وای چقدر ماه شدی! (1)

چگونه دخترم را به حجاب علاقه‌مند کنم؟

سلیقه خود را به هیچ عنوان به دخترتان تحمیل نکنید. تنها شرط شما، پوشش اسلامی است. از او برای خریداری پوشش نظرخواهی و از حجاب‌اش تعریف کنید.

چگونه دخترم را به حجاب علاقه‌مند کنم؟

به گزارش ۸دی، به نقل از فردا؛ در روزگاری که تقریبا همه‌‌شکل تبلیغات منفی در مورد آیین اصلی مسلمانی وجود دارد، ما پدر و مادرها چطور می‌توانیم کودکان‌مان را معتقد و مقید بار بیاوریم؟ مثلا درباره موضوع حجاب. مسئله‌ای که در مورد آن موضع‌گیری‌های مختلفی وجود دارد، اما همه ما قبول داریم که جزو آیین مسلمانی ماست و باید به شکل هنرمندانه و ظریفی روی آن کار کرد؛ بسپاریم به معلم و مدیر مدرسه که یاد دخترک‌مان بدهند؟ یا باید به شکلی فعال و آگاهانه خودمان دست به کار شویم و با برنامه، این مطلب را برای آنها جا بیندازیم؟ این یادداشت، چند پیشنهاد عملی برای شما دارد. پیشنهاداتی که می‌توانید به کمک آنها، فرزندتان را به حجاب علاقه‌مند کنید.

چگونه دخترم را به حجاب علاقه‌مند کنم؟

۱. از تاثیرات اطرافیان غافل نشوید

حجاب شرعی اطرافیان شما چگونه است؟ این خیلی مهم است که شما با کسانی بیش‌تر رفت‌وآمد داشته باشید که حجاب متناسبی دارند و می‌توانند برای دختر شما که در آستانه سنّ تکلیف است، الگو باشند. گروه هم‌بازی‌ها هم مهم‌اند. آن‌ها هم باید به حجاب تمایل داشته باشند. انتخاب مدرسه این‌جا اهمیت پیدا می‌کند؛ چرا که دوستان دخترتان، اگر در محیطی فارغ از تقیدات مذهبی باشند، شما نمی‌توانید او را مجبور به داشتن تقیدات کنید، ولی مدرسه‌ای که نکات ظریف دینی را به بچه‌ها یاد می‌دهد و به رعایت آن حساس است، تأثیری به‌مراتب بهتر می‌تواند داشته باشد.

۲. پوشیدن لباس‌های تنگ را محدود کنید

خرید لباس‌های آستین‌حلقه‌ای، ساق‌های تنگ و شلوارک‌های کوتاه برای دختران را از پنج‌سالگی به بعد برای خودتان تحریم کنید. اگر هم بچه‌ها دوست داشته باشند چنین لباس‌هایی بپوشند، به آن‌ها آگاهی لازم را بدهید که فقط در محیط خانه و نه جلوی دیگران، مجاز به پوشیدن لباس‌های تنگ و کوتاه هستند. بگذارید پایه‌های شرم و حیا در دختران‌تان از همان کودکی شکل بگیرد؛ چرا که آلودگی بصری در خیابان‌ها و کوچه‌ها و محیط‌ های مختلط آن‌قدر زیاد است که فرزندان باید در خانه و تحت نظر والدین آموخته باشند که امر خدای مهربان را در هر جایی باید اطاعت کرد، وگرنه دچار تعارض خواهد شد.
چگونه دخترم را به حجاب علاقه‌مند کنم؟
۳. از هفت سالگی پوشاندن موها را شروع کنید
در هفت‌سالگی با پوششی مانند کلاه یا روسری‌های کوتاه و فانتزی موهای دخترتان را بپوشانید. همواره به این نکته توجه کنید که:
– حجاب فرزند شما باید زیبا باشد
– مورد تشویق دیگران واقع شود
– حجابش، دست و پای او را نگیرد
– احساس خفگی و خستگی نکند

۴. دلایل باحجاب بودن را برای خودتان فهرست کنید

دلایل حجاب داشتن را برای خودتان فهرست کنید. وقتی توانستید آن را برای خودتان جا بیندازید، برای فرزندتان هم آن را با مثال و داستان شرح دهید. بگذارید دختران دلیل اصلی حجاب را بفهمند. می‌توانید برای او از فواید حجاب و مستور بودن زیبایی‌ها، رضایت خدا، سلامت فرد و آثار زیان‌بار بدحجابی بگویید.
چگونه دخترم را به حجاب علاقه‌مند کنم؟

۵. نگویید حجاب داشتن راحت است

مدام نگویید حجاب داشتن راحت است. معلوم است که وقتی برادر او می‌تواند با آستین کوتاه در خیابان بگردد، داشتن مقنعه و چادر سخت است. در این موارد، بهتر است که جنس مخالف، یعنی پدر، دخترش را به این امر تشویق کند و به او جایزه بدهد.

۶. صبور باشید

عادت دادن کودک به حجاب بسیار مهم است. ما نمی‌توانیم حجاب را به‌صورت فشرده و ناگهانی به او اعمال کنیم؛ پروسه‌ای طولانی است که باید با صبر، حوصله، دلیل و منطق آوردن، آن را برای فرزندتان جا بیندازید.
چگونه دخترم را به حجاب علاقه‌مند کنم؟
۷. ماهواره را از خانه حذف کنید
ماهواره را از خانه‌ حذف، یا حداقل آن را به اتاق شخصی خودتان منتقل کنید. نگذارید چشم فرزندتان به عریانی و عشوه‌گری‌های زنانه عادت کند.
۸. به او کمک کنید تا استعدادهایش را پرورش دهد
نگذارید فرزندتان با جلوه‌گری در میان افراد نامحرم، خودش را ممتاز نشان بدهد. به او آن‌قدر شخصیت بدهید که خود را غنی از استعداد‌ها و توانایی‌ها ببیند و ناچار نباشد برای هر کسی ابراز وجود و جلوه‌گری کند.
چگونه دخترم را به حجاب علاقه‌مند کنم؟
۹. لباس‌های زیبا با رنگ‌های شاد برای دخترتان بخرید
لباس‌های زیبا، شاد و متفاوت با رنگ‌های متنوع بخرید. میل به آراسته بودن دخترتان را درک کنید. آزادی و شور و شوق کودکی او را مدّنظر قرار دهید؛ مثلا از انواع چادرهای رنگی تزیین‌ شده با تور و روبان یا مانتو‌های زیبا با پارچه‌ها و دکمه‌های رنگارنگ استفاده کنید تا دخترتان بداند که حجاب زیبایی‌های او را کم نکرده، بلکه به آن چیزی افزوده است. در حال حاضر پارچه‌های زیبایی در بازار موجود است که می‌توانید تونیک و مانتوهای قشنگی با آنها بدوزید.
۱۰.  سلیقه خودتان را به او تحمیل نکنید
سلیقه خود را به هیچ عنوان به دخترتان تحمیل نکنید. تنها شرط شما، پوشش اسلامی است. از او برای خریداری پوشش نظرخواهی و از حجاب‌اش تعریف کنید. هزینه کردن خانواده و اختصاص وقت به این امر، خیلی مهم و نتیجه‌بخش خواهد بود. چادرهای آستین‌دار، ساق دست‌های توری و رنگی، مقنعه‌های مدل جدید و دیگر اقلام جدید بازار، رضایت او را از داشتن حجاب بیش‌تر می‌کند.
چگونه دخترم را به حجاب علاقه‌مند کنم؟

۱۱. نقاط قوت و ضعف او را در حجاب بررسی کنید

هر سال، روز جشن تکلیف دخترتان به او یادآوری کنید که در طول سال گذشته، در چه زمینه‌هایی قوت یا ضعف داشته و قرار است چگونه باشد. چشم‌اندازی که برای او تعریف می‌کنید، به او در خوب بودن و خوب ماندن کمک بسزایی خواهد کرد.
۱۲. فرزندتان را با زندگی اولیای دین آشنا کنید
اولیای دین را به زبان ساده معرفی کنیم. ارتباط فرزندان با اولیای دینی، آن‌ها را در پایبندی به ارزش‌ها حفظ خواهد کرد. اگر اهمیت اولیای دین و امامان برای او جا بیفتد، فرزندتان بی‌آن‌که شما اصرار کنید، به آنان تأسی و در امر حجاب هم به آن‌ها رجوع می‌کند.
۱۳. خدا را به عنوان یک آفریدگار مهربان به او معرفی کنید
خدا را به‌عنوان یک خالق مهربان، قدرتمند و ناظر، به فرزندتان بشناسانید. در این صورت، وقتی بگویید خدا گفته حجاب داشته باشی، او می‌پذیرد؛ چون در مهربان بودن خدا شک ندارد.
چگونه دخترم را به حجاب علاقه‌مند کنم؟
نتیجه اینکه:
حجاب، باید به عنوان پوششی که باعث برتری زن مسلمان می‌شود، به او معرفی شود. باید به دخترتان آموزش دهید که با حجابش می‌تواند زیبا، جذاب و گل سرسبد مجلس باشد. شیوه‌های مختلف بستن شال و روسری را اگر یاد بگیرید و آن را برای خودتان و دخترتان اعمال کنید، خواهید دید که رغبت او به حجاب بیش از پیش خواهد شد. فراموش نکنید که اصل حجاب، پوشاندن موهای سر، پوشاندن گردن و گوش، ساق دست‌ها و پاها و برجستگی‌های بدن است. پس سخت‌گیری ممنوع!
انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه