فریاد استغاثه تولیدکنندگان روسری؛

۳۰ تولیدکننده بزرگ روسری در آستانه تعطیلی و هزاران کارگر در مرز اخراج + اسناد

ده‌ها تولیدکننده بزرگ روسری فریاد استغاثه سر دادند و اعلام کردند، کارخانه هایشان در آستانه تعطیلی و هزاران کارگر در مرز اخراج هستند.

۳۰ تولیدکننده بزرگ روسری در آستانه تعطیلی و هزاران کارگر در مرز اخراج + اسناد

به گزارش ۸دی، به نقل از تسنیم، ۳۰ تولیدکننده بزرگ روسری در کشور علیرغم پیگیری های متعدد مشکلات خود در سال ۹۵ از وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پس از این که بارها با مسئولان عالی این دستگاه‌ها نامه نگاری کردند و هر بار به در بسته خوردند، در اردیبهشت ماه سال ۹۶ در‌ آستانه تعطیلی قرار گرفتند و بیکاری هزاران نفر دیگر در دولت حسن روحانی بزودی رقم خواهد خورد.

در نامه نگاری های متعددی که این تولیدکنندگان در قالب انجمن تولیدکنندگان شال و روسری از اوایل سال گذشته با مسئولان وزارت صنعت و گمرک داشته اند، اعلام کردند، میلیون ها متر پارچه روسری با تعرفه های گمرکی بسیار پایین به صورت قانونی از گمرکات وارد کشور می شود که عمده آن از سه کشور چین، ترکیه و پاکستان است و با توجه به اینکه هزینه تمام شده واردات از تولید داخل پایین تر است، امکان رقابت از تولیدکننده داخلی سلب شده است.

در این نامه ها تاکید شده است: در حالی که تعرفه واردات پارچه ۷۰ درصد است، واردکنندگان با هوشمندی روسری های آماده را به صورت رول و در قالب پارچه وارد گمرکات می کنند تا از تعرفه پایین ۳۰ درصدی پارچه بهره مند شوند و از این طریق ۴۰ درصد سود خالص به جیب واردکنندگان می رود. در واقع ۹۵ درصد کار چاپ روسری های وارداتی در کشورهای دیگر انجام می شود و تنها ۵ درصد آن که برش روسری های آماده است، در داخل کشور انجام می گیرد.

تولیدکنندگان روسری با بیان اینکه سالانه میلیون ها عدد روسری دوخته شده از طریق درگاهان جزیره قشم به صورت ۱۰۰درصد قاچاق وارد کشور می شود، تصریح کردند: این در حالی است که در سالهای گذشته شال و روسری با بهترین کیفیت در داخل کشور تولید می شد و هزاران نفر مستقیم و غیر مستقیم از این طریق امرار معاش می کردند.

علی اصغر ربانی صفت دبیر انجمن تولیدکنندگان شال و روسری در همین خصوص نامه ای به محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت نوشت و اعلام کرد: بیش از هشت ماه است ، تمام توان خود را برای جلوگیری از تعطیل شدن کامل این صنعت در کشور به کار بسته‌ایم و تقریباً با تمام مراجع مربوطه مکاتبه کرده‌ایم اما باید اعتراف کنم با وجود جلسات مکرری که با گمرک در بالاترین داشتیم هیچ امیدی را برای آینده این صنعت در کشور متصور نیست و باید فاتحه این صنعت را در کشور بخوانیم و در انتظار پیوستن هزاران نفر بیکار دیگر به جمعیت میلیونی بیکاران باشیم.

وی در این نامه تاکید کرد: به نظر می‌رسد با تعطیلی کارخانجات چاپ شال و روسری طبیعی است که تمام کارخانجات پارچه کشور هم تعطیل شوند، کجای دنیا را شما به عنوان وزیر صنعت کشور سراغ دارید تمام ملزومات ایجاد یک صنعت را در کشورشان با هزاران زحمت فراهم کنند با هزینه کردن صدها میلیون دلار و و بعد خودشان با سوء مدیریت تمام را متلاشی کنند؟

ربانی افزود: کارخانه های بافت پارچه های مورد نیازمان را در کشور داریم مثل کرپ ناز کرمانشاه – حجاب شهرکرد- نساجی مازندران و غیره – دهها کارخانه چاپ پارچه با کیفیت های بسیار بالا که بیشترشان ماشین آلات چاپ خود را بروز کرده اند را داریم و نیروی انسانی بسیار متبحر را دارند و یک بازار فروش حداقل ۲۰۰ میلیون عددی را در کشور خود داریم به واسطه آنکه حداقل ۳۰ میلیون از مؤنثین کشورمان از این محصولات یعنی شال و روسری استفاده می‌کنند، آنوقت ما با مصیبت تعطیلی تمامی این صنعت در کشور روبرو هستیم.

وی اضافه کرد: یکی از بزرگترین و مجهزترین کارخانه تولید شال و روسری در کشور که سرمایه گذاری سنگینی را در این زمینه انجام داده است شرکت حریر پریس شهریار می باشد که واقع در شهرک صنعتی صفادشت شهریار می باشد با وضع موجود آن هم تا پایان امسال به فعالیت خود خاتمه خواهد داد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان شال و روسری گفت: سالیانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار از این کشور برای ورود شال و روسری خارج می شود ۸۰ درصد برای چین و ۲۰ درصد برای ترکیه تا محصولی را که خود تقریباً همه چیز را داریم وارد کنیم . واردکنندگان این کالا با هوشمندی و دور زدن قوانین گمرگی و پایین اظهار کردن قیمت کالا در گمرکات  ماهیانه میلیونها  عدد روسری و شال آماده را به صورت رول و در قالب طاقه پارچه با تعرفه بسیار پایین وارد کشور می کنند که فقط در داخل کشور آنها را از هم جدا می‌کنند و واقعا که چه کار سختی می کنند. از طرفی پس از ماه ها ارتباط و جلسات مکرر گمرک می گوید،” به تعرفه نمیشود دست زد، به قیمت اظهاری در گمرک هم نمی توانیم دست بزنیم و ممنوعیت ورود کالاهایی که مشابه خارجی دارد هم در عمل قابلیت اجرا ندارد.”

متن تعدادی از مکاتبات انجمن تولیدکنندگان شال و روسری با مسئولان به شرح زیر است:

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه