در صورت موافقت مجلس، «جمعه» دو تا خواهد شد!

سرانجام طرحی اقتصادی که از مدت‌ها پیشتر در دستور کار مسئولان قرار گرفته و اظهارنظر پیرامون چگونگی اجرا و دیگر جزئیات آن در دستور کار قرار گرفته بود، موافقت دولتمردان را دریافت کرد تا یک گام به اجرا نزدیک تر شده و تحولی بزرگ در کشورمان را نوید دهد.

در صورت موافقت مجلس، «جمعه» دو تا خواهد شد!

به گزارش ۸دی، طرح افزایش تعطیلات هفتگی در کشور به دو روز که اواخر سال گذشته موافقت فعالان اقتصادی را گرفته و برای تصمیم گیری نهایی روانه دولت شده بود، توانست نظر موافق دولتمردان را دریافت کرده و یک گام اساسی به سمت تصویب نهایی و اجرایی شدن بردارد.

این خبر را زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داده که یکی از مهم ترین اهداف افزایش تعطیلات هفتگی در کشورمان، رونق بخشیدن به فعالیت هایی است که باید در نهاد زیرمجموعه وی سامان داده شوند؛ یعنی رونق گردشگری که یکی از آرزوهای دور و دراز کشورمان به شمار می‌آید.

البته مبنای شکل گیری این طرح نه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، که مجموعه های اقتصادی مانند اتاق های بازرگانی هستند که علاوه بر بهره مند شدن از رونق بازار گردشگری کشورمان، با ایجاد تغییر در تعطیلات فعلی، از مزایای دیگری بهره می‌شوند؛ فعالانی که همواره به عدم تطبیق تعطیلات هفتگی در کشورمان با تعطیلات دیگر کشورهای جهان (تعطیلات پایان هفته در کشورمان در روزهای پنجشنبه و جمعه قرار گرفته و در اغلب کشورهای جهان، در روزهای شنبه و یکشنبه) معترض هستند و یکی از راه های رونق اقتصاد کشورمان را، تغییر در این زمینه معرفی می‌کنند.

اما ریشه این تصمیم هرچه باشد، آنچه هم اکنون اهمیت دارد، موافقت دولت با افزایش تعطیلات هفتگی است که به باور برخی کارشناسان، اقدامی در راستای کاهش ساعت موظفی کار در کشورمان و نزدیک کردن آن به میانگین ساعت کار در جهان است که افزایش سرانه کار مفید و بهره وری کارمندان، یکی از فواید آن به شمار می‌آید.

این در حالی است که امثال رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، یکی از فواید بزرگتر این کار را، استفاده از ظرفیت‌های گردشگری کشور و رونق این بخش مغفول واقع شده در کشورمان می‌دانند. اتفاقی که همگی به خوبی از آثار مثبت آن آگاهیم و می‌دانیم در صورت تحقق، چه منفعت بزرگی نصیبمان خواهد کرد.

چشم اندازی مثبت که البته ابهامات بسیاری در مسیر تحقق آن به چشم می‌خورد؛ ابهاماتی از جنس کمبودهای فراوان کشورمان در زیرساخت های صنعت گردشگری که برای نمونه، کمبود سرویس بهداشتی برای بسیاری مان ملموس است؛ آنقدر ملموس و بدیهی که حتی بارها شعارهایی از دولتمردان برای رفع آن نیز شنیده‌ایم!

همه اینها در حالی است که می‌دانیم کشورمان به لحاظ تعداد روزهای تعطیل در تقویم، اوضاع و احوال خوبی ندارد و طرح های مختلف برای کاهش تعطیلات طولانی مدت نوروزی یا حتی کوتاه تر کردن تعطیلات تابستانی نیز راه به جایی نبرده‌اند و حتی راهکارهایی مانند کاستن از تعطیلات تابستانی مدارس و توزیع آن در دیگر روزهای سال به منظور کنترل آلودگی هوا نیز، از فرط پراشکال بودن، تعیین تکلیف نشده و فرجام نیافته‌اند.

به این نکات، مشخص نبودن تصمیم اخیر دولتمردان و منتشر نشدن جزئیات آن را هم می‌توان افزود تا طرح دو روزه شدن تعطیلات هفتگی و تراشیدن همزادی برای «جمعه» در تقویم سراسری ایرانیان (اکنون بیشتر کارمندان تهرانی پنجشنبه ها تعطیل هستند و به ازای آن، ساعت کاری شان در دیگر روزهای هفته طولانی تر است، اما این شیوه در دیگر نقاط کشور اجرا نمی‌شود) بسیار مبهم تر شود؛ ابهاماتی که شاید مهمترینشان، روزی باشد که قرار است به جمعه پیوند خورده و تعطیل شود.

ابهامی که کنکاش در پیشینه این طرح، حکایت از سپردن اختیار تعیینِ آن به رؤسای قوا دارد. به این صورت که این طرح پس از تأیید در دولت، به مجلس سپرده خواهد شد تا در آنجا بررسی و رد یا تأیید شود و در صورت تصویب و عبور از مرحله قانون گذاری، در اختیار سران سه قوه قرار گرفته و روز آن تعیین شود؛ روندی که با توجه به اهمیت فراوانش، احتمالا موافقان و مخالفان فراوانی خواهد یافت و در روزها و ماه های آینده، بسیار درباره آن خواهیم شنید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه