به دلیل نبود امنیت تولید؛

قراردادهای کارگری گیلان ۳ ماهه شد/ تولید کشور به کما رفته است

رئیس کانون کارفرمایی گیلان گفت: به دلیل کم شدن امید کارفرمایان به امنیت تولید، قراردادهای کارگری گیلان سه منعقد می‌شود.

قراردادهای کارگری گیلان ۳ ماهه شد/ تولید کشور به کما رفته است

به گزارش ۸دی، محمدرسول سماکچی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به وضعیت کارگری در کشور اظهار کرد: سود اجتماعی در تولید داخلی کشور گم شده است و به سود اجتماعی تولیدکنندگان توجه نمی‌شود.

وی ادامه داد: زنجیره‌های تولید برای مسؤولان در کشور قابل لمس نیست زیرا اگر تولید انجام شود واحدهای مختلفی به چرخه تولید باز می‌گردند، در بخش‌های مختلف اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود و این سود اجتماعی ایجاد شده از ارزش بیشتری برخوردار است.

نایب رئیس خانه صنعت و معدن گیلان با بیان اینکه امید کارفرمایان به آینده کم شده و امنیت تولید خود را از دست دادند، تصریح کرد: ناامیدی کارفرمایان به کارگران انتقال داده شده و قراردادهای سه ماهه و شش ماهه با کارگران منعقد می‌شود.

سماکچی یکی از موارد مهم بهره‌وری در تولید را امنیت شغلی کارگر و کارفرما خواند و بیان کرد: اکنون کارگران را به طور قرارداد موقت در کشور به‌کار می‌گیرند و این امر در ایران رایج است.

وی با اشاره به اینکه به‌کارگیری کارگران به صورت قرارداد موقت در کیفیت کار اثر منفی می‌گذارد، خاطرنشان کرد: دلیل امر مذکور ورود بی‌رویه کالای خارجی است که در داخل ایران تولید می‌شود.

رئیس کانون کارفرمایی گیلان، منشأ مسائل کار و کارگری را تولید عنوان کرد و گفت: اگر به تولید بها داده نشود به هیچ عنوان نمی‌توان به کارگر بها داد و به این دلیل مقام معظم رهبری در سال‌های متمادی شعار سال را اقتصادی انتخاب کردند به‌ویژه امسال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری شده است.

سماکچی با بیان اینکه مقام معظم رهبری مسأله تولید را به اشتغال چسباندند تا بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: وضعیت گیلان به طور مجزا از وضعیت ملی قابل بررسی نیست زیرا تولید موضوع ملی است اما به تولید داخلی به هیچ وجه توجه نمی‌شود.

*تولید کشور به کما رفته است

وی به صحبت مسؤولان در حمایت از تولید اشاره کرد و یادآور شد: در عمل خبری از حمایت از تولید مشاهده نمی‌شود و تولید داخلی به‌ویژه تولید صنعتی کشور اکنون به کما رفته است.

نایب رئیس خانه صنعت و معدن گیلان با اشاره به اینکه اگر وضعیت مذکور در کشور ادامه پیدا کند وضعیت تولید به حالت مرگ مغزی می‌رسد، بیان کرد: درمان بیماری مرگ مغزی نیازمند تعدادی جراحی بسیار مهم است تا بیمار اقتصادی از کما خارج شده و به زندگی خود ادامه دهد.

سماکچی بر رسیدگی به تولید در کشور تأکید کرد و افزود: ریل‌گذاری‌ها در کشور باید درست انجام شده و سیستم‌ها اصلاح شود ضمن اینکه سیستم بروکراسی اداری کشور اجازه رونق تولید را نمی‌دهد و مانع اصلی تولید است.

وی، همکاری قوای مجریه، مغننه و قضائیه در رونق تولید را مهم خواند و بیان کرد: ورود کالای مشابه تولید داخلی از معضلات اصلی تولیدکنندگان داخلی محسوب می‌شود.

رئیس کانون کارفرمایی گیلان با بیان اینکه قاچاق کالای خارجی از مشکلات اساسی تولید داخلی محسوب می‌شود، تصریح کرد: قاچاق کالای خارجی به داخل فرصت فروش را از تولیدکنندگان داخلی می‌گیرد.

سماکچی به مشکل بانک‌ها در رونق تولید اشاره کرد و گفت: بانک‌ها به جای تسهیل در امور تولید کشور به بنگاه‌های مالی تبدیل شدند ضمن اینکه فساد اقتصادی و مالی بعضی از مدیران و مسؤولان مربوطه در امر تولید تاثیرگذار است.

*اعلام جنگ مناطق آزاد به تولید داخلی

نایب رئیس خانه صنعت و معدن گیلان با اشاره به اینکه یکی از مناطقی که به تولید داخلی اعلام جنگ کرده مناطق آزاد تجاری است، متذکر شد: مناطق آزاد به جای آن‌که مواد اولیه را وارد کنند و تولید داشته باشند، محصولات تولیدی آماده را در این مناطق عرضه می‌کنند و فرصت از تولیدکنندگان مشابه داخلی گرفته می‌شود.

وی به وجود کالای عرضه شده خارجی در منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و یادآور شد: کالا با کیفیت بسیار پایین و ارزان عرضه می‌شود و بیشتر آنها وارداتی است.

سماکچی با بیان اینکه کارخانه‌های بزرگ تولید صنایع سلولزی و کاغذ در کشور به‌ویژه در گیلان وجود دارد، اظهار کرد: تمام کارخانه‌های مذکور مشکل فروش محصول دارند اما با مراجع به بنادر کشور مشاهده می‌شود در انبارها مملو از رول کاغذهای وارداتی بوده و موجب ورشکستگی کارخانه‌های کاغذسازی کشور شده است.

*عملکرد موفق کارگروه رفع موانع تولید گیلان

رئیس کانون کارفرمایی گیلان به تشکیل کارگروه رفع موانع تولید به صورت هفتگی در این استان اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر کمیته مذکور به طور مرتب در استان تشکیل می‌شود و به نظر می‌رسد نسبت به استان‌های دیگر عملکرد مسؤولان به‌ویژه مدیران صنعت گیلان بهتر از مناطق دیگر کشور است و توانستند برخی از مشکلات تولیدکنندگان را برطرف کنند.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه