رصد رسانه‌های برون‌مرزی؛

مانیتورینگ انتخاباتی از بی بی سی تا رادیو اسرائیل/ مبارزه سخت و پاشنه آشیل روحانی

اهم خروجی رسانه‌های برون مرزی درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران طی ساعات اخیر در قالب اخبار کوتاه از منظرتان می‌گذرد.

مانیتورینگ انتخاباتی از بی بی سی تا رادیو اسرائیل/ مبارزه سخت و پاشنه آشیل روحانی

به گزارش ۸دی، اهم خروجی رسانه‌های برون مرزی درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران که محصول رصد گروه مانیتورینگ جام طی ساعات اخیر می‌باشد، در قالب اخبار کوتاه از منظرتان می‌گذرد.

الجزیره: این بار انتخابات ایران فقط صحنه رقابت میان تندروها با میانه‌روها نیست و نه‌تنها در سیاست‌های کوتاه‌مدت، بلکه در آینده جمهوری اسلامی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

 

 

بی بی سی: روحانی تأکید کرده بود که اولویتش برداشتن دیوارهای تحریم است، اما وعده‌های سیاسی و اجتماعی او کم‌تر نبود؛ از رفع حصر تا آزادی زندانیان سیاسی [امنیتی] و رفع تبعیض‌های جنسیتی، مذهبی و قومی.
روحانی وعده داده بود فرهنگستان زبان و ادبیات آذری به‌راه می‌اندازد یا وزارت زنان را تشکیل می‌دهد.
او قرار بود رابطه با کشورهای حاشیه خلیج فارس خصوصا عربستان سعودی را بهبود بخشد؛ در حالی‌که دوران ریاست‌جمهوری او به یکی از پرچالش‌‌ترین دوره‌های روابط دو کشور تبدیل شد.

 

 

رادیو زمانه/ مهدی خزعلی: کف مطالبات ما روحانی نیست. ما باید تلاش کنیم مطالبات‌مان را بالاتر ببریم. بخواهیم بین بد و بدتر انتخاب کنیم، ناچاریم روحانی را انتخاب کنیم.

 

 

بلومبرگ: میزان حمایت قشر ضعیف ایرانی از روحانی مشخص نیست، زیرا برجام منافع ملموسی برای آنان نداشته و گویا امتیازات آن برای همه طبقات جامعه یکسان نیست.

 

 

بی بی سی: رقبای روحانی بیش از هر چیز بر موضوعات اقتصادی و کاستی‌های دولت در این زمینه انگشت خواهند گذاشت. عرصه اقتصادی به‌دلیل تداوم نارضایتی‌های عمومی می‌تواند پاشنه آشیل دولت روحانی به حساب آید.

 

 

گالف نیوز امارات: پیش از این، احتمال پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران زیاد بود، اما با کاندیداتوری رئیسی و قالیباف، احتمال می‌رود که یک نتیجه شوک آور دیگر مانند انتخابات‌های گذشته در راه باشد.

 

 

فایننشال تایمز: اظهارات وزیر خارجه آمریکا علیه برجام، احمقانه و خطرناک بود. بیان این مطلب که آمریکا به‌دنبال مذاکره مجدد و تغییر شرایط برجام است، می‌تواند به شکست حسن روحانی در انتخابات منجر شود.

 

 

بی بی سی: آقای رئیسی می‌خواهد در عرصه سیاست خارجی خود را بین احمدی‌نژاد و روحانی نشان دهد. او معتقد است که لحن و رفتارهای احمدی‌نژاد غیردیپلماتیک است و روحانی نیز کرنش زیادی در مقابل غرب نشان می‌دهد. وی معتقد است تنها فردی است که می‌تواند “اقتصاد مقاومتی” را پیش ببرد و دولتی جوان و انقلابی تشکیل دهد.

 

 

حقیقت نژاد، تحلیلگر رسانه‌های اپوزیسیون، در توئیتر نوشت: «کاش جهانگیری معاون اول نبود، کاش یک اصلاح طلب دیگر کمک روحانی بود. واقعا جالب نیست کاندیدای انتخابات، در مناظره حرف رئیسش را تأیید یا تقویت کند.»

 

 

پایگاه صهیونیستی آروتز شوا: شاید روحانی در نگاه اول یک رئیس جمهور اعتدال‌گرا و خواهان تعامل با غرب به نظر برسد؛ اما او تنها ماسک اعتدال را بر چهره دارد و در عمل به‌دنبال توجیه اقدامات غلط ایران است.

 

 

خبرگزاری فرانسه: انتخابات ایران طی دوره‌های پیشین غیرقابل‌پیشی‌بینی بوده و کسانی پیروز شده‌اند که گمان آن نمی‌رفت. روحانی مبارزه‌ای سخت -بیش از آنچه انتظار می‌رفت- پیش رو دارد.

 

 

شبکه من و تو: قالیباف با شعارهایی همچون ایجاد شغل برای ۵ میلیون نفر، چندبرابر کردن یارانه‌ها و چندبرابر کردن تولید ملی، می‌خواهد رأی پایه احمدی‌نژادی‌ها را بگیرد. او با کپی‌برداری از طرح (job center ) که در آمریکا اجرا می‌شود، اعلام کرده می‌خواهد به هر جوان جویای کار تا زمان به‌دست آوردن شغل حقوق بدهد.

 
رادیو اسرائیل: علی مطهری فاش ساخته که در دوران حسن روحانی آزادی بیان در ایران محدودتر شده است.

صادق زیباکلام نیز که در گذشته از طرفداران روحانی بوده، اکنون مدتی است که مرتب زبان به انتقاد از او می‌گشاید. زیباکلام می‌گوید روحانی درراستای آزادی‌های فردی تنها شعار داده و دستآوردی نداشته است.

 

 

بی بی سی: بالاترین رکورد بینندگان مناظرات تلویزیونی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا، ۸۴ میلیون نفر معادل یک چهارم جمعیت این کشور بود؛ امّا در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری ایران بالاترین میزان بیننده حدود ۴۰ میلیون نفر بود که معادل نصف جمعیت ایران است. درنتیجه، مردم ایران دوبرابر مردم آمریکا به مناظره‌های تلویزیونی اهمیت می‌دهند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه