آیا صدا وسیما هم مردم را نامحرم می داند؟

صداوسیما که باید آینه ی انعکاس مطالبات مردم از مسئولین باشد، در جریان مذاکرات پرحرف و حدیث ژنو، همچنان به صورت یکجانبه تریبون دار تیم دیپلماسی دولت شده است

آیا صدا وسیما هم مردم را نامحرم می داند؟

به گزارش ۸دی نیوز و به نقل از خبر آنلاین روند یکجانبه گرایی در مساله پراهمیت و حساسیت برانگیز مذاکرات مهم ژنو و قطعنامه ی مرده ای که در آن منتشر شده، از سوی رسانه ملی همچنان ادامه می یابد.صداوسیما که باید آینه ی انعکاس مطالبات مردم از مسئولین باشد، در جریان مذاکرات پرحرف و حدیث ژنو، همچنان به صورت یکجانبه تریبون دار تیم دیپلماسی دولت شده است.

براساس این گزارش، از زمان آغاز مذاکرات ژنو، بخش های مختلف خبری- سیاسی رسانه ملی با به صحنه کشاندن چهره های مختلف دستگاه دیپلماسی تلاش کرد تا حمایت همه جانبه ای از آن به عمل آورد. اگر چه این حمایت تا حد و اندازه ای قابل فهم و تقدیر است اما باتوجه به قطعنامه ی بسیار ضعیفی که منتشر شد و  حجم سنگین انتقادات کارشناسان و مسئولان رده های مختلف به موضوعات مطرح در آن، تداوم همان مسیر یکطرفه، تعجب برانگیز شده است.

برنامه های گفتگومحوری که در آنها تنها یک نماینده از طرف دولت و دستگاه دیپلماسی حضور دارد و بیان عباراتی متحد و هماهنگ و تکراری برای مخاطب، همه ی آن چیزی نیست که مردم از رسانه ی رسمی نظام انتظار دارند.

باتوجه به سطح انتقادات مطرح شده در سایر رسانه ها و نیز نقض چندین باره و آشکار توافق از سوی طرف عهدشکن، آمریکا، اصرار صداوسیما بر حمایت یکطرفه از روند جاری به شدت تامل برانگیز شده است.

جالب اینجاست که در این اتفاق در قسمت های مختلف این رسانه از دچار ناهماهنگی های زجرآوری شده است به نحوی که در یک بخش خبری، گوینده ی خبر از رفتار خصمانه ی مقامات آمریکایی و چنگ و نشان دادن آنها نسبت به ایران و توهین به ملت سخن می گوید و غرض اصلی آنها از مذاکرت را در پوشش خبر به مخاطب ارایه می کند اما بلافاصله در گفتگوی پس از خبر، نماینده ی وزارت خارجه با گل و بلبل نشان دادن همه چیز تلاش می کند تا به مردم القا کند که: همه چی آرومه…!

این رفتار دوگانه موجب سردرگمی بیشتر مردم و در نهایت، ضربه به اعتماد آنان نسبت به رسانه ی ملی می شود.

پیشنهاد شاخص در این باره ترتیب برنامه هایی چالشی، انتقادی و مناظره مانند با حضور نمایندگانی همتراز از دیدگاه های مختلف است تا در طی بحث هایی منطقی و مستدل و مستند، بصیرت افزایی به ملت نیز ارتقا یابد.

عدم صراحت و صداقت برخی اعضای تیم دیپلماسی با مردم و حتی مسئولان که منجر به انتشار نامه بیش از ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس جهت انتشار جزییات مذاکرات شده است، و پمپاژ خبری رسانه های ضدانقلاب و آمریکایی راجع به محتوای تاکنون محرمانه ی مذاکرات، موجب بروز سوالات و ابهامات بی شماری در اذهان جامعه شده است و مردم، می کوشند تا برای پاسخ به سوالاتشان، به رسانه اصلی حاکمیتی مراجعه کنند.

به راستی، چه تعدادی از مردم کشورمان به سایت های خبری دسترسی دارند و یا علاقه مند به پیگیری خبر از این طریق هستند و آیا میزان کمی مخاطبان تلویزیون و رادیو با کلیه ی سایت های خبری، قرابت دارد؟

نکند مدیران رسانه ملی نیز مانند تیم مذاکره کننده، مردم را نامحرم دانسته و نمی خواهند بسیاری از جزییات سوال برانگیز این مذاکرات به اطلاع ملت برسد؟

یکی از سیاست های اشتباه چندین ساله ی اخیر در رسانه ی ملی که نسبت به اعتماد مردم به صداوسیما ضربه ی فراوانی وارد کرده است، انباشت بی جهت اخبار و اطلاعات و ماندن بسیاری از خبرهای مهم روز پشت فیلترینگ بی جهت و سلیقه ای مدیران رسانه است.

باتوجه به این اصل مهم که همینک در دنیای انفجار اطلاعات به سر می بریم و هیچ خبری دیگر محرمانه نیست، عدم اطلاع رسانی صحیح و سریع به مخاطب، موجب سلب اعتماد او و گریز به سوی رسانه های موازی دیگر خواهد شد؛ اتفاقی که تبعات منفی بسیاری را با خود همراه خواهد داشت.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه