دارد و توسعه شهر هم صدماتی به بار خواهد داشت. در عین حال او به مردم اطمینان داد که براساس برنامه و طرح شهرداری پروژه BRT در کاهش ترافیک و افزایش هوای پاک تأثیر خواهد داشت و علاوه بر آن به محض پایان یافتن احداث خطوط این پروژه در فصل کاشت، دو برابر درختان قطع شده در همان خیابان کاشته خواهند شد.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز هم از کاشت ۴۸۰ اصله درخت به جای ۳۷ درخت قطع‌شده در همان مسیر و منطقه بعد از پایان پروژه بی‌آرتی گفت. استانداری و رییس کمیسیون بهداشت و محیط زیست وقت شورا نیز اعلام کردند که  مخالف قطع درختان بوده اند. بگذریم … ۳۷ درخت ۷۰ ساله میدان فرهنگ برای اجرای پروژه BRT قطع شد و به جایش نه تنها درخت جدید کاشته نشد بلکه به جایش میله های آنی سر برآوردند.

به گفته شهردار، ۵/۱ میلیارد تومان هزینه شد و افتتاح نمایشی گرفتند و معترضی را هم کتک زدند و عکس‌های یادگاری انداختند و به راحتی و بی‌تفاوتی فراوان از رنجی که بر سر میراث طبیعی این شهر آوردند گذشتند و میله‌هایی به جای درختان کهنسال نشاندند و  شهر ما به همین راحتی توسعه یافت!

قاتل درختان کهنسال خیابان امام خمینی امروز به روی خودش هم نمی آورد که سرنوشت ۳۷ درخت کهنسال چی شد؟ حامیان کم حافظه و باند رسانه‌ای مروج دروغ شهردار به خاطر قتل درختان قدیمی خیابان امام خمینی که از خیابان های قدیمی و اصیل رشت است، از مردم رشت عذرخواهی نکردند و …

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه