مهاجمی که جا خوش کرد؛

نابودی«مگس زیتون»؛ سخت و غیرممکن/ کام زیتون رودبار تلخ تر شد

آفت «مگس زیتون» که در باغات رودبار جا خوش کرده، این روزها خبر از سخت و غیرممکن بودن نابودی اش شنیده می شود.

نابودی«مگس زیتون»؛ سخت و غیرممکن/ کام زیتون رودبار تلخ تر شد

به گزارش ۸دی، به نقل از مهر، مهم ترین آفت کلیدی باغات زیتون در دنیا، مگس زیتون است که در برخی سالها خسارت بالای ۷۰ درصد به باغات وارد می کند. متاسفانه این آفت از سال ۸۳ وارد باغات زیتون کشور شده که در برخی سال های سبب از بین رفتن ۳۵ الی ۴۰ درصد محصول می شود.

استان گیلان نیز دارای ۴۳۸ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که از این میان ۳۱۵ هکتار زراعی و ۱۲۳ هزار هکتار باغی محسوب می شود. شهرستان رودبار با توجه به شرایط اقلیمی مناسب دارای ۲۹ هزار هکتار زمین‌های زراعی و باغی بوده که  از این میزان ۱۰ هزارهکتار باغی است.

۷۷درصد از باغ‌های رودبار به کشت زیتون اختصاص داده شده و ۸۸ درصد از اقتصاد کشاورزی این شهرستان نیز وابسته به زیتون است که متاسفانه این باغات چندسالی است با مشکل آفت مگس زیتون دست به گربیان هستند و تاکنون نیز اقدامات بسیاری در زمینه مهار این آفت در سطح شهرستان انجام شده است.

به گفته مسئولان امر حدود شش هزار و ۲۰۰ هکتار از باغات زیتون رودبار در زمینه وجود آفت مگس زیتون ردیابی شده اند که اقدامات لازم با استفاده از کارشناسان متخصص برای مهار این آفت انجام شده است.

جلسه شورای هماهنگی ستاد مدیریت بحران شهرستان رودبار نیز میزبان مهمانانی در حوزه پدافند غیرعامل بود تا درباره راهکارهای مهار این آفت بحث و تبادل نظر کنند.

رودبار با محصول زیتون شناخته می شود

معاون اداره کل پدافند غیرعامل وزارت کشور در این جلسه با بیان اینکه بسیاری از شهرستان ها در سطح کشور با یک محصول استراتژیک شناخته می شوند، اظهار کرد:  رودبار نیز باتوجه به تولید محصول زیتون می تواند جزء این شهرستان ها قرار گیرد.

مجتبی مولوی با بیان اینکه فعال سازی شورای پدافند غیر عامل به شرایط شهرستان در بخش های مختلف کمک می کند، گفت: فرماندار و دیگر مسئولان شهرستان می توانند حوزه شورای پدافند غیر عامل را فعال کرده تا در زمان مقابله با بحران مخصوصا مبارزه با آفات مگس زیتون وملخ مراکشی بهتر و مطلوب تر عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با آفت مگس زیتون از دستگاه های ملی نیز  استفاده می شود، افزود: باید برای ارائه راهکارهای کاربردی تر و همچنین مبارزه با آفت مگس زیتون جلسات مشترکی با استان های همجوار برگزار شده تا بتوان به صورت همزمان با این معضل مقابله کرد.

ضرورت همکاری بین دستگاهی برای مدیریت بحران

معاون اداره کل پدافند غیرعامل وزارت کشور با تأکید بر ضرورت حضور همه دستگاه ها و وزارتخانه ها برای مقابله با بحران های احتمالی، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا مواقع بحرانی از ظرفیت همه دستگاه ها، استان ها و شهرستان ها برای  مدیریت بهتر بهره مند شویم.

وی همچنین قرنطینه سازی مرزی کشور در راستای جلوگیری از انتقال آفات و بیماری ها را یکی از اولویت های این سازمان عنوان و تصریح کرد: این قرنطینه سازی  به منظور جلوگیری  ازشیوع و انتقال آفات وبیماری ها ناشی از ورود کالاها، موادغذایی به داخل کشور است.

در ادامه این جلسه نیز مدیرکل جهاد کشاورزی گیلان با تأکید بر اینکه باید وجود آفت ملخ مراکشی و مگس زیتون را در شهرستان رودبار جدی بگیریم، اظهار کرد: ارائه راهکارهای عملی و کاربردی برای مقابله با این آفت باید در سریعترین زمان صورت گیرد.

ردیابی ملخ مراکشی در ۲۲ هزار هکتار از اراضی باغی

علیرضا شعبان نژاد به برخی اقدامات انجام شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی برای مبارزه با این آفت ها اشاره کرد و یادآورشد: از ۱۵بهمن سال گذشته شروع به ردیابی نقاط تجمع آفت ملخ مراکشی کرده ایم.

وی با اشاره به ردیابی این آفت در  ۲۲ هزار هکتار، گفت: حدود ۱۰ هزار هکتار توسط ۹ تیم سم پاشی شده که این امر تا پایان سال جاری ادامه دارد.

مدیر کل جهاد کشاورزی گیلان همچنین به اقدامات انجام شده در شهرستان رودبار در زمینه مبارزه با آفت مگس زیتون اشاره کرد و گفت:در همین زمینه شش هزار و ۲۰۰ هکتار از باغات زیتون که درگیر این آفت هستند شناسایی شده که برای مبارزه با آن از ۱۹تیم وهشت کارشناس در کلینیک های تخصصی برای شناسایی این آفت بهره گیری و دو هزار و ۲۹۰ کارت زرد در بین کشاورزان و باغداران توزیع شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در استان گیلان ۲۴هزار هکتار زمین کم بازده وجود دارد تصریح کرد: جهاد کشاورزی قصد دارد این زمین ها را به کشت گیاهان دارویی اختصاص دهد که در این زمینه نیز شهرستان رودبار دارای ظرفیت و پتانسیل خوبی است.

شعبان نژاد با اشاره به اینکه متاسفانه هیچ آفتی به طورت کامل از بین نمی رود، افزود: هر آفتی که به وجود می آید هرگز نمی توان آن را به طور کامل از بین بردو تنها می توان جلوی رشد آن را گرفته و مدیریت کرد.

تنها راه مقابله با مگس زیتون پیشگیری از رشد این آفت است

فرماندار رودبار نیز در این جلسه محصول «زیتون» را به عنوان یک محصول معیشتی و رونق اقتصادی مردم شهرستان عنوان و اظهار کرد: هجوم آفتی به نام «مگس زیتون» سبب شده تولید این محصول با مشکل مواجه شود.

سید اسماعیل میرغضنفری با اشاره به اینکه آفت مگس زیتون را نمی توان از بین برد، افزود: متاسفانه هجوم این آفت به اندازه ای زیاد بوده که به هیچ طریقی نمی توان آن را ریشه کن کرد، تنها می توان از طریق راه های مختلف پیشگیری، کنترل و از رشد آن جلوگیری کرد.

وی  به وجود آفت ملخ مراکشی نیز در سطح مزارع شهرستان رودبار اشاره کرد وگفت: حدود پنج سال است که این آفت در مناطق مختلف شهرستان شروع به رشد کرده است.

فرماندار رودبار در ادامه با بیان اینکه ما در انتقال آب به باغات زیتون بالای سد سفید رود نیز با مشکل مواجه هستیم، تصریح کرد: ۱۰ هزار  هکتار باغ زیتون در شهرستان وجود دارد که نیاز به برداشت آب از پشت سد سفید رود دارند که متاسفانه هنوز این مشکل باغداران از طرف آب منطقه ای استان به طور کامل برطرف نشده  و تنها دو هزار و ۵۰۰ هکتار آب کشاورزی دارند.

میرغضنفری با اشاره به کم بازده بودن بعضی از زمین های شیب دار  و بالا دست مناطق مختلف شهرستان، اظهار کرد: این زمین ها توان کشت محصولات زراعی را نداشته و می توان از این پتانسیل برای کشت انواع گیاهان دارویی بهره مند شد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه