شبهات؛

چرا آستان قدس مالیات نمی دهد

بند الف ماده ۱۳۹ اصلاحی قانون مالیات مستقیم مصوب ۱۳۶۶ آستان قدس رضوی از پرداخت مالیات معاف می باشد.

چرا آستان قدس مالیات نمی دهد

به گزارش ۸دی، در روزهای تبلیغات انتخاباتی، برخی شبکه های اجتماعی جهت تخریب حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی یکی از ۶ نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اقدام به انتشار این موضوع می کنند که چرا آستان قدس مالیات نمیدهد؟

متن این شبهه به شرح زیر است:
«رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در حالی از فرار مالیاتی دانه درشت‌ها گلایه کرد که خود در نامه‌ای به رهبری، آستان قدس را از پرداخت مالیات معاف کرده بود.»

پاسخ:

در پاسخ باید گفت به استناد اصل ۵۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، برقراری مالیات یا معافیت از آن، فقط به موجب قانون ممکن است و برای مثال، نمی‌توان با تصویب هیأت وزیران ، به این مهم اقدام کرد.

بند الف ماده ۱۳۹ اصلاحی قانون مالیات مستقیم مصوب ۱۳۶۶ هم در این خصوص می‌گوید:  «موقوفات، نذورات، پذیره، کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی
آستان قدس رضوی، آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)، آستانه حضرت معصومه (س)، آستان حضرت احمد ابن موسی (شاهچراغ)، آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره)؛  مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و سایر بقاع متبرکه  از پرداخت مالیات معاف است.

تشخیص سایر بقاع متبرکه به عهده سازمان اوقاف و امور خیریه می‌باشد.»

هم چنین در تبصره ۳ ماده ۲ قانون مالیات‌های مستقیم در این خصوص مقرر کرده است که:
معافیت مالیاتی این ماده که از طرف حضرت امام خمینی(ره) یا مقام معظم رهبری دارای مجوز باشند، بر اساس نظر مقام معظم رهبری است.

امام‌خمینی (ره) در نظریه مورخ ۲۰ فروردین ۱۳۶۸ در این خصوص فرمودند که آستان قدس رضوی و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته از پرداخت هرگونه مالیاتی  معاف هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه