صابر صلاح کار
یادداشت؛

محیط زیست، تضاد با توسعه شهری بله یا خیر؟

محیط زیست و توسعه شهری واژه هایی هستند که بارها در تقابل و تضاد با هم به گوش رسیده است.

محیط زیست، تضاد با توسعه شهری بله یا خیر؟

به گزارش ۸دی، در حال حاضر، بیش از ۷۰ درصد از جمعیت ایران در شهرها زندگی می کنند و در سطح جهانی نیز پیش بینی می شود طی سه دهه آتی، دو سوم از جمعیت کل جهان در شهرها زندگیم خواهند کرد.

اینجاست که این رشد شهرنشینی، توسعه شهرها در راستای فراهم‌آوری امکانات برای شهروندان را الزام آور خواهد نمود. این رشد پرشتاب، علاوه بر آثار مثبت و منفی اقتصادی و اجتماعی، باری از مسائل و معضلات زیست محیطی را به همراه خواهد آورد ؛ مسئله ای که هم اکنون نیز کلانشهرها از جمله شهر رشت با آن درگیر می باشند. رشد سریع شهرنشینی بدون توجه به ابعاد گوناگون مسائل زیست محیطی بحران های زیست محیطی زیادی را به همراه داشته است که بر هیچ کس پوشیده نیست و این بحران ها شامل مصرف بی رویه انرژی، تولید آلودگی های آب و هوا و خاک، فشار بر منابع طبیعی، تغییر نامناسب کاربری اراضی و…. می باشد.

اینجاست که بسیاری از افراد توسعه شهری را در تعارض با حفظ محیط زیست می پندارند، تصوری که با وجود مفاهیم زیست محیطی همچون، توسعه پایدار، ظرفیت برد و….، درست به نظر نمی رسد.

توسعه شهری همراه با نگرش توسعه پایدار، نه تنها آسیبی برای محیط زیست به همراه نخواهد داشت، بلکه در گام نخست منجر به حفظ موقعیت و وضعیت فعلی با کمترین تغییر در سیاست های توسعه شهری خواهد بود و در گام بعدی، منجر به بهبود و ارتقای شرایط زیستی می گردد.

اگر متخصصین و تصمیم گیران شهری به این مفاهیم اهمیت دهند، نه تنها بحران های زیست محیطی قابل کنترل خواهند بود، بلکه با اجرای کامل و دقیق آن می توان سطح کیفی زیست محیطی شهرها را ارتقا بخشید.

امری که متاسفانه تاکنون نادیده گرفته شده و تبعات آن به نوعی گریبانگر تمامی شهروندان محترم رشت گردیده است، از جمله مشکلات دفع زباله در سراوان و آلودگی رودخانه زرجوب و گوهر رود.

با بهره گیری از مفاهیم زیست محیطی و کاربردی کردن آنها در شهرها می توان به فردایی بهتر، محیط زیستی پایدار تر و شهری سالم تر فکر کرد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه