تحلیلی از اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری؛

رونمایی از پلیس بد مناظره / جهانگیری پدیده پوششی یا قطعی؟!

اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در حالی به پایان رسید که عملکرد لرزان رئیس جمهور باعث شد تردیدها درباره احتمال کنار رفتن جهانگیری به نفع روحانی بیشتر شود.

رونمایی از پلیس بد مناظره / جهانگیری پدیده پوششی یا قطعی؟!

به گزارش ۸دی، نخستین مناظره تلویزیونی یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در حالی به پایان رسید که بسیاری از اتفاقات آن در بین خواص از جمله صحبت‌های بی‌پرده محمدباقر قالیباف در نقد عملکرد دولت با تکیه‌ بر اسناد مختلف و نقش حمایتی و پوششی معاون اول دولت تدبیر و امید از دولت قابل پیش‌بینی بود.

اما در همین اتفاقات پیش‌بینی‌شده از قبل، می‌توان به اجرای سناریوی پلیس خوب و بد توسط معاون اول دولت تدبیر و امید و رئیس دولت تدبیر و امید اشاره کرد که با نگاهی ریزبینانه نمی‌توان از مناظره روز گذشته به‌عنوان دفاع از روحانی یاد کرد.

زمانی که جهانگیری در واکنش به صحبت‌های قالیباف به‌جای دفاع از دولت، عملکرد دولت نهم و دهم را مورد نقد قرار داده و در عین‌ حال به دفاع از جریان اصلاح‌طلبی و برخی چهره‌های نزدیک به این جریان از جمله ناطق نوری، رفسنجانی و خاتمی پرداخت و به‌ صراحت موضع خود را در دفاع از جریان اصلاحات اعلام کرد که همین نکته را می‌توان دفاعی رو به‌ جلو برای رقیب در سایه اصلاح‌طلبان در مقابل گزینه اعتدال و توسعه قلمداد کرد.

البته نمی‌توان از ضلع سوم این سناریو به‌سادگی گذشت که به گفته ژاله حساس خواه سخنگوی شورای اصلاح‌طلبان گیلان از این ترکیب سه‌نفره با عنوان «روحانی ذکر می‌کند، جهانگیری گزارش اقدامات می‌دهد و هاشمی طبا نیز ضربه‌گیر دولت می‌شود» که این تحلیل شاید برگرفته از مباحث مطرح‌شده از مواضع  درون‌حزبی جریان اصلاحات باشد.

اما آنچه در این مناظره بیش از این مطالب به چشم خورد پیشی گرفتن جهانگیری از گزینه اصلی دولت تدبیر و امید در انظار عمومی بود که با تکیه‌بر همین تحلیل، جهانگیری را مقابل قالیباف در نظراتشان قرار دادند.

نکته دیگر، فرضیه کناره‌گیری احتمالی جهانگیری و رد تمامی نقدهای مطرح‌شده است که در این صورت نیز روحانی را با توجه به عملکردش در مناظره به گزینه‌ی ثانوی در تصمیم‌گیری‌های دولت مبدل می‌کند.

در پایان، گذشته از چهره پراسترس روحانی، حضور جهانگیری اصلاح‌طلب می‌تواند ناشی از تشکیک حمایتی اصلاح‌طلبان از روحانی باشد و به این ترتیب شاید بتوان از جهانگیری به‌عنوان گزینه نهایی انتخابات برای اصلاح طلبان و اعتدالیون یاد کرد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه