هیأت نظارت بر انتخابات اعلام کرد؛

اسامی نهایی تأیید صلاحیت‌شدگان شورای شهرهای آستانه‌اشرفیه و کیاشهر +جزئیات

اسامی نهایی تأیید صلاحیت‌شدگان شورای اسلامی شهر آستانه‌اشرفیه و کیاشهر اعلام شد.

اسامی نهایی تأیید صلاحیت‌شدگان شورای شهرهای آستانه‌اشرفیه و کیاشهر +جزئیات

به گزارش ۸دی به نقل از آستان‌خبر؛ هیئت نظارت بر انتخابات شهرستان آستانه‌اشرفیه اسامی داوطلبان تأیید صلاحیت‌شده پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در شهرستان آستانه‌اشرفیه را اعلام کرد.

بر این اساس با توجه به انصراف فرهاد رضی، و به ترتیب حروف الفبا سجاد اخوان آستانه، حسن امیدوارجلالی، مصطفی امینی، صغری پسندیده طارمسری، اسماعیل تیغ‌نورد جلالی، معصومه جهانچی، سیدابراهیم حسینی‌نژاد، آرمان خادمی امیرهنده، حسین (یوسف) دوست جلالی، محمدتفی ذاکر جلالی، سجاد رجبی تمچال، حمیدرضا رسولی، جواد رضی، هادی رمضانی، مهدی رمضانی صیقلسرایی، حمیدرضا ضابط محبوب، محمد عباسی، مهیار عیسی زاده، علیرضا غلامی درگاهی، نرگس قلمزن اشرف، علی کیا، مهران کیان (پرمو)، محمد گلباغی آستانه، رجبعلی محمدپور پنچاه، نرجس محمددوست لشکامی، محمحسن مقتدرشعار، ابراهیم نجفی اسپیلی، سیدعباس نورحسینی، یوسف هادی‌پور، مجید همتی چوری، علی رعنای رهبرخواه ۳۱ داوطلب تأیید شده پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر آستانه‌اشرفیه از میان ۳۷ ثبت‌نام کننده هستند.

محمد شاخصی، ابراهیم حقانی حسن کیاده، محمد محبوبی حسن کیاده، حسین طبخ کارحسن کیاده ، میثم سلسله حسن کیاده، علیرضا قهرمانی حسن کیاده، رضا دُری، سید رضا ابراهیمی حسن کیاده، سید جلیل درخشان، محمد سلطانی حسن کیاده، حاتم پورباقری، صفرعلی احمدیان حسن کیاده، بهداد کوچکی حسن کیاده، رقیه رمضانی حسن کیاده، ارسلان کشاورز بابائی‌نژاد، ناهید آژیر، محمد جانعلی پور لشکامی، عنایت سماک سالکده، مجید فاتحی، امین پاداشت دهکائی، پاکنوش نباتی حسن کیاده، سعید شجاعی حسن کیاده، فرشته پیشقدم حسن کیاده، مسلم خمامی آزاد و مهرداد خاوری حسن کیاده اسامی تایید صلاحیت شدگان نهایی در حوزه انتخابیه بندر کیاشهر هستند.

با توجه به اسامی اعلام شده در روستاهای شهرستان نیز از میان ۴۷۳ ثبت‌نامی در حوزه روستایی آستانه‌اشرفیه و با توجه به انصراف ۵ نفر از داوطلبین ۴۴۰ داوطلب تأیید صلاحیت و در حوزه روتاستایی بخش کیاشهر از میان ۲۴۹ داوطلب ثبت‌نامی در حوزه روستایی و انصراف ۴ داوطلب، تعداد داوطلبین تأیید صلاحیت شده به ۲۳۵ داوطلب رسید.

روند بررسی صلاحیت‌ها  چگونه بود؟
بنا بر قانون، در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، هیئت‌های نظارت باید نظارت کنند که در همه مراحل، انتخابات راه قانونی و درست خود را بپیماید و چنانچه به تخلفی از قانون و ‌جریان نادرستی در امور پی ببرند، برای رفع و اصلاح آن تذکر داده و یا کارهای قانونی دیگر ‌انجام دهند و سرانجام باید درستی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به تأیید این هیئت برسد.

اولین مرجع برای بررسی صلاحیت داوطلبین ورود به شوراهای شهر و روستا، استعلام از ۴ سازمان است که به هیئت چهارگانه معروف‌اند که عبارت‌اند از نیروی انتظامی، ثبت‌احوال، قوه قضاییه و وزارت اطلاعات. این استعلام‌ها در هیئت‌های اجرایی مورد رسیدگی قرار گرفت و مبنای اولیه تأیید و یا رد صلاحیت افراد در هیئت‌های اجرایی بود.

پس از بررسی پرونده نامزدهای انتخاباتی در خلال استعلام چهارگانه بعد از مدت ۱۰ روز، بررسی هیئت‌های اجرایی به هیئت نظارت شهرستان و بخش ارجاع می‌شود. این پرونده‌ها در هیئت‌های نظارت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که آن‌ها در خصوص رد و یا تأیید صلاحیت کاندیداها نظر خود را اعلام می‌کنند. اگر هیئت اجرایی صلاحیت کسی را رد کرد و هیئت نظارت آن را تأیید نمود طبیعتاً نظر هیئت نظارت مبنا قرار خواهد گرفت.

بااین‌وجود اگر کسی در خصوص رد صلاحیتش اعتراض و یا شکایت داشته باشد می‌تواند به مدت چهار روز آن را به هیئت نظارت بالادستی‌اش ارجاع دهد یعنی اگر شکایتی در خصوص تأیید صلاحیت نامزد انتخاباتی در شورای روستای یک بخش وجود داشته باشد می‌تواند آن را به شهرستان و اگر اعتراض در مورد تأیید صلاحیت فردی در شورای شهر شهرستان وجود داشته باشد می‌تواند آن را به هیئت نظارت استان ارائه کند؛ که اگر بازهم در مورد روند تأیید صلاحیت در هیئت نظارت استان اعتراضی وجود داشته باشد مجدداً این اعتراض مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، نتیجه نهایی نتیجه قطعی خواهد بود.

البته قانون در مورد کاندیدهایی که نسبت به روند تأیید صلاحیت در استان شکایت داشته باشند هم چاره‌ای اندیشیده شده و موارد خاص شکایات در هیئت مرکزی مورد رسیدگی قرار داده می‌شود.

وظیفه هیئت نظارت در روز برگزاری انتخابات، نظارت بر شمارش آرا و تأیید انتخابات است.

بنا بر قانون، در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، هیئت‌های نظارت باید نظارت کنند که در همه مراحل، انتخابات راه قانونی و درست خود را بپیماید و چنانچه به تخلفی از قانون و ‌جریان نادرستی در امور پی ببرند، برای رفع و اصلاح آن تذکر داده و یا کارهای قانونی دیگر ‌انجام دهند و سرانجام باید درستی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به تأیید این هیئت برسد.

بنابراین، برای اجرای نظارت درست و دقیق در مراحل شش‌گانه انتخابات (‌نام‌نویسی، بررسی صلاحیت، تبلیغات، برگزاری انتخابات، رأی‌گیری و تأیید درستی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا) بر عهده هیئت‌های نظارت است.

علاوه بر هیئت‌های نظارت، هیئت دیگری به نام هیئت عالی نظارت در هر استان وجود دارد که از سه نماینده آن استان تشکیل می‌شود. اعضای هیئت عالی نظارت را هیئت مرکزی که متشکل از سه نماینده مجلس است تعیین می‌کنند.

در ابتدا سه نفر از طرف کمیسیون شورا‌ها و دو نفر از کمیسیون اصل نود به صحن علنی مجلس معرفی می‌شود و پس از به دست آوردن آرای لازم، هیئت مرکزی نظارت تشکیل می‌شود و پس‌ازآن، این افراد از مجامع استان سه نفر را برمی‌‌گزینند که این افراد هیئت عالی نظارت بر استان‌ها را شکل می‌دهند.

جمالی نماینده رودبار، حسنی نماینده رشت و کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا سه تن از نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان اعضای هیئت نظارت بر انتخابات شوراها در این استان انتخاب شدند.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم‌زمان با انتخابات شورای اسلامی شهر در ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ برگزار می‌شود که ثبت‌نام کاندیداهای شورای اسلامی شهر و روستا از تاریخ ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ آغاز و تا امشب ششم فروردین ۱۳۹۶ به پایان رسید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه