گزارشی از یک افتضاح دیگر؛

افتضاح آماری در دولت یازدهم؛ دستکاری آمار اشتغالزایی دولت قبل+جدول و سند

مرکز آمار در اتفاقی بی‌سابقه برای فریب افکار عمومی و کم نشان دادن میزان اشتغالزایی دولت قبل، اقدام به دستکاری آمارها کرد.

افتضاح آماری در دولت یازدهم؛ دستکاری آمار اشتغالزایی دولت قبل+جدول و سند

به گزارش ۸دی، به دنبال انتشار گزارش انتقادی یک خبرگزاری درباره نادرست بودن ادعاهای دولتمردان درباره میزان اشتغالزایی دولت یازدهم، مرکز آمار جوابیه‌ای منتشر کرد که متاسفانه در آن برای اثبات ادعاهای دولت حسن روحانی، اقدام به دستکاری آمار اشتغال دولت قبل شده است.

لینک جوابیه مرکز آمار

 مرکز آمار در این جوابیه  جدولی از جمعیت شاغل کشور در سال‌های ۹۵-۱۳۸۳ منتشر کرده و براساس آن ادعا کرده است که متوسط سالانه خالص افزایش تعداد شاغلین در بازه زمانی سال‌های ۹۵-۱۳۹۲ برابر با ۴۹۰ هزار نفر و در بازه زمانی سال‌های ۹۱-۱۳۸۴ برابر با ۷۶هزار نفر بوده است.

متاسفانه مرکز آمار در اقدامی عجیب و برای کم نشان دادن عملکرد دولت قبل در حوزه اشتغال، اقدام به دستکاری در رقم تعداد شاغلان در پایان سال ۱۳۹۱ کرده و در این جوابیه، این رقم را ۲۰۶۲۸۲۲۶ اعلام کرده است.

این در حالی است که مطابق گزارش‌های پیشین مرکز آمار، تعداد شاغلان کشور در پایان سال ۱۳۹۱ عبارت بود از: ٢١١۶١٣۴٨. بدین ترتیب مرکز آمار، رقم شاغلان در سال ۱۳۹۱ را ۵۳۳ هزار نفر کمتر از واقع اعلام کرده تا بدین ترتیب، عملکرد دولت قبل را همسو با حسن روحانی و کابینه‌اش، تخطئه کند.

مطابق آمار واقعی که پیش از این مرکز آمار منتشر کرده بود، در فاصله سال‌های ۸۴ تا پایان ۹۱ بالغ بر ۱۱۴۲۵۸۹ شغل خالص ایجاد شده بود که متوسط سالانه آن ۱۴۲۸۲۳ نفر می‌شود. اما مرکز آمار با دستکاری در آمار شاغلان سال ۱۳۹۱ تلاش کرده عملکرد خالص اشتغال در مدت مذکور را ۷۶ هزار نفر جا بزند.

لازم به ذکر است پیش از این مرکز آمار در گزارش چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۱ و همچنین در گزارش‌های دیگری مثل گزارش شاخص‌های بازار کار در ایران (۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱) تعداد شاغلان در پایان سال ۱۳۹۱ را ٢١١۶١٣۴٨ نفر عنوان کرده بود.

مرکز آمار پس از دستکاری در آمار تعداد شاغلان سال ۱۳۹۱، گزارش چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۱ را از سایت خود حذف کرده است.

مرکز آمار فراموش کرده که به هر حال با حذف این گزارش از سایتش نمی‌تواند مانع افشای فضاحت دستکاری آمار شود و احتمالا مسئولان این مرکز فکر این را نکرده بودند که نسخه‌های گزارش نیروی کار سال ۱۳۹۱ در جاهای دیگر، قابل دسترسی است و این افتضاح را به راحتی نمی‌توان از ذهن تاریخ پاک کرد.

مسئولان مرکز آمار، از آنجا که احتمالا با دستپاچگی اقدام به این آمارسازی ناشیانه و حذف گزارش چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۱ از روی سایت کرده‌اند، فراموش کرده‌اند که واقعیت آمار شاغلان سال ۱۳۹۱ در گزارش شاخصهای بازار کار در ایران ۱۳۹۱-۱۳۸۴ نیز ذکر شده بود و برای تکمیل این سانسور آماری باید این گزارش را هم از سایت، حذف می‌کردند که نکردند و این گزارش همچنان در سایت مرکز آمار قابل دسترسی است که نشان می‌دهد آمار واقعی تعداد شاغلان کشور در پایان سال ۱۳۹۱ و قبل از دستکاری اخیر، چقدر بوده است.

یقینا این اقدام مرکز آمار، نقطه ننگی در کارنامه آماردهی دولت یازدهم خواهد بود و از این پس باید منتظر آمارسازی‌های دیگری از جانب نهادهای آماری دولت تا زمان انتخابات باشیم.

* اعتراف غیرمستقیم مرکز آمار

نکته‌ مهمی که مرکز آمار در جوابیه اخیر خود به طور ناخواسته به آن اشاره کرده این است که متوسط سالانه خالص افزایش تعداد شاغلین در بازه زمانی سال‌های ۹۵-۱۳۹۲ را۴۹۰ هزار نفر اعلام کرده است.

این در حالی است که مقامات ارشد دولت یازدهم همچنان در حال سخنرانی و تبلیغات هستند که این دولت سالانه ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است.

بنابراین مرکز آمار با این گاف، دروغ مقامات ارشد دولت یازدهم را رسوا کرده است،‌ البته اگر همین آمارها هم دستکاری نشده باشند.

* معیار دقیق قضاوت درباره اشتغال

نکته حائز اهمیت دیگر آن است که مرکز آمار و سایر ارکان دولت یازدهم برای نقد عملکرد دولت قبل در حوزه اشتغال، به جای آن که آخرین آمار شاغلان در دولت دهم را ملاک قرار دهند که فصل بهار سال ۱۳۹۲ است، آمار فصل زمستان سال ۱۳۹۱ را معیار قرار می‌دهند زیرا می‌دانند که در بهار سال ۱۳۹۲ تعداد شاغلان نسبت به زمستان ۱۳۹۱ بیشتر شده بود و اگر بهار ۱۳۹۲ را معیار قرار دهند، مجبورند به موفقیت دولت قبل در اشتغال اعتراف کنند.

بنابر آمارهای رسمی مرکز آمار (اگر بعد از این دستکاری نشود) دولت اصلاحات در بهار سال ۱۳۸۳ کشور را با ۲۰.۵ میلیون شاغل به دست دولت نهم داد و ۸ سال بعد دولت دهم در بهار ۱۳۹۲ کشور را با ۲۲ میلیون و ۱۷۱ هزار شاغل در اختیار دولت یازدهم قرار داد. بنابراین دولت‌های نهم و دهم در طول هشت سال فعالیت خود یک میلیون و ۶۷۱ هزار شغل ایجاد کردند که متوسط سالانه آن ۲۰۸ هزار نفر می‌شود.

این در حالی است که مطابق آخرین آمار رسمی مرکز آمار، دولت یازدهم در زمستان سال ۹۵ تعداد شاغلان را به ۲۲ میلیون و ۳۴۲ هزار نفر رساند که نسبت به آنچه که از دولت دهم تحویل گرفت (۲۲ میلیون و ۱۷۱ هزار شاغل)، فقط ۱۷۰ هزار نفر بیشتر شده که متوسط سالانه آن زیر ۵۰ هزار نفر می‌شود و این واقعیت عملکرد دولت یازدهم است. همین آمار ناگوار است که مسئولان مرکز آمار را به دستکاری اعداد و ارقام دوره قبل واداشته است.

* مشرق

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه