طراحی نخستین شهر توریستی ایران به سبک اروپایی در تالش

شهر ساحلی “چوبر” یکی از شهرهای توریستی ساحلی گیلان و از توابع تالش است که در میان جنگل و به سبک شهر “لیژ” بلژیک طراحی می‌شود.

طراحی نخستین شهر توریستی ایران به سبک اروپایی در تالش

به گزارش خبرنگار ۸دی نیوز، در چند سال اخیر، توسعه شهرهای ساحلی خزر و موقعیت جغرافیایی و طبیعی این شهرها به گونه‌ای بوده که بسیاری از گردشگران را نیز در خود ماندگار کرده است.

شهر جدیدالتاسیس “چوبر” نیز یکی از شهرهای ساحلی خزر است که هر ساله توجه گردشگران و مسافران زیادی را به خود جلب می‌کند اما به نظر می‌رسد هنوز امکانات کافی برای گردشگران در این شهر مهیا نشده است.

1967657_816

به همین خاطر گفتگویی با “سید یونس هاشمی”، شهردار “چوبر” انجام داده‌ایم که در زیر می‌خوانید.

شهر ساحلی “چوبر” چه مزیت‌هایی نسبت به دیگر شهرهای ساحلی دارد؟

در نوار ساحلی خزر شهرهای ساحلی زیادی داریم اما به نظرم “چوبر” در بین تمامی آن‌ها مستعد‌تر و واقعا یک شهر ساحلی است. به عنوان نمونه حتی سوال شهر آستارا نیز تکه تکه بوده و همانند چوبر گسترده نیست. ساحل چوبر یک منطقه وسیع است که یک پتانسیل قوی برای منطقه شامل به حساب می‌آید. مخصوصا همجواری پارک جنگلی(کاجستان) با دریا این پتانسیل را چند برابر می‌کند.

برای توسعه‌ی طرح های گردشگری در منطقه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

برای توسعه طرح‌های گردشگری بنا داریم، طرح‌های ساحلی “چوبر” را به زودی راه اندازی کنیم که شامل بازارچه ساحلی، مجموعه‌های ورزشی، تفریحی و فرهنگی می‌شود. همچنین توسعه پارک جنگلی را نیز در دستور کار داریم تا با اجرای این طرح‌ها و حفظ فضای سبز شهر چوبر را به یک منطقه نمونه گردشگری در کشور تبدیل کنیم.

در توسعه این طرح‌های گردشگری از سرمایه گذاران خارجی هم استفاده کرده‌اید؟

ما برای جذب سرمایه گذار در طرح‌های گردشگری به صورت گسترده اقدام کرده‌ایم و تا به حال چند مورد هم مراجعه کرده‌اند که در نظر داریم تا با ما مشارکت و هماهنگی فرمانداری تصمیم نهایی در این مورد و انتخاب سرمایه گذار صورت بگیرد. البته ما از سرمایه گذاران ایرانی و خارجی در این طرح توسعه استقبال می‌کنیم و از موفقیت طرح ساحلی در این منطقه اطمینان داریم.

 1967658_412
آقای شهردار، ظاهر شهر هنوز بمانند یک روستا باقی مانده است، دلیل آن چیست؟

قبول دارم این شهر با این همه جذابیت‌های نهفته‌ای که در خود دارد، اما ظاهر آن همچنان به صورت روستایی مانده است، مخصوصا قسمت بالای جاده که مغازه‌ها به صورت مخروبه مانده‌اند و چهره بدی از شهر را به نمایش می‌گذارند. یکی از مهمترین دلیل آن تامین نشدن اعتبار است که باید این مغازه‌ها خریداری شده و جاده عریض‌تر و شهر کامل شود. البته حریم جاده در این شهر زیاد است و به همین دلیل براحتی نمی‌توان برای آن تامین اعتبار کرد. در واقع حریم جاده را قبلا ۳۸ متر زده بودند که با نام گذاری‌ها و مکاتباتی که با استانداری و سایر ارگان‌ها انجام داده‌ایم، آن‌را به ۲۲ متر کاهش دادیم که قرار است به زودی اعلام شود.

رودخانه‌ای که از وسط این شهر ساحلی می‌گذرد، متاسفانه حریم ۸۵ متری برای آن در نظر گرفته‌اند که بسیار زیاد است و چون دیواره رودخانه سازه‌ای نیست، از نظر ساخت و ساز در این محدوده هم با مشکلات زیادی روبرو هستیم.

نبود یک میدان یا دور برگردان در این شهر توریستی بسیاری از گردشگران را گمراه می‌کند؛ چه اقداماتی در این زمینه انجام شده و نتیجه کار چیست‌؟

یکی از اساسی ترین مشکلات چوبر که مردم هم زیاد مراجعه می‌کنند، بحث دور برگردان یا همان میدان “چوبر” است. به طوریکه از مرکز شهر تا دو سه کیلومتر خارج از شهر، محلی برای دور برگردان نیست و میدانی که قبلا در طرح‌ها لحاظ کرده بودند، متاسفانه در جای نامناسبی قرار گرفته و با خیابان اصلی فاصله دارد. یعنی اگر مسافر یا گردشگری از سمت آستارا به سمت چوبر بیاید، اگر بخواهد از این میدان استفاده کند، مجبور است دوباره از آستارا برگردد. بنابراین ما این دور برگردان را در ابتدای خیابان ساحلی در نظر گرفتیم تا از طریق آن دسترسی به شهر، ساحل، کاجستان و زیارتگاه نرگس خاتون امکان پذیر باشد. این موضوع پیگیری شده و منتظر شورای ترافیک استان هستیم تا انشا الله بزودی از سه راه نرگس خاتون تا خیابان ساحل، میدان اصلی و دور برگردان شهر ساحلی چوبر را تعبیه کنیم.

فرهنگ شهروندی را در “چوبر” چگونه می‌بینید؟

متاسفانه فرهنگ شهروندی هنوز به آن صورت در “چوبر” جا نیوفتاده است. مثلا در برخی موارد می بینید شخصی آمده و با سر و صدا می‌گوید: زمین ملک شخصی خودم هست و در ملک خودم هر کاری بخواهم می‌کنم. چه ربطی دارد که چه نوع خانه‌ای و چگونه می‌خواهم بسازم. در حالیکه این نوع رفتارها کاملا مغایر با قانون و مقررات شهری است. ما وظیفه سنگینی در این زمینه داریم که باید ابتدا فرهنگ سازی کنیم.

علاوه بر زباله‌های خود شهر، بخشی از زباله‌ها هم توسط گردشگران ایجاد می‌شوند؛ برای پاکیزگی شهر و دفع این زباله‌ها از ساحل و طبیعت “چوبر” چگونه عمل می‌کنید؟

“چوبر” یک شهر توریستی بوده و موقعیت شهر بگونه‌ای است که یک طرف ساحل و دریا و طرف دیگر جنگل سرسبز است. بنابراین زباله و آشغال‌ها را دو طرف که بریزیم، به جذب گردشگر و فضای شهری ضربه خواهیم زد.

متاسفانه هنوز کارخانه بازیافت زباله در این منطقه وجود ندارد و از آنجایی که هزینه آن زیاد است، کسی فعلا در این خصوص اقدامی نکرده است. نبود کارخانه بازیافت زباله در مناطق توریستی شمال(از تالش تا آستارا) یک معضل جدی و تهدیدی برای جاذبه‌های گردشگری است چرا که زباله‌ها را در هر طرف که بریزیم، به طبیعت، گردشگر و فضای سبز شهری ضربه زده‌ایم. در حال حاضر این زباله‌ها به مکان خارج از شهر منتقل و دفع می‌شوند.

مهمترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری چوبر کدامند؟

ساحل مناسب و مستعد شهر “چوبر” در منطقه منحصر به فرد است که باید آن را از نزدیک دید و پارک جنگلی کاجستان هم یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی منطقه شمال است که بخشی از آن بوسیله آلاچیق و مبلمان شهری و سایز نیازهای گردشگران تجهیز شده و بخش دیگر هم بکر و دست نخورده و به صورت طبیعت سرسبز برای استفاده گردشگران و مسافران آماده بهره برداری است.

جاده “ال کیوی” جز زیباترین جاده‌های توریستی کشور است که با گذر از میا جنگل بکر و سر سبز چوبر در فصل بهار، منظره زیبا و منحصر به فردی را برای گردشگرا به تصویر می‌کشد. حضور گردشگران در فصل تابستان و تعطیلات عید در چوبر بیشتر از روزهای دیگر است که البته در مسیر گذر مسافران و گردشگران است، بیشتر مورد استقبال آنان قرار گرفته و ما در تلاشیم تا ماندگاری این مسافران را در شهر ساحلی چوبر بیشتر کنیم.

1967695_307

چوبر یک شهر ساحلی و جنگلی است، چقدر در توسعه شهر به حفظ فضای سبز اهمیت می‌دهید؟

برنامه ریزی که برای توسعه شهر چوبر در نظر گرفته شده، شاید متفاوت‌تر از بقیه شهرهای کشور باشد، چرا که با الگو برداری از شهر “لیژ” بلژیک تصمیم دایم در کنار ساخت و سازهای شهری فضای سبز جنگلی شهر و همچنین باغات کیوی و پرتقال در حیاط منازل مسکونی شهر را نیز حفظ کنیم.

در اجرای قانون و مقررات شهری چقدر به مردم داری اهمیت می‌دهید؟

خودم مردم شهردار تصمیم گیر شهر هستند و ما فقط مجری قوانین هستیم که سعی می‌کنیم با ملایمت و مدارا با مردم رفتار کنیم، اما واقعیت این است که مردم حاضر نیستند حتی یک وجب از ملکی را که در آن سکونت دارند را از دست بدهند. در حالیکه عریض شدن کوچه و خیابان‌ها، فضای شهر را توسعه داده و باعث افزایش ارزش افزوده ملک آن‌ها خواهد شد. ما فعلا با ملایمت با مردم برخورد می‌کنیم، تا انشاالله که این فرهنگ جا افتاد، پیاده سازی قانون راحت‌تر خواهد شد.

اخیرا ورود افراد غیر بومی و ساخت و ساز در این منطقه بیشتر شده، با این موضوع چگونه برخورد می‌کنید؟

با توجه به قیمت پایین زمین در این شهر ساحلی، اخیرا بسیاری از افراد غیر بومی از دیگر نقاط کشور و حتی گردشگران برای خرید و ساخت ویلا به این منطقه هجوم آورده‌اند که این هم برای شهر مزایا و معایبی دارد. اما در کل خواهم من از مرد چوبر این است که یکسری موانع قانون هست که مردم باید رعایت کنند. تمام ساخت و سازهای مسکونی یا تجاری که در ملک خود می‌خواهند انجام دهند، با شهرداری هماهنگ کنند تا مجوزهای ساخت را بگیرند. چرا که متاسفانه الان چندین پرونده تخریب در این شهر داریم که باید اجرا شوند. برخی ساخت و سازهای جدید در حریم جاده یا رودخانه است که در نهایت از شهرداری پایان کار می‌خواهند، اما چون در ابتدا با ما هماهنگ نکرده‌اند، بعد دچار مشکل خواهند شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه