۷ بار تهدید مستقیم ایران به حمله نظامی در ۵ ماه دیپلماسی لبخند/تبدیل زبان تحریم نه تنها به زبان تکریم بلکه به زبان تهدید

تهدید صریح ایران به حمله نظامی آن هم یک هفته بعد از اجرای توافق ژنو،با سکوت رسانه های خبری اصلاح طلب و مقامات دولت مواجه شده که دلیلش را ذوب شدن یخ رابطه با این کشور و نقطه آغازی برای کاهش تنش ها و فشارها می دانستند!

۷ بار تهدید مستقیم ایران به حمله نظامی در ۵ ماه دیپلماسی لبخند/تبدیل زبان تحریم نه تنها به زبان تکریم بلکه به زبان تهدید

به گزارش ۸دی نیوز، این بار نوبت جان کری بود که در گفتگو با العربیه و بدون توجه به عرف دیپلماتیک و قواعد بین المللی ایران را به حمله نظامی تهدید کند:

«ایران باید اندوخته اورانیوم ۳.۵ درصدی خود را محدود کند. ایران اجازه ندارد و نمی تواند رآکتور اراک را تکمیل کند، ایران اگر توافق را کنار بگذارد، گزینه نظامی در پیش گرفته خواهد شد.»

تهدید صریح ایران به حمله نظامی آن هم یک هفته بعد از اجرای توافق ژنو، در حالی با سکوت رسانه های خبری اصلاح طلب و مقامات دولت مواجه شده که برخی از اصلاح طلبان و حامیان رابطه با آمریکا، ذوب شدن یخ رابطه با این کشور را سبب بهبود جایگاه ایران در بعد منطقه ای و جهانی و نقطه آغازی برای کاهش تنش ها و فشارها می دانستند.

البته این موضع حامیان دولت برگرفته از اظهارات انتخاباتی آقای روحانی بود.

حسن روحانی پبش از انتخابات با انتقاد از تحریم ایران توسط کشورهای بزرگ تعامل سازنده با کشورها را سبب برخورد محترمانه با ایران عنوان کرده بود.

موضوعی که پس از انتخابات و در مراسم تحلیف نیز توسط وی تکرار شد: « عامل سازنده بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک و از موضع برابر مبنای روابط ما با سایر کشورها را تشکیل خواهد داد و بر این اساس متناسب با رفتار و برخورد طرف‌های مقابل در جهت بهبود و ارتقای روابط حرکت خواهیم کرد… به صراحت می‌گویم اگر پاسخ مناسب می‌خواهید نه با زبان تحریم که با زبان تکریم با ملت ایران سخن بگویید.»

با این حال مقامات غربی به ویژه آمریکا نه تنها با ایران با “زبان تکریم” سخن نگفتند بلکه “زبان تهدید” را نیز به “زبان تحریم” اضافه کرده و البته در توافقنامه ژنو نیز “پاسخ مناسبی” از ایران دریافت کردند.

۷ بار تهدید مستقیم ایران به جنگ ، در ۵ ماه اخیر توسط مقامات کاخ سفید و کنگره در حالی مطرح شده که پس از روی کار آمدن باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۰۸ مقامات آمریکایی از به کارگیری عبارت حمله نظامی ابا می کردند و بیشتر از عبارت همه گزینه ها روی میز است، استفاده می کردند.

اما اوباما برای اولین بار اواخر شهریور ماه سال جاری و در آستانه سفر حسن روحانی به نیویورک، ایران را تهدید به حمله نظامی کرد.

رئیس جمهور آمریکا ۲۵ شهریور در گفتگو با شبکه ای بی سی آمریکا گفت: رویکرد آمریکا در قبال تسلیحات نظامی شیمیایی سوریه باید به ایران نشان دهد که برای رویارویی تسلیحاتی، پتانسیل حل مساله به شکل دیپلماتیک وجود دارد. رئیس جمهور آمریکا در عین حال گفت که ترجیح او برای حل مساله به شکل دیپلماتیک به این معنا نیست که به تهران حمله نظامی نمی کند.

در ادامه اظهارات مقامات آمریکایی درباره حمله نظامی به ایران آمده است:

 110262

توافقنامه ژنو، آغازی برای فشارهای جدید به ایران

هر چند برخی در داخل گمان می کردند ارائه امتیازات گسترده از سوی ایران از جمله تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد ، تعطیلی راکتور اراک ، اکسید کردن اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد که در نهایت به ۲۷ امتیاز رسید، از سوی آمریکایی ها “حسن نیت” قلمداد می شود و این نقطه آغازی برای کاهش فشارها خواهد بود، اما در عمل اتفاق دیگری افتاد.

مقامات آمریکایی پس از توافقنامه ژنو با انتشار برگه اطلاع رسانی یا فک شیت دیگاه خود را درباره این توافقنامه منتشر کردند.

دیدگاه کاخ سفید کاملا در تضاد با دیدگاه مقامات ایران بود. آنها معتقد بودند که در این توافقنامه جقی برای غنی سازی ایران قائل نشدند و توافقنامه مقدمه ای برای برچیدن تاسیسات هسته ای ایران است.

موضوعی که حتی ظریف به آن واکنش نشان داد.

با این حال مقامات آمریکایی صراحتا گفتند که اگر اقدام ایران را برخلاف توافقنامه ژنو تشخیص دهند نه تنها ایران را تحریم بلکه با تهران برخورد نظامی می کنند به گونه ای که پس از توافقنامه ژنو مقامات آمریکایی ۴ مرتبه از لفظ تهدید نظامی استفاده کردند./ رجا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه