پس از اجرای کامل تمامی تعهدات ایران صورت گرفت؛

ترامپ دستور بازنگری در برجام را صادر کرد/ تاریخ معلم انسان‌هاست به ویژه شاگردان علی اکبر ولایتی!

تاریخ مجدداً تکرار شد. با وجود اجرای کامل تعهدات توسط ایران رئیس جمهور آمریکا فرمان بازنگری برجام را صادر کرد.

ترامپ دستور بازنگری در برجام را صادر کرد/ تاریخ معلم انسان‌هاست به ویژه شاگردان علی اکبر ولایتی!

به گزارش ۸دی، به نقل از رجا، تاریخ مجدداً تکرار شد. با وجود اجرای کامل تعهدات توسط ایران رئیس جمهور آمریکا فرمان بازنگری برجام را صادر کرد.

به گزارش رجانیوز «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه (دیروز) به وقت محلی اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دستور داده است این مسئله را بررسی کنند که آیا لغو تحریم‌های ایران طبق توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در راستای منافع امنیت ملی آمریکا بوده یا خیر.
طبق این گزارش، تیلرسون در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ قصد دارد به سازمانهای مختلف آمریکا به ریاست شورای امنیت ملی این کشور دستور دهد تا ارزیابی کنند که آیا تعلیق تحریم‌های مرتبط با برجام برای منافع امنیت ملی آمریکا حیاتی بوده یا خیر.  زمانیکه بازنگری درون سازمانی درباره برجام تکمیل شود، دولت ترامپ قصد دارد در خصوص این موضوع با کنگره وارد همکاری شود.
اما جالب توجه این که آمریکا درست زمانی دست به این اقدام زده که به اذعان اکثر نهادهای بین‌المللی چون آژانس ایران به تمامی تعهدات خود پایبند بوده است؛ تعبیر درست‌تر آن که فراتر از تعهداتش نیز عمل کرده است؛ چنان‌که حتی تیلرسون در بیانیه خود می‌گوید:
ایران همچنان در قبال تعهداتش مقابل برجام برای کنترل برنامه هسته‌ای خود، سازگار بوده است
سیری در تاریخ نشان می‌دهد که این سبک بدعهدی آمریکا سابقه‌ای قدیمی دارد؛ آمریکا و کره‌شمالی در زمینه هسته‌ای توافقی موسم به ای. اف را در سال ۱۹۹۴  امضا کردند. این توافق بعدها به خاطر بدعهدی آمریکا نقض شد و از بین رفت اما درباره اجرای تعهدات پیونگ یانگ کافی است که به مصاحبه جالب سرپرست تیم مذاکره‌ کنندگان آمریکایی در این مذاکرات دقت کنیم؛ رابرت گالوکسی در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا کره شمالی اقدامات مدنظر در توافق را اجرا کرده است و یا خیر دوبار پشت سر هم کلمه ” کاملا” را تکرار می‌کند. یعنی کره شمالی به تمامی تعهدات خود عمل کرده و آمریکا به هیچ‌کدامش! و این روایت خود آمریکایی‌ها است! ۲۳ سه سال که جلوتر بیاییم متوجه می‌شویم که در ۲۰۱۷ مجدداً این روایت و تاریخ تکرار می‌شود.
“تاریخ معلم انسان‌ها است” را این روزها بر سر تیم مذاکره‌کننده کشورمان از چند جهت باید فریاد زد! اول این‌که طی چهار سال گذشته از جمله ادعاهای همیشگی دولت تخصص تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان بوده است اما در نظر نگرفتن اصل همزمانی اجرای تعهدات طرفین و واگذار کردن توقف موقت تحریم‌ها به نظر رئیس قوه مجریه ایالات متحده با وجود دانستن سابقه بدعهدی آمریکا نشان از آن می‌دهد که وزارت امور خارجه توانایی کافی برای پیش‌برد مذاکره نداشته است؛ تعبیر دقیق‌تر این‌که به درستی این تیم را باید شاگردان علی‌اکبر ولایتی دانست وگرنه دیگر هیچ قابلی قابلیت انجام امور عجیبی از این دست را ندارد که به حق این میزان از بد بودن توافق و به ضرر بودن یکی از طرفین از عجایب حقوق بین‌الملل است.
دوم این‌که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها نسبت به این مسئله هشدار داده بودند چنان‌که ایشان با تاکید بر اصل همزمانی هشدار داده بودند که اقدامات ایران و طرف مقابل باید متناظر و همزمان باشد چرا که در وقتی که طرف مقابل خرش از پل گذشت برمی‌گردد و به ریش شما می‌خندد. امروز به راحتی می‌توان این مسئله را حس کرد!
انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
مبارک است. آقای روحانی بعد از صدور فرمان افتتاح پروژ ه ها عبارت عربی می گفت؛چی بود؟!
در حاشیه