گزارش/

بسته پیشنهادی برای نمایشگاه کتاب/ این کتاب‌ها را به خاطر بسپارید

این گزارش بسته پیشنهادی برای سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. سعی کردیم از هر ژانر یک نمونه کتاب خوب معرفی کنیم تا جنسمان در ایام نمایشگاه جور باشد.

بسته پیشنهادی برای نمایشگاه کتاب/ این کتاب‌ها را به خاطر بسپارید

به گزارش ۸دی، به نقل از

خبرگزاری دانشجو؛ کتاب‌خوان هم که نباشی، خبر برگزاری‌اش شوق عجیبی می‌اندازد در دلت. از همان روزهای آخر فروردین که خبرهایش می‌پیچد و وقت ثبت‌نام بن‌ها می‌شود، لحظه‌شماری برای رسیدنش را آغازمی کنی و یک عصر پنجشنبه یا صبح جمعه‌ای در میانه اردیبهشت، راه می‌افتی سمت شهر آفتاب و چند ساعت بین غرفه‌های هزار رنگ بالا و پایین می‌شوی و سر آخر، با پنج شش پلاستیک ِ سنگین شده از کتاب و یک خستگی شیرین، برمی‌گردی سمت خانه. این، قصه مشترک اکثر آنهایی است که دهه دوم اردیبهشت را با شوق حضور در نمایشگاه کتاب تهران سر می‌کنند. شوقی آمیخته با هیجان و لذت غوطه‌ور شدن در دنیای کتاب‌های تازه.

این، بسته پیشنهادی خبرگزاری دانشجو برای سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. فهرستی که در آن، سعی کردیم از هر ژانر یک نمونه کتاب خوب معرفی کنیم تا جنس کتاب‌گردی‌تان در ایام نمایشگاه، جور باشد.

مذهب | به بلندای آن ردا | نشر نیستان | سیدعلی شجاعی

انگار «خوش‌قلم بودن» در این خانواده یک میراث است. سیدعلی، مانند پدرش در خلق رمان‌های مذهبی فوق‌العاده عمل می‌کند. جادوی قلم او به گونه‌ای است است که از صحنه‌های آشنا و هزار بار خوانده شده و شنیده شده‌ی ما، چنان توصیفات و تصاویری بیرون می‌کشد که خواندن‌شان بی‌نهایت شورانگیز و بی نهایت «حال خوب کن» است. به بلندای آن ردا، شاید قله‌ای در میان آثار شجاعی جوان باشد. روایتی بکر و چندلایه از حضور امام رضا (ع) در مرو تا شهادت ایشان. ظرافت و هوشمندی نویسنده در انتخاب واژگان و استناد به کتب معتبر تاریخ شیعه، در نهایت از «به بلندای آن ردا» اثری درخشان ساخته که برای همه ما خواندنی و برای آنها که دل‌هایشان به ضریح نورانی مشهد گره خورده، خواندنی‌تر است.

دفاع مقدس | وقتی مهتاب گم شد | انتشارات سوره مهر | حمید حسام

مگر می شود قصد معرفی کتاب بکنی و آثار تفریظ شده توسط آقا یادت برود؟ تجربه نشان داده مطالعه آثاری که رهبر انقلاب آنها را پیشنهاد می کنند، هیچ گاه تجربه ناموفقی از آب در نمی آیند و همیشه لذت و شیرینی خاص یک مطالعه دلچسب را همراه خواهند داشت. «وقتی مهتاب گم شد» یکی از آخرین کتاب هایی است که آقا پیشنهادشان کرده. خاطرات جانباز دوست داشتنی همدانی، علی خوش لفظ که حمید حسام قلمی‌اش کرده. خاطراتی که از تغییر نام جمشید به علی در جریان تحولات انقلاب اسلامی آغاز می شود و به روایت هایی غریب و ناب از دفاع مقدس می رسد. حجم کتاب شاید برای نسل بی حوصله ما کمی زیاد باشد اما شیرینی نوشیدن یک تجربه ناب، به مطالعه این حجم زیاد می‌ارزد.

رمان | لم یزرع | نشر نیستان | محمدرضا بایرامی

محمدرضا بایرامی، یکی از آن «خوب» های ادبیات دفاع مقدس است که اکثر رمان‌هایش در این حوزه، با استقبال قابل توجهی همراه شده‌اند. «لم‌یزرع» تازه‌ترین اثر اوست که در سال ۹۵ جایزه جلال را به خود اختصاص داد. بایرامی در این اثر، زاویه نگاهش را تغییر داده و این بار از آن سوی مرز داستان دفاع مقدس را روایت می‌کند. لم‌یزرع، حکایت زندگی یک جوان شیعه عراقی به نام سعدون است که در جریان جنگ هشت ساله سرباز می‌شود و راهی جبهه‌های نبرد علیه ایرانی‌ها شده. ریتم مناسب، تازگی موضوع  توصیفات جذاب از مهم‌ترین امتیازات لم‌یزرع ِ بایرامی هستند.

اقتصاد | اقتصاد مقاومتی | نشر سدید | حجت‌الله عبدالملکی

دیگر هیچ عذر و هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست. با نام گذاری مجدد سال ۹۶ به نام «اقتصاد مقاومتی» توسط آقا، باید برای همه مسجل شده باشد که امروز مهم‌ترین مسئله کشور، اقتصاد  و مهم‌ترین مسئله در اقتصاد، تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است. نکته اما اینجاست که در رسانه‌ها، کمتر تصویری از ماهیت این نظریه منعکس می‌شود و ما، بیش از آن که به عمق و جان کلام اقتصاد مقاومتی فکر کرده باشیم، مدام اسمش را شنیده‌ایم. کتاب حجت الله عبدالملکی، اقتصاددان جوان اما به بسیاری از سؤالات درباره خود ِ خود اقتصاد مقاومتی پاسخ می‌دهد. سیر نظام مند و بیان ساده عبدالملکی در این کتاب قابل توجه است و فضایی فراهم کرده تا هر کس با هر سطح سواد و دانشی بتواند از کتاب استفاده کند.  تبیین درست و به دور از اغراق و افراط نظریه اقتصاد مقاومتی، از مهم‌ترین کارهای روی زمین مانده‌ی ماست که عبدالملکی در کتابش به خوبی از عهده آن برآمده.

طنز | فیضاً له | نشر قاف | ناصر فیض

انتخاب از میان کتاب‌های طنز، کار سختی است. این روزها حجم و کیفیت آثار منتشر شده در حوزه طنز بالا رفته و با پرداخت صداوسیما به طنز مکتوب، خاصه در برنامه طنز قندپهلو، اقبال مخاطبین به این ژانر کتاب بیشتر شده. انتخاب ما برای این فهرست، یکی از کتاب‌های مهجورمانده ناصر فیض است. فیضاً له با یک ایده ساده و انبانی از خلاقیت، به سراغ حافظ رفته و با برخی ابیات مشهور او شوخی‌هایی کرده که عموماً بامزه از آب در آمده‌اند. بد نیست این کتاب را همراه داشته باشید تا با خواندن ابیاتش در مترو و اتوبوس و اوقات خستگی، حالتان خوب شود.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه