مریم محسنی
آشنایی با یک روستای زیبا:

۹۸درصد تنیان جزء اراضی ملی است / خواست اهالی تنیان اجرای طرح هادی است

دهیار تنیان گفت: یکی از مشکلات اساسی که اهالی تنیان با آن درگیر هستند منابع طبیعی است.

۹۸درصد تنیان جزء اراضی ملی است / خواست اهالی تنیان اجرای طرح هادی است

به گزارش ۸دی، به نقل از

ایسنا، اسم روستای من تنیان است با دشت‌های وسیع،‌ رودهایی جاری و آرام، کوه‌هایی سبز و جنگل‌هایی سبزتر. نه می‌توانم و نه می‌خواهم زیبایی‌های این نقطه از گیلان زمین را توصیف کنم. باید ببینی چه می‌گویم.

آسمان اینجا همیشه آبی است و گاهی احساس می‌کنی ابرهای نزدیک به زمین به حیاط خانه‌ات آمده‌اند تا دستانت را بگیرند و تو را به آسمان ببرند.

زیبایی‌های تنیان آنقدر شگفت‌انگیز و بهت‌آور است که هر زبانی را به ذکر وا می‌دارد. از پایین جاده که نگاه کنی تابلویی را می‌بینی که بر دیوار کوهستان ترسیم شده با نهایت دقت، نهایت زیبایی و نهایت شکوه.

تنیان محصور در کوهستان

محمد بهروزی دهیار تنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه گیلان، با بیان اینکه تنیان در بخش میرزاکوچک صومعه‌سرا قرار دارد و متشکل از ۱۱روستا است،‌ اظهار کرد: فاصله منطقه تنیان تا مرکز صومعه‌سرا ۳۳کیلومتر و تا گوراب‌زرمیخ ۱۲کیلومتر است.

وی با بیان اینکه تنیان در ۹ کیلومتری ماسال قرار دارد، افزود: تنیان از لحاظ جغرافیایی از سه طرف محصور کوهستان است. تنیان دارای طبیعتی بکر و دست‌نخورده است. وجود جنگل و رودخانه‌ها زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است.

بهروزی خاطرنشان کرد: تنیان ۴هزار نفر جمعیت در قالب ۱۲۰۰خانوار و ۲۰۰واحد تجاری دارد. اهالی تنیان به تالشی صحبت می‌کنند. در ایام نوروز جمعیت این منطقه به ۶ هزار نفر افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه این منطقه دارای ۴۰۰هکتار اراضی شالیزاری است، گفت: قالب مردم این منطقه کشاورز و به دامداری مشغولند. برنج، آلوچه، شیر، کره و پنیر عمده محصولات این منطقه است.

روستا، مقصد بسیاری از گردشگران است

دهیار تنیان با بیان اینکه تنیان دارای توانمندی ویژ‌ه‌ای در بخش گردشگری است، تصریح کرد: ‌وجود جاذبه‌های طبیعی و زیبا نظیر رودخانه، چشمه و غار این منطقه را به یک منطقه ویژه گردشگری تبدیل کرده که در طول سال پذیرای خیل عظیمی از گردشگران و مسافران به ویژه تعطیلات نوروز و تابستان است.

وی با بیان اینکه بسیاری از روستاها بدلیل طبیعت بکر و دست نخورده مقصد بسیاری از گردشگران است،‌ افزود:‌ آب و هوای معتدل و جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این منطقه توانسته گردشگران و مسافران بسیاری را به خود جذب کند. جنگل‌های سرسبز تنیان یکی دیگر از شاخص‌ترین جاذبه گردشگری این منطقه است.

بهروزی ادامه داد: بقعه متبرکه سید علی اصغر و علی اکبر تنیان معروف به بقعه گرده‌کوه از جاذبه‌های مذهبی تنیان است که مسافران زیادی را به خود جلب می‌کند .

وی با اشاره بر اینکه تنیان ۹باب مسجد دارد که دو مسجد آن قدمت ۱۷۰،۱۸۰ساله دارد، یادآور شد:‌ تنیان دارای ۶مدرسه و ۴خانه بهداشت است.۹۷درصد اهالی تنیان باسواد هستند.

تنیان، روستایی پاک و بدون زباله

بهروزی با بیان اینکه تنیان روستایی پاک و بدون زباله است و این مهم با همکاری اهالی میسر شده است، گفت:‌ زباله در تنیان به صورت ۱۰۰درصدی تفکیک و جمع‌آوری می‌شود. خوشبختانه با پیگیری‌های دهیار،‌ شوراهای اسلامی منطقه و بخشدار بخش میرزاکوچک یک دستگاه ماشین حمل زباله از استانداری گرفته شده است. روزانه علی‌رغم صعب‌العبور بودن و پراکندگی روستاها نسبت به جمع‌آوری زباله اقدام می‌شود. هر هفته میزان ۸تن زباله از منطقه جمع‌آوری می‌شود.

۹۸درصد تنیان جزء اراضی ملی است

دهیار تنیان با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی که اهالی تنیان با آن درگیر هستند منابع طبیعی است، ‌متذکر شد: ۹۸درصد تنیان به اسم منابع طبیعی است و جزء اراضی ملی محسوب می‌شود. عدم آگاهی، عدم دسترسی به روزنامه‌ و ابزار اطلاع‌رسانی در سال‌هایی که باید نسبت به اعلام مالکیت اراضی و املاک اقدام می‌شد مردم غفلت کردند و طبق نقشه‌های هوایی، اراضی این منطقه جزء اراضی ملی محسوب شده است.

وی به عدم اجرای طرح هادی در تنیان اشاره کرد و گفت: عدم اجرای طرح هادی از دغدغه‌های اصلی اهالی تنیان است. اهالی این منطقه خواستار ساخت و ساز در زمین آبا و اجدادی خود هستند. با توجه به عدم اجرای طرح هادی و موافقت با ساخت و سازها در تنیان مردم تمایل ندارند در این منطقه بمانند. با اقدام اهالی و استعلام برای ساخت و سازها، اهالی متوجه ملی بودن اراضی می‌شوند که نارضایتی را موجب می‌شود.

بهروزی اضافه کرد: ‌با بازنگری‌‌های صورت گرفته، شورای حفظ بیت‌المال معتقد است منطقه تنیان ییلاق‌نشین و نباید در آن ساخت و ساز انجام می‌گرفت.

وی افزود: اگر اهالی به صورت غیرقانونی نسبت به ساخت و ساز اقدام ‌کنند در زمان اخذ مجوز امکانات برق، آب و…دچار مشکل می‌شوند. مهیا نبودن شرایط برای ساخت و سازها موجب مهاجرت و در نتیجه کاهش جمعیت در روستاها می‌شود.

خواست اهالی تنیان اجرای طرح هادی است

دهیار تنیان با بیان اینکه روستاها از توانمندی و پتانسیل‌های بالایی برخوردارند که می‌توان با بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در روستاها مانع از مهاجرت شد،‌ خاطرنشان کرد: سند دار کردن و اجرای طرح هادی از درخواست‌های اهالی این منطقه است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات تنیان وجود شبکه آبرسانی فرسوده، قدیمی و چسبیده به جاده است، عنوان کرد: شبکه آبرسانی تنیان ظرفیت ۲۰۰خانوار را دارد این در حالیست که اکنون هزار و ۲۰۰خانوار و تعدادی واحد تجاری از آن بهره‌مند هستند. در فصل گرما اهالی منطقه با کمبود آب مواجه می‌شوند، به طوری که در سال‌های گذشته آبرسانی به برخی از روستاها از طریق تانکر صورت می‌گرفت.

بهروزی یادآور شد: برای رفع این مشکل تعداد منابع‌ ذخیره‌سازی آۤب توسط مسئولین در حال افزایش است اما برای رفع کامل مشکل باید فکری اساسی کرد.

وی با بیان اینکه اراضی کشاورزی تنیان در پشت کانال آبرسان قرار دارد،‌ گفت: آب مورد استفاده در کشاورزی این منطقه سطحی و از چشمه است. بر این اساس در فصل تابستان و با گرم شدن هوا سطح آب کاهش می‌یابد و در نتیجه خشکسالی را موجب می‌شود.

تنیانی‌ها آنتن تلفن همراه ندارند

دهیار تنیان به احداث سدهای لاستیکی، ‌ایجاد آب‌بندان‌ها و…برای رفع این مشکل به عنوان راهکاری اشاره کرد و افزود: ضعف برق، نداشتن اینترنت و تلفن از دیگر مشکلات تنیان است.

وی با یادآوری اینکه این منطقه تحت پوشش تلفن بی‌سیم WLL است، تصریح کرد: تلفن WLL قابلیت اتصال به اینترنت را ندارد. از طرفی تعدد اپراتورها موجب شده اهالی عملاً از تلفن WLL  استفاده نکنند. این در حالیست که بسیاری از ساعات شبانه‌روز اپراتورهای مختلف در تنیان از دسترس خارج می‌شوند.

سرمایه‌گذاران تنیان در گیر و دار اداری هستند

بهروزی با ابزار ناراحتی از عدم همکاری ادارات در جذب سرمایه‌گذار و تبدیل تنیان به منطقه گردشگری تصریح کرد: جذب سرمایه‌گذار و ایجاد امکانات تفریحی و رفاهی چون سورتمه و تله‌کابین در تنیان همواره از اولویت‌های نماینده شهرستان در مجلس است. جذب گردشگر، گردش پول در منطقه و اشتغال‌زایی را در پی دارد.

وی به حضور و علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در منطقه و در مقابل، مخالفت‌های منابع‌طبیعی اشاره کرد و گفت: متاسفانه این سرمایه‌گذاران در گیر و دار اداری هستند. سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به جای درگیر شدن با ادارات جای دیگری سرمایه‌گذاری کنند. تنیان از طبیعت، جاذبه، سوغات و…نسبت به قلعه‌رودخان فومن و ماسوله هیچ کم ندارد. نیاز است ادارات برای بهره‌مندی از پتانسیل‌های این منطقه در چارچوب قانون همکاری کنند.

بهروزی با بیان اینکه اهالی تنیان جزء جمعیت بهره‌مند از نعمت گاز هستند، گفت: در ایام نوروز به خصوص در ۱۳فروردین تعداد مسافران و گردشگران تنیان به ۱۰هزار نفر می‌رسد. با توجه به عدم وجود امکانات، مانایی مسافر در این منطقه کم است. با تمهیدات انجام شده مسافرانِ علاقه‌مند تنها می‌توانند در خانه‌های اجاره‌ای اهالی و یا اطراف بقعه متبرکه گرده‌کوه تنیان نسبت به نصب چادر اقدام کنند.

وی به احداث پارک ساحلی در تنیان و ایجاد سکوهایی برای استقرار مسافران اشاره و خاطرنشان کرد: نمد و جوراب پشمی، حلوا و شیرینی محلی از سوغات این منطقه است. متاسفانه در حال حاضر تعداد کمی از اهالی در این زمینه در حال فعالیت هستند.

مسئولین به جد پیگیر تعیین تکلیف وضعیت نارنج‌پره تنیان هستند

دهیار تنیان در ادامه با اشاره به پدیده رانش زمین در روستای نارنج‌پره تنیان متذکر شد: روستای نارنج‌پره تنیان در منطقه رانش زمین قرار دارد. رانش زمین یکی از بلایای طبیعی است که اغلب در مناطق کوهستانی رخ می‌دهد. این مشکل در نارنج‌پره یک شبه قابل حل نمی‌باشد بلکه به تصمیمات کارشناسی و اعتبارات ملی نیاز دارد.

وی گفت: بارش باران،‌ آب‌های سطحی و زیرزمینی از عوامل موثر سست شدن و رانش زمین در این منطقه است.

بهروزی به بازدید و پیگیری‌های مستمر فرماندار و دیگر مسئولین صومعه‌سرا از روستای نارنج‌پره تنیان اشاره کرد و افزود: بازدید اخیر فرماندار صومعه‌سرا به همراه مسئولین دستگاه‌های خدماتی و زیرساختی از روستای نارنج‌پره موجب دلگرمی و ایجاد آرامش در بین ساکنین این روستا شده است.

وی با بیان اینکه مسئولین شهرستان در خصوص تعیین تکلیف وضعیت روستا به جد پیگیر هستند، عنوان کرد:‌ ۵۶خانوار این روستا در محدوده رانش زمین قرار دارد. طی سال‌های گذشته به تعدادی از خانوارهای این روستا جهت انتقال به منطقه امن و تخلیه منازل مسکونی خود وام بلاعوض داده شده است.

دهیار تنیان با بیان اینکه تنها ۵خانوار منازل خود را تخلیه کرده و به مکانی دیگر منتقل شده‌اند، گفت:‌ در بازدید اخیر، بدستور فرماندار صومعه‌سرا نسبت به اجاره چند منزل و انتقال خانوارها اقدام شده است.

وی به شن‌ریزی و بهسازی راه‌های تخریب شده توسط اداره راه و انجام اقدامات اولیه ادارات برق و گاز اشاره کرد و تصریح کرد:‌ یکی از اقدامات مطلوب صورت گرفته نشستن پای صحبت ساکنین روستا و آگاهی از نظراتشان بوده است.

بهروزی با بیان اینکه بیشتر خانوارها تمایل دارند در ازای دریافت پول به صورت توافقی منازل مسکونی و اراضی خود را تحویل دهند، یادآور شد:‌ ۴خانوار اصرار بر این دارند که منازل خود را رها نمی‌کنند. طی روزهای آتی بنا است جلسه‌ای در استان در خصوص تعیین تکلیف وضعیت این روستا برگزار شود.

دهیار تنیان در پایان با بیان اینکه امسال از اعتبارات دهیاری نسبت به بیمه هزار واحد مسکونی در تنیان اقدام شده است، اظهار کرد: این منازل در برابر حوادثی چون آتش‌سوزی،‌زلزله،‌ صاعقه و…بیمه شده‌اند؛چرا که حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند.

صنعت گردشگری از منابع مهم درآمدی به شمار می‌رود

در ادامه مهندس علی فتح‌اللهی فرماندار صومعه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه امروز صنعت گردشگری در دنیا یکی از منابع مهم درآمدی محسوب می‌شود و به آن توجه ویژه‌ای دارند، اظهار کرد: کشورهایی که دارای پتانسیل در این حوزه هستند، بخش عمده‌ای از درآمدهای ناخالص ملی خود را در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه کشور ما جزء ده کشور دنیا است که از پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های مختلف برخوردار است، افزود: وجود پتانسیل‌های مختلف در کشور یک موهیت است و ما باید از این ظرفیت‌های خدادادی به بهترین شکل بهره ببریم.

فتح‌اللهی به وجود تالاب به عنوان یک ظرفیت در صومعه‌سرا اشاره و خاطرنشان کرد: در بحث گردشگری شهرستان صومعه‌سرا از دو نعمت تالاب و جنگل‌ها برخوردار است که این جنگل‌ها عموماً در گوراب‌زرمیخ و به خصوص در منطقه تنیان قرار دارد که اگر از این نعمت‌ها به درستی  استفاده نکنیم به نعمت تبدیل می شود. تمام تلاش و نگاهمان این است که چگونه می‌توانیم با رعایت مسائل زیست‌محیطی و حفظ این شرایط علاوه بر حفظ تالاب، گردشگری را توسعه دهیم.

راه‌اندازی سورتمه و تله‌کابین در تنیان نیاز به سرمایه‌گذار دارد

وی با بیان اینکه وجود این پتانسیل‌ها در شهرستان برای ما حائز اهمیت است، گفت: می‌توانیم اولویت خود را در بحث اشتغال در زمینه گردشگری تعریف کنیم و از مسافرانی که از صومعه‌سرا عبور می‌کنند استفاده نماییم. با توجه به اینکه صومعه‌سرا در کریدور فومن، پونل، آستارا و…قرار دارد مسافران خود به خود به سمت شهرستان سوق پیدا می‌کنند؛ اینکه چگونه بتوانیم مسافران را به سمت و سویی که بسترها را برای گردشگری و جذب مسافر فراهم کرده‌ایم سوق دهیم هنر ما است.

فرماندار صومعه‌سرا با بیان اینکه در تلاش برای بسترسازی در زمینه جذب گردشگر می‌باشیم، تصریح کرد: ‌نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس همواره در تلاش برای جذب سرمایه‌گذار و پیگیر طرح راه‌اندازی تله‌کابین و سورتمه در تنیان است. عملیاتی شدن این طرح‌ها به وضعیت توپوگرافی و جذب سرمایه‌گذار بستگی دارد.

زیرساخت‌های گردشگری در صومعه‌سرا فراهم است

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان فراهم است،‌ افزود: ‌زیرساخت‌ها را می‌توان در چند بُعد تعریف کرد. باید علاوه بر فراهم بودن امکاناتی چون آب، برق، ‌گاز، راه روستایی و آسفالت و…از ظرفیت‌های خدادادی چون طبیعت و جنگل برخوردار بود که خوشبختانه با عجین شدن این دو، زیرساخت گردشگری در شهرستان وجود دارد.

فتح‌اللهی ادامه داد: نکته‌ای که حائز اهمیت است ضوابط سخت‌گیرانه ادارات است که سرمایه‌گذارانِ حوزه گردشگری با آن مواجه می‌شوند. در صورتی که بتوان شرایط را برای جذب سرمایه‌گذار مهیا کرد توسعه و ایجاد فضای گردشگری براحتی امکانپذیر می‌شود.

وی با بیان اینکه با بهره‌مندی درست از فرصت‌های زیست‌محیطی و میراث فرهنگیِ شهرستان می‌توان در راستای تقویت حوزه گردشگری و جذب مسافران گام برداشت، اضافه کرد:‌ حوزه گردشگری یکی از راهکارهای تحقق شعار سال اقتصاد مقاومتی است که می‌توان با فراهم‌سازی فضا زمینه تحقق آن را فراهم کرد.

فرهنگ و آداب و رسوم عاملی موثر در جذب گردشگر

فتح‌اللهی با بیان اینکه مبنا و اساس اقتصاد مقاومتی تکیه بر توان داخل است، متذکر شد: بدون شک رونق صنعت گردشگری براحتی مشکل بیکاری را رفع می‌کند.

وی با بیان اینکه با توجه به برخورداری از ظرفیت‌ها و امکانات در حوزه گردشگری به خارج از کشور وابسته نمی‌باشیم، عنوان کرد: در حوزه گردشگری علاوه بر وجود جاذبه‌های فراوان، سنت‌ها و فرهنگ‌ها عاملی مهم در جذب گردشگران است.

فرماندار صومعه‌سرا با بیان اینکه در معرفی و شناساندن جاذبه‌های شهرستان تمامی دستگاه‌‌‌ها و مردم ایفاگر نقشی مهم می‌باشند، ‌گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات در جذب گردشگر،‌ خوب معرفی کردن شهرستان از نظر پتانسیل و ظرفیت‌ها در حوزه گردشگری است. نوع رفتار،‌ پذیرایی و برخورد، ‌فرهنگ، آداب و رسوم، امکانات، فضا، امنیت اجتماعی و روانی از عواملی است که موجب می‌شود گردشگران، صومعه‌سرا را به عنوان مقصدی برای گردشگری انتخاب کنند.

تکلیف ساکنین نارنج‌پره به زودی مشخص می‌شود

وی به پدیده رانش زمین در روستای نارنج‌پره تنیان اشاره کرد و افزود: روستای نارنج‌پره تنیان به دلیل شرایط جغرافیایی و توپوگرافی در منطقه سست‌بستر و رانشی قرار دارد که متاسفانه با توجه به وقوع رانش زمین در این منطقه برای شماری از خانوارهای این روستا مشکلاتی بوجود آمده است.

فتح‌اللهی از برگزاری جلسه‌ای اختصاصی با معاون عمرانی استاندار گیلان و تعدادی از مدیران کل برای تعیین تکلیف وضعیت ساکنین این روستا طی روزهای آتی خبر داد و گفت:‌ در این جلسه راهکارها و نظرات ارائه و تصمیمات کارشناسی اخذ خواهد شد.

وی با اشاره به واگذاری ۵۳۸۵ مترمربع زمین از سوی منابع طبیعی به بنیاد مسکن و پیشنهاداتی برای انتقال ساکنین به مکانی امن خاطرنشان کرد: برای ساماندهی اهالی روستا راهکارهایی مدنظر است. یکی از راهکارهای پیشنهادی برای رفع مشکل شناسایی ۵۶ خانواری است که در پائین‌دست دارای زمین زراعی هستند.

فرماندار صومعه‌سرا اضافه کرد: یکی از پیشنهادات این است خانوارهایی که نه علاقه‌مندِ انتقال به ۵۳۸۵ متر مربع زمین بنیاد مسکن و نه دارای زمین زراعی در پائین‌دست هستند باید با بررسی و نظرات کارشناسانه نسبت به خرید اراضی این افراد اقدام شود. جهت ساماندهی، ساکنین می‌توانند با دریافت پول به هر مکانی منتقل شوند.

فرماندار صومعه‌سرا در پایان متذکر شد: ساکنین منطقه نارنج‌پره در صورتی که به هیچ یک از راهکارها تمکین نکنند و خواهان ادامه سکونت در روستای در معرض خطر رانش باشند باید تعهد دهند که سکونت در منطقه با رضایت خودشان و در صورت بروز مشکل خود باید پاسخگو و مسئول باشند‌.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه