عضو هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای رشت:

۱۹ نامزد انتخابات شوراهای رشت مشکلات مالی، اخلاقی دارند/ جزئیات از باندبازی هیأت نظارت در تأیید صلاحیت نامزدها

عضو هیئت نظارت بر انتخابات شورهای رشت با انتقاد از روند بررسی صلاحیت نامزدهای شوراهای اسلامی در شهر رشت گفت: ۱۹ نامزد انتخابات شوراهای رشت مشکلات مالی، اخلاقی و از فعالین و حامیان فتنه ۸۸ هستند.

۱۹ نامزد انتخابات شوراهای رشت مشکلات مالی، اخلاقی دارند/ جزئیات از باندبازی هیأت نظارت در تأیید صلاحیت نامزدها

سیدحسن خیرخواه در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با بیان اینکه هیئت نظارت باید مر قانون را برای احراز صلاحیت به داوطلبان شوراهای شهر و روستا ملاک قرار می داد، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی هایی که در هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهرستان رشت صورت گرفت مقرر شد که در تایید و یا رد صلاحیت کاندیداها گزارشات پلیس امنیت و اداره اطلاعات ملاک عمل قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حدود ۴۸۰ پرونده توسط هیئت نظارت مورد بررسی قرار گرفت، افزود: عموما مشکلات مالی، فساد اخلاقی و فعالیت در فتنه ۸۸ از جمله مواردی است که مقرر شده بود در احراز صلاحیت ها مورد ملاک و ارزیابی قرار گیرند اما این مهم رقم نخورد.

عضو هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای رشت با انتقاد از تهیه و تدوین فرم های ارائه گزارش به مراجع امنیتی و قضایی توسط فرمانداری رشت گفت: فرمی که فرمانداری طراحی کرده و به پلیس امنیت و اداره اطلاعات صادر کرده بود در بخش هایی از موارد اصلاح شده بود و قسمت هایی را در آن فرم محدود کرده بودند.

خیرخواه در ادامه با بیان اینکه بند”ح” ماده ۲۹ به پلیس امنیت ارجاع داده نشده بود، اظهار کرد: این بند در خصوص فساد مالی و فساد اخلاقی مواردی را توضیح می دهد و افرادی که به فساد مالی و اخلاقی شهرت دارند را معرفی می کند اما این بند در فرم ها حذف شده بود که پلیس امنیت در ارائه گزارش خود این بند را رعایت کرد و اطلاعات کافی در این راستا را در اختیار شورا قرار داد.

این عضو حاضر در هیئت نظارت رشت در تشریح روند نظارت بر صلاحیت شوراهای این شهر بیان کرد: اعضای هیئت افرادی را که از طیف، جناح و گروهشان نبودند، بند “ح” را برای آنها اجرا کردند و صلاحیت آن افراد برای شورا محرز نشد اما در مورد اشخاصی که از هم ردیفان، هم طیفان و رفقایشان بودند گفتند این بند مربوط به پلیس امنیت نیست و اعمال نکردند.

وی با اشاره به اینکه اعضای هیئت نظارت برای رفقا و هم طیفانشان تبعیض قایل شدند، بیان داشت: تنها این موارد در استان گیلان ایجاد شد و در هیچ جای کشور با چنین موضاعاتی برخورد نکرده اند.
عضو هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای رشت افزود: این تخلفی بوده که فرمانداری رشت مرتکب شد و موجب شد تا در این راستا تنش ایجاد شود.

خیرخواه با اشاره به اینکه اگر قرار است به گزارشات پلیس امنیت توجه نشود لذا برای بررسی اشتهار به فساد افراد، نیازمند بررسی میدانی و وقت ۷۰ روزه هستیم ولی چنین امکانی میسر نیست لاجرم برای بررسی در مدت ۷ روز باید به گزارشات دستگاههای امنیتی توجه لازم مبذول شود.

وی با بیان اینکه هدف آنها تایید فعالین و حامیان فتنه ۸۸ بود و اسامی آنها را در انتها قرار داده بودند تا بحث ها و مشاجرات به نام آنها کشیده نشود، گفت: ما با برخوردن به اسامی ۴۸ نامزد حساس شدیم و بحث ها بالا کشید و جلسه نه اینکه ترک شد بلکه به جلسه بعدی موکول شد که دو نفر از ما در جلسه بعدی شورا به معنای اعتراض حاضر نشدیم.

این عضو نظارت بر انتخابات شوراهای رشت گفت: شرط ما برای حضور مجدد در جلسه بررسی داوطلبین این بود که افرادی که از فعالین فتنه و از حامیان این جریان بودند و از خط قرمز نظام عبور کردند را حذف کنند.

خیرخواه ادامه داد: وضعیت ۱۹ نفر از نامزدهای صلاحیت گرفته برای ورود به انتخابات شورا مناسب نبود و این افراد مشکلاتی نظیر حضور و حمایت از فتنه ۸۸، مشکلات مالی و اقتصادی و همچنین مشکلات عدیده اخلاقی داشتند.

وی با بیان این نکته که ما همه ی افرادی را که مسئله داشتند را به هیئت نظارت بر انتخابات شورهای استان ارجاع داده ایم، متذکر شد: تمام حرف ما این بوده که افرادی که مشکلات مالی و اخلاقی داشتند مخصوصا افرادی را که از فعالین فتنه بودند را صلاحیتشان را تایید نکنیم اما همیشه با مخالفت سه عضو دیگر شورا مواجه بودیم.

عضو هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای رشت با بیان اینکه مدعی هستیم که در این نظام قرار است برخی ها مسئولیت بگیرند و افرادی که مسئله دار هستند و در مراجع چهارگانه دارای پرونده های سنگین هستند نباید صلاحیت بگیرند، ادامه داد: خط قرمز نظام در احراز صلاحیت های شورای شهر رشت کاملا شکسته شد و باید به جد گفت کسی نمانده که مشکل داشته باشد و صلاحیت نگرفته باشد.

خیرخواه با بیان اینکه تعداد اندکی از نامزدها در انتخابات شوراهای رشت رد صلاحیت شدند، خاطرنشان کرد: تعداد انگشت شماری از افراد هستند که چهره آنها برای همگان بعنوان فعال فتنه نمایان بود که صلاحیت نگرفتند و دلیل اصلی آن هم این بود که کسی را در شورا برای گرفتن صلاحیتشان نداشتند و برایشان مهم هم نبود.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
چه کسی پاسخگوی این افتضاح است؟ آیا هیئت نظارت مختار است که علیرغم رد صلاحیت افراد در نهادهای قانونی آنان را در انتخابات شرکت دهد؟ در کجای دنیا کسانی که از عوامل یا صحنه گردان طرح براندازی نظام بوده اند اجازه حضور در نهادهایی مانند شورا و مجلس را پیدا می کنند؟ این هیئت برای برگزاری انتخابات سالم اهتمام خواهد کرد؟
امیرمجتهدی در پاسخ به
واقعا" شرم آور است کدام نظارت؟ کدام بررسی؟ دربین افرادی که امروز درشهر بابت تایید صلاحیتشان جولان می دادند کسانی بودند که سابقه فساد اخلاقی یا مالی ویا حمایتشان از فتنه برهمگان ثابت شده است چرا سرداران غیرتمند سپاه دستگاه های نظارتی و نمایندگان ولایتمدار سکوت کرده اند؟!!! منتظر هستید فردای بعد از انتخابات این افراد برای سران فتنه درشهر رشت فرش قرمز پهن کنند؟ مگر رهبری نفرمودند فتنه خط قرمز نظام است؟ چرا لااقل بزرگان اصولگرایی این استان هیچ واکنشی نشان نمی دهند؟ وا... دراین شرایط هیچ قصوری از ما پذیرفته نخواهد شد
در حاشیه