یادداشت؛

تأملی در سوگندنامه اعضای شوراهای شهر

سوگندنامه شوراهای شهر بغیر از تعهد در پیشگاه خداوند دارای شاخصه هایی است که با تدبر در آن می توان خصوصیات کاندید مناسب را شناسایی کرد.

تأملی در سوگندنامه اعضای شوراهای شهر

به گزارش ۸دی، علی گلرخ صیقلانی درباره انتخابات پنجم شوراهای شهر نوشت:

در این فصل انتخاب شدن و انتخاب کردن، و در این همهمه انتخاباتی شورای شهر اندیشیدم جفایی است اگر دست روی دست بگذارم و کمکی به انتخاب اصلح نکنم. قدمی برندارم و تلاشی انجام ندهم و یکی از دغدغه های دوران انتخاب دانستن شاخصه های فرد مناسب است. تصمیم گرفتم حالا که کاندیداهای محترم سرگرم ارایه برنامه های تبلیغاتی هستند و مردم درگیر تحقیق و تفحص؛ شروع اولین روز تشکیل شورا پس از رای گیری را یادآوری کنم روزی که نمایندگان منتخب باید سوگند یاد کنند. این سوگند بغیر از تعهد در پیشگاه خداوند دارای شاخصه هایی است که با تدبر در آن می توان خصوصیات کاندید مناسب را شناسایی کرد:

«من در برابر کلام الله مجید، به خدا متعال سوگند یاد می کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که در حفظ امانت و انجام هر چه بهتر وظایفم و خدمت به مردم، کوشا باشم و قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات کشور را در چهارچوب وظایف و اختیارات خود مراعات کنم و در همه زمینه ها عدالت و انصاف را در نظر داشته باشم و مادام که در شورای شهر عضویت دارم در رعایت صرفه و صلاح و پیشرفت امور شهر و شهرداری اهتمام نمایم»

با اندکی مداقه در متن این سوگند نامه می توان کلمات اساسی این منشور را مورد بررسی قرار داد:

۱ / کلام الله مجید
قرآن سخنان خداست و بزرگترین معجزه پیامبر اسلام و روشن ترین دلیل پیامبری ایشان، محتوای قرآن بر پایه توحید و یگانگی خداوند استوار است و پدیده های طبیعی آیات خدا هستند. دین و حقیقت را یکی معرفی می کند و تنوع ادیان را حاصل تنوع در مردم می داند. قرآن قوانین و حقوق جامعه اسلامی را تبیین کرده است ، مومنان را به جهاد در راه حق  دعوت کرده است و آنان را به نیکوکاری به ویژه در حق مسکینان و یتیمان فراخوانده است و یکی از دو گوهری است  که مسلمانان باید به آن تمسک جویند تا گمراه نشوند.
بنابراین کاندیدای شورای شهر باید آشنایی به مفاهیم کلام الله داشته باشد به سنتهای الهی در قران توجه کند، دارای روحیه جهادی بوده و در نیکوکاری قدم اول را بردارد.

۲/ شرف انسانی
شرف انسانی ارتباط مستقیم با اخلاقیات دارد. در واقع کسب فضائل و ترک رزائل اخلاقی ارزشها را در وجود انسان پررنگ می کند شاید ناگفته پیدا باشد که ارزش به ذات  ” ارزش” است و لازمه آن به نتیجه منتج شدن نمی باشد و د  واقع خوب بودن به خود ماهیت امر وابسطه است و در حقیقت کاندیدا باید فردی کوشا در کسب ارزشها ، رعایت خوبیها، پایبندی به قواعد اجتماعی و اخلاقی باشد.

۳/ امانت
امانت به معنای امن، ایمنی، اطمینان آمده است نماینده باید فردی باشد که امانت مردم که  بصورت ودیعه در اختیارش قرار می گیرد ، را بدون کم و کاست و بدون ایجاد ضرر به آنها بر گرداند البته امانت داری می تواند معانی بسیار گسترده ای داشته باشد پیامبر اکرم( ص) امانت داری را از نشانه های ایمان معرفی کرده است و سنت امامان و بزرگان امامت داری بوده است.

۴/ وظایف
وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر و روستا در ۳۴ماده قانونی به همراه تبصره ها و الحاقات تبیین شدا است که اعم آنها عبارتند از : تصویب ؛ نظارت ، برنامه ریزی، اجرا، وضع مقررات ، و غیره …کمی تامل و مطالعه در شرح وظایف شورا اهمیت موضوع و حساسیت پایگاه اجتماعی آن را مشخص می کند.
کاندیدا باید صلاحیت کامل اجرای وظایف مربوطه را احراز کند صلاحیتی که در تجربه ، تخصص، و تعهد جلوه گر می شود.

۵/ خدمت به مردم
جایگاه اجتماعی شورا ماهیتی خدمت رسان و اجتماعی دارد ، جدای از اینکه انگیزه تمام مدعیان جایگاه شورا ” احساس وظیفه است” باید گفت عنصر خدمت رسانی به شهروندان باید یکی از اساسی ترین مشغله های فکری کاندیدا ها باشد .

۶/ قانون اساسی و قوانین دیگر ..‌
آشنایی به قوانین به نوعی می تواند قلمرو شورا ها را مشخص و تسط کاندیدا به قوانین موضوعه  ضمن جلوگیری از اتلاف وقت و همچنین صرف سرمایه مردم می تواند فرصت کوتاه ۴ساله خدمت رسانی را صرف  یاد گیری و مطالعه و فرصت سوزی ننمایند.

۷/ عدالت و انصاف
از عدالت به معنای نظم تعبیر شده است و گفته اند عدالت آن است که هر چیز در جایگاه خود باشد و حتی در تعریفی عنوان شده است که : عدالت صفت کسی است که دارای صفت حکمت ، شجاعت، و عفت باشد.
به هر روی کاندید شورا باید آراسته به صفات فوق باشد.

۸/ صرفه و صلاح
صرفه و صلاح در واقع رعایت نفع و منفعت است و با توجه به اینکه شورای شهر نماینده شهروندان است پس باید به نفع و منفعت آنها عمل کند .عمل به نفع شهروندان لازمه اش شناخت احتیاجات و برنامه ریزی ، ارایه طرح ، نظارت اجرا می باشد.

۹/ پیشرفت امور شهر
این مورد به ظاهر مورد توجه همه کاندیداها نی باشد چرا که در برنامه های تبلیغاتی مدام در باره پیشرفت شهر سخن می گویند اما به نظر میرسد شناخت فاکتور هایی که بودن آنها و شناسایی عواملی که نبود آنها موجب پیشرفت شهر میشود مقدمه این ادعا است .از طرفی توازن ارایه خدمات شهری در تمام محلات  شهر می تواند به ضریب رشد پیشرفت شهر کمک کند .

در اخر باید گفت هر چند لزوم وجود شورا ها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح شده است .اما تدوین ساز و کار اجرایی آن تا مدتها مغفور ماند و پس از تبیین مقررات ، و همچنین تجربه چند دوره ای تشکیل شورا؛ به نظر می رسد زمان آن رسیده است به اصالت وجودی شوراز شهر و روستا دقت نظر گردد و با رویکرد برگشت به خواست اولیه تشکیل شورا ، به مثمر ثمر بودن این نهاد مردم بنیاد کمک نمود.باید به جایگاه اجتماعی این شورا توجه نمود .شورای شهر در واقع اختیارات تنفیظ شده از حاکمیت است .دارای شخصیت حقوقی است که از حقوق عمومی حاکمیت وام گرفته است هم راستایی اقدامات با طرحهای بنیادین کشور ، استفاده از ظرفیتهای اقلیمی، به میدان کشیدن عامه مردم؟ ایجاد رضایت عمومی ؟ توازن توزیع خدمات شهری می تواند نقش فرعی و کنونی شورا ها را به یک ابزار مهم و کار آمد تبدیل کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه