با گذشت 13 ماه؛

یادمان شهدای گمنام ماسال همچنان در گمنامی/ بوی غربت شهدا به مشام می‌رسد

با گذشت ۱۳ ماه از تدفین شهدای گمنام ماسال همچنان شاهد غربت شهدا هستیم و مسئولان برای احداث یادمان هیچ‌گونه اقدامی نکرده‌اند.

یادمان شهدای گمنام ماسال همچنان در گمنامی/ بوی غربت شهدا به مشام می‌رسد

به گزارش ۸دی، به نقل از شبستان؛ چند سالی است که لاله‌های گمنام مهمان شهرهای کشور عزیزمان هستند که از بیابان‌های گرم خوزستان عزم سفر به میان هموطنانشان کرده‌اند، غیورمردانی که برای دفاع از ناموس نفس‌های گرم خود را به شنزارهای داغ بیابان‌ها سپردند.

امروز هر استان و شهرستانی که می‌رویم خواهیم دید مردم میزبان کبوتران خونین بالی هستند که در اوج گمنامی در جای جای این خاک مقدس آرام گرفته‌اند و محل رجوع خیل گسترده مردم هستند.

زینت گمنامی بر نام شهید، غربت او را بی معنا کرده و همگان او را تکه‌ای از وجود خود می‌دانند، مقدمش را گرامی داشته و او را مسافر در ره مانده از خانواده و عشیرۀ خود می‌پندارند.

در مراسم تشییع این کبوتران خونین‌بال چنان غوغایی بر پاست که انگار بویی از غربت و گمنامی به مشام نمی‌رسد، انگار گمنامی در حوزۀ شهدا معنای آشنایی و احساس معرفت و همدلی در ایرانیان دارد.

در این راستا شهرستان ماسال نیز مستثنا نبوده و همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها)، صبح روز یکشنبه(۲۳اسفند) سال ۹۴، مراسم تشییع پیکر مطهر ۳ شهید گمنام با حضور عاشقان اهل بیت(علیه‌السلام)و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

حال و هوای عجیبی بر شهرستان ماسال حاکم و همه دل‌ها به هم نزدیک شده و یاد و خاطره روزهای دوران دفاع مقدس و تشییع شهدای منطقه را در دل بزرگترها زنده کرده بود، اشک‌ها و ناله‌های لرزان نسلی که تنها قصه رشادت‌های جوانان آن روز را شنیده بودند راز زنده بودن شهدا را تداعی می‌کرد.

اما اکنون با گذشت ۱۳ ماه از تشییع و تدفین ۳ شهید گمنام، هنوز یادمانی در خور شأن این شهدا احداث نشده و هیچ سخنی از آن در میان نیست و این موضوع مردمان شهیدپرور و ولایتمدار شهرستان را بیشتر می‌رنجاند.

بوی غربت شهدای گمنام ماسال از دور احساس می‌شود

سید علی یکی از جوانان ماسالی که کنار مزار شهدای گمنام ماسال نشسته بود، به خبرنگار خبرگزاری شبستان از ماسال اظهار داشت: به قول سید شهیدان اهل قلم شهدا و رزم‌آوران دلاور اگر چه در زمین گمنام هستند، اما در آسمان، در بلندترین معارج جبروتی، میان عرش‌نشینان کسی از ایشان مشهورتر نیست.

وی با بیان اینکه وقتی دلم می‌گیرد به قصد زیارت به مزار شهدای گمنام سری می‌زنم، اما بوی غربت شهدا را از دور احساس می‌کنم، افزود: وقتی به یادمان شهدا و غربت آنها نگاه می‌کنم عرق شرم بر پیشانیم می‌نشیند که این چه رسم مهمان‌نوازی است.

این جوان ماسالی با بیان اینکه شهدای گمنام ماسال در گمنامی خود مانده‌اند و اگر قرار بود اینگونه با آنها برخورد شود در همان خاک‌های خوزستان آرمیده بودند، گفت: ای کاش فراموش نکنیم که آرامش و آسایش امروزمان را مدیون چه کسانی هستیم.

سید علی با بیان اینکه چند هفته بعد از تشییع و تدفین شهدا، یک یادمان سنتی موقت برای شهدا ساخته شد تا بعد از چندماه یادمان در خور شأن برای این بزرگواران احداث شود اما خبری نشد، تصریح کرد: از مسئولین و دستگاه‌های متولی می‌خواهیم که به فکر یادمان شهدای شهرستان ماسال باشند، تا فرهنگ شهید و شهادت و اهمیت به مقام شهدا از یادها نرود و الگوی فرهنگی مناسبی برای آیندگان این شهر باشد.

مسئولان در احداث یادمان شهدای گمنام ماسال تسریع کنند

حجت‌الاسلام سیدهادی موسوی، امام جمعه ماسال در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه شهدا رفتند تا با نثار جانشان استقلال، حریت، کرامت و انسانیت را به ارمغان آورند، خاطرنشان کرد: شهدا بهترین تاجرانی بودند که با خداوند معامله کردند.

وی با اشاره به اتفاقی مبارک در سراسر کشور، اظهار داشت: بعد از اینکه اجساد مطهر و منور بسیاری از شهدای مفقودالاثر پیدا شد اما قابل شناسایی نبود، ابدان مطهر آنها را در سراسر کشور توزیع کردند و هر کدام از شهرها و بخش‌ها بر اساس استعداد و درخواست توانست ابدان برخی از شهدا را در کنار خودشان داشته باشند.

امام جمعه ماسال با بیان اینکه شهرستان ماسال و بخش شاندرمن هم از این موضوع مستثنا نبوده و بعد از سال‌ها متقاضی ابدان مطهر شهدای گمنام بود، افزود: ۳ شهید در شهرستان ماسال و ۲ شهید در بخش شاندرمن تشییع و تدفین شدند.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه حضور همه جانبه اقشار مختلف مردم شهرستان شهیدپرور ماسال و شاندرمن در تشییع عظیم و گسترده شهدای گمنام هیچگاه از اذهان پاک نخواهد شد، گفت: حضور نسل سوم و چهارم انقلاب در تشییع شهدای گمنام ماسال مثال زدنی بود.

وی با بیان اینکه پیکر مطهر شهدا در ورودی شهرستان ماسال در یک مکان مناسبی تدفین شده است، تصریح کرد: اگر چه شهدا نیازی به یادمان و گنبد ندارند و در نزد خداوند مشهور و معروف هستند، اما ادب، وظیفه و اخلاق ایجاب می‌کند اکنون ;i پیکر مطهر شهدای گمنام مهمان شهرماست و عزت و افتخار به شهرمان داده، جایگاه و یادمانی در خور و شأن شهدا برای آنها احداث کنیم.

امام جمعه ماسال خاطرنشان کرد: انتظار عمومی این است که شهدای گمنام ماسال یک یادمان مناسب داشته باشند تا در کنار ابدان مطهر شهدا زیارت‌نامه‌ای را قرائت کنند و نمازهای مستحبی بخوانند.

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه مسئولان در احداث یادمان شهدای گمنام ماسال تسریع کنند، اظهار داشت: کار احداث یادمان شهدا باید زودتر انجام شود که این سبب آبرو و عزت شهر ما هم خواهد شد.

مزارهای شهدای گمنام بعد از مراسم تشییع به مکان‌های فرهنگی، مذهبی و زیارتگاهی برای عاشقان و دلدادگان اهل بیت تبدیل می‌شود و روزانه افراد زیادی به این مکان‌ها رفته و گاها شروع زندگی خود را از این مکان‌های مقدس آغاز می‌کنند، لذا شایسته است که یادمانی در خور شأن شهدای گمنام احداث شود تا مردم و به خصوص نسل جوان بیشتر در این مکان‌های فرهنگی حضور داشته باشند.

پایان پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه