رضا ربیعی
تحلیلی بر زنده یا مرده بودن مناظره ها؛

مناظره زنده، به ضرر کیست؟!

برخی کانالهای تلگرامی حامی روحانی مدعی هستند که اکثریت ناظران سیاسی! از برگ های برنده روحانی در انتخابات گذشته و امروز را توانایی اش در مواجهه رو در رو با حریف می خوانند.

مناظره زنده، به ضرر کیست؟!

به گزارش ۸دی، رضا ربیعی از فعالان رسانه ای ضمن یادداشتی به موضوع احتمال پخش مناظره های انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بصورت زنده نوشت:

به رغم تصریح برخی از اعضای تشکیلات جمنا مبنی بر این که لغو مناظره زنده به ضرر کاندیداهای جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) است اما برخی کانالهای تلگرامی حامی روحانی مدعی هستند که اکثریت ناظران سیاسی! از برگ های برنده روحانی در انتخابات گذشته و امروز را توانایی اش در مواجهه رو در رو با حریف می خوانند.
آنها می گویند به همین اندازه قالیباف بیشترین ضربه را در انتخابات ۹۲ از ناحیه شکست در مناظره دیده است و رییسی نیز تجربه مجادله مستقیم در این میادین را ندارد و ترجیح می دهد به روش سخنرانی یکسویه علیه دولت حرکت کند.
این گفتار و ادعا که مناظره مستقیم به نفع روحانی و به ضرر قالیباف و رییسی است ، متضمن چند نکته است:
اولا این گونه القا می شود که  درخواست مناظره غیر زنده به درخواست رقبای روحانی بوده است.
ثانیا روحانی نیز به رغم این که مناظره زنده برای او یک امتیاز مثبت محسوب می شود اما از این امتیاز خود صرفنظر کرده است!
در حالی که نه تنها رقبای ایشان چنین درخواستی نکرده اند بلکه صراحتا درخواست مناظره مستقیم کرده اند، علاوه بر این، این وزارت کشور است که به دستور ایشان به لحاظ نقاط ضعف مفرط  عملکردی دولت او از رویارویی مستقیم طفره می رود و این روش “القایی” ایشان در طی ۴ سال گذشته برای مردم شناخته شده است!
اما روحانی اقلا به دو دلیل عمده ناچار است از این تاکتیک لو رفته خود عدول نماید:
الف) یکی از مهمترین ابزارهای موثر تبلیغات انتخاباتی -که به گرم شدن بیشتر تنور انتخابات می انجامد-، مناظره زنده تلویزیونی است، حال اگر امسال بر خلاف رویه معهود دوره های ماضی، جای خود را به مناظره غیر زنده و مهندسی شده بدهد به نسبت قابل ملاحظه ای از میانگین شرکت کنندگان در انتخابات کاهش خواهد یافت و با توجه به این که پر کردن ریزش آرای روحانی -که ناشی از عملکرد ضعیف اقتصادی اوست- صرفا با مشارکت حداکثری، که خصوصاً با جلب آرای خاکستری ممکن خواهد بود، او ناچار خواهد شد به فشار افکار عمومی در خصوص تن دادن به مناظره زنده تمکین نماید.
ب) در طی دو روز اخیر همه باخبر شده اند که منبع تصمیم گیری در باره مناظره غیر زنده ، دولت روحانی بوده است، و به شکل های گوناگون خواستار عدول او از این تصمیم شده اند.
حال اگر او همچنان بر این تصمیم پافشاری نماید، شاید بار روانی منفی ناشی از  آن کمتر از آثار مناظره زنده برای او نباشد!
به هر حال، اعم از این که از این پس چه تصمیمی در این خصوص گرفته می شود، نفس این خبر تاکنون آثار روانی زیادی را علیه روحانی برانگیخته است!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه