عضو هیات علمی دانشگاه آزاد رشت:

جامعه متوجه افتتاح های الکی می شود/ سیاست «لولو سازی رقیب» هراس کاذبی که ضد انقلاب دنبال می کند

باقری گفت: پروژه ایی که سال ها کار کرده دوباره افتتاح می شود جامعه آن را می فهمد و پس می زند، هر چند رسانه ای نداشته باشد.

جامعه متوجه افتتاح های الکی می شود/ سیاست «لولو سازی رقیب» هراس کاذبی که ضد انقلاب دنبال می کند

به گزارش ۸دی، باقری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد رشت در گفتگو با خبرنگار پیک دانشجو با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری در ایران بزرگترین جلوه مردم سالاری دینی است که در تاریخ معاصر می تواند الگویی برای کشورهای اسلامی و منطقه باشد و حتی امیدی برای مظلومین و مستضعفان باشد گفت:افرادی که خود را حایز شرایط کاندیداتوری ریاست جمهوری می دانستند ثبت نام کردند و شورای نگهبان شرایط آن ها را بررسی کرد و افرادی احراز صلاحیت شده اعلام شدند.

وی افزود: البته قبل از این در زمینه جامعه شناختی و اجتماعی جامعه، افراد زیادی وارد بحث های مرتبط با انتخابات شدند و جریان های فکری و سیاسی و گفتمان های مختلف بر اساس شکاف ها و مشکلات اقتصادی، سیاست خارجی و… با دیدگاه های مخالف رو در روی هم هستند. اکنون در جامعه مواجه با دو جریان گفتمانی بزرگی هستیم، یک جریان، جریان غربگراست و یک جریان، جریان اسلام گرا یا جریان بازگشت به خویشتن. جریان غرب گرا هر نوع توسعه ایی را در ایران به صورت وابسته و تابعی از توسعه غربی تعریف می کند. جریان اسلام گرا بیشتر به مفاهیمی همچون: استقلال، ما می توانیم، بومی سازی، کالای ایرانی، کارگر ایرانی، مصرف ایرانی، تولید ایرانی و خلاصه عزت ملی تاکید می کند.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این دو گفتمان در انتخابات پیش رو هم در مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت اظهار کرد: بنابراین این فضا فرصت بسیار خوبی برای تبیین گفتمانی و بصیرت بخشی به نسل جوان است. البته لاجرم به دلیل تکثر جریان ها و احزاب سیاسی که در فضای سیاسی کشور قرار دارد باید یک وحدتی بین نیروهایی که گفتمان اسلام گرا را قبول دارند شکل بگیرد و با این وحدت پیش بروند تا بتوانند بسیاری از مولفه ها و شاخصه هایی که در مسیر ساختن دولت اسلامی، تمدن اسلامی و جامعه اسلامی لازم است را محقق کنند.

 

باقری گفت:برای رسیدن به این وحدت، کاندیداها از زمان تایید صلاحیت تا پایان تبلیغات فرصت دارند دیدگاه های خودشان را مطرح کنند، نیرو های ارزشی باید حواسشان جمع باشد که ۱)اسیر نظرسازی ها و نظرسنجی های کاذب و جنگ روانی مخالف نشوند. ۲)بیشتر در فضای اثباتی برنامه‌ها و کاندیداها حرکت کنند. ۳)اگر نقدی صورت می گیرد بر مبنای اصل «انصاف» صورت بگیرد. یکی از بهترین روش های تاثیرگذاری بر روی قشر خاکستری جامعه که در واقع به دنبال حل مشکلات خود از لابه لای صحبت ها و تبلیغات انتخاباتی می گردد این است که نقدها را بر مدار انصاف و منطق و استدلال ببیند. ۴) برمبنای واقعیات و مستند بحث کنند و از بحثه ای حاشیه ای و بدون ارجاع صحیح بپرهیزند.  ۵) شاخصهای فرد اصلح را در بیانات امام و حضرت آقا برای مردم تبیین کنند. ۶) فضای گفتمانی کشور را تبیین کنند. ۷) سیاست «لولو سازی رقیب» که برخی دنبال می کنند را خنثی کنند. یعنی در مقابل هراس های کاذبی که برخی غرب زده ها همسو با رسانه های ضدانقلاب ایجاد می کنند مبنی بر اینکه اگر فلانی آمد جنگ می شود و… مقابله فکری-تبیینی بکنند. اگر ما در این مسیر حرکت کنیم انشا الله انتخاباتی با مشارکت بالا خواهیم داشت که نتیجه اش به نفع آرمانهای امام و شهدا و انقلاب باشد.

وی با اشاره به این که قشر خاکستری یک مفهوم مبهم جامعه‌شناختی است که از آن تعبیر غیراخلاقی روشنفکرانه می شود گفت: به این معنا که قشر خاکستری افرادی از جامعه یا بخش بزرگی از جامعه هستند که هنوز تکلیف سیاسی خود را نمی دانند و معیار درستی هم برای انتخابات ندارند، در یک دوره به یک جناحی رای می دهند و در دوره ی دیگری به جناح مخالف رای می دهند و مرتب دچار لغزش فکری می شوند. به نظر می رسد اگر بگوییم این قشر معیار ندارند اشتباه کرده ایم. این تحلیل، تحلیل توهین آمیزی است.

 

باقری در ادامه گفت: اتفاقا قشر خاکستری قشری است که تحلیل دارد. به صورت روشن، عینی و عملی در زندگی، تصمیمات سیاستمداران را می بیند و مقهور تبلیغات قدرت نمی شود. برای مثال اگر کسی در دولتی ادعا کرد تورم بالای ۵۰ درصد بوده و ما آن را تک رقمی کردیم، قشر خاکستری این را به صورت عینی در جامعه خود جستجو می کند و مقهور سخنرانی ها و نمودارها و تبلیغات فضای مجازی و رسانه ای نمی شود. بنابراین در تبلیغات باید از فضاسازی های کاذب جلوگیری بشود، شاید قشر خاکستری نسبت به این فضا سازی های کاذب واکنشی نشان ندهد ولی در ذهنش تحلیل می کند و دافعه ایجاد می کند.

وی افزود:برای مثال این  افتتاح های الکی که در حال انجام است  را قشر خاکستری می فهمد. پروژه ایی که سال ها کار کرده، در گیلان دوباره افتتاح می شود قشر خاکستری متوجه می شود و پس می زند، هر چند رسانه ای نداشته باشد که انتقاد کند. به نظرم به شرطی که جوانان جریان ارزشی با استدلال و خارج از هیجانات کاذب سیاسی و در فضای اخلاقی مشکلات کشور و راه های برون رفت را تبیین بکنند موفق خواهند شد.بنابراین قشر خاکستری منتظر این است که در لابه لای تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری در واقع راه حل های واقعی مشکلات مردم را ببینند تا به کاندیدا اقبال نشان بدهند نه تبلیغات کاذب! همانطور که انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن طمع شیرینی برای مردم و اذهان دارد. چرا که نهادهای انقلابی دهه شصت مثل جهاد سازندگی کارنامه درخشانی از حل مشکلات دارند و مردم این ها را می فهمند.

وی در پایان گفت: فضای مجازی هم شبیه فضای واقعی است. قشر خاکستری اگر در فضای مجازی هم است آن جا هم تحلیل گر است، در واقع مردم ایران اکثریت مردمانی باهوش هستند و حواسشان جمع است و اگر تبلیغات کاذب صورت بگیرد اکثریت مردم که قشر خاکستری هستند آن را پس می زند.ان شالله که انتخاباتی پرشور و با مشارکت حداکثری داشته باشیم و دعا کنیم خداوند دل های مردم را به سمت فردی ببرد که خیر و صلاح نظام و مردم در آن است.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه