«در موضوع هسته‌ای ایران، روسیه و آمریکا هماهنگ‌اند»

بازتاب سفر هیأتی بین‌المللی به ریاست کوفی عنان به تهران، اظهارات جدید نخست‌وزیر رژیم اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران، دیدگاه روحانی درباره تهدیدات رژیم اسرائیل برای حمله به ایران، ازسرگیری فعالیت بین‌المللی شرکت ملی نفتکش ایران و اظهارات یک مقام روس درباره همکاری آمریکا و روسیه در موضوع ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

«در موضوع هسته‌ای ایران، روسیه و آمریکا هماهنگ‌اند»

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از تابناک، موضوع سفر هیأتی از شخصیت‌های سیاسی سابق جهانی به ایران، امروز نیز مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است. روزنامه «حریت» ترکیه می‌نویسد کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل، در رأس هیأتی از رهبران سابق جهانی به منظور ترویج تعامل میان ایران و جامعه بین‌المللی به تهران سفر کرده است.

این روزنامه اشاره می‌کند که رئیس جمهور سابق فنلاند، رئیس جمهور سابق مکزیک و برنده سابق جایزه صلح نوبل از آفریقای جنوبی، عنان را در این سفر همراهی می‌کنند. گفته شده که این هیأت، دیدارهای‌ خصوصی با مقامات ایرانی خواهد داشت؛ اما جزئیاتی از این دیدار‌ها و یا محتوای آن‌ها منتشر نشده است.

در موضوع هسته‌ای، برخی مطبوعات بین‌المللی، از جمله «شانگهای دیلی»، اظهارات جدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل را بازتاب داده‌اند که ادعاهایی را درباره توافق هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

به نوشته این روزنامه، نتانیاهو مدعی شده ایران و گروه ۱+۵ نخواهند توانست به توافقی همیشگی بر سر موضوع هسته‌ای دست پیدا کنند. وی همچنین روند دیپلماتیک جدید ایران و بهبود روابط کشور با جامعه جهانی را روندی «خطرناک» توصیف کرده است. وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور ایران در اجلاس داووس سوئیس که تأکید کرده بود ایران سانتریفیوژهای خود را از بین نخواهد برد، همین موضوع را دلیلی بر عدم امکان‌پذیری رسیدن ایران و غرب به توافق هسته‌ای معرفی کرده است.

در همین حال، سایت خبری «آروتز شوا» گزیده‌ای از مصاحبه حسن روحانی با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» را منتشر کرده که در آن، رئیس جمهور ایران به رد تهدیدهای رژیم اسرائیل مبنی بر حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران پرداخته است.

این سایت به نقل از روحانی می‌نویسد، رژیم اسرائیل هیچ‌گاه جرأت حمله به ایران را به خود نخواهد داد، زیرا می‌داند که چنین کاری چه پیامدهایی برایش ‌خواهد داشت. در ادامه این مطلب، به دیدگاه روحانی درباره ادامه فعالیت‌های تحقیقاتی هسته‌ای ایران پرداخته شده و به نقل از وی آمده: «در زمینه تحقیق و توسعه و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، ما هیچ ‌محدودیتی را نخواهیم پذیرفت».

در مطلبی اقتصادی، روزنامه «نشنال» امارات به ازسرگیری فعالیت‌های صادرات نفت شرکت ملی نفتکش ایران در پی کاهش تحریم‌های غرب پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد با کاهش تحریم‌های نفتی وضع شده علیه ایران، شرکت ملی نفتکش ایران اجازه یافته نفت این کشور را به شماری از کشور‌ها حمل کند؛ بنابراین‌ و در پی لغو تحریم بیمه نفتکش‌های ایران، این شرکت نفت ایران را به چین، هند، ترکیه، ژاپن، کره جنوبی و تایوان حمل خواهد کرد. با این حال، این روزنامه اشاره می‌کند که بر پایه توافق مقدماتی ایران و گروه ۱+۵، حجم صادرات نفت ایران به خریداران آسیایی خود تغییر نخواهد کرد.

در پایان خبرگزاری کویت اظهارات سفیر روسیه در آمریکا را بازتاب داده که از نبود هیچ گونه تنش میان مسکو و واشنگتن بر سر ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، «سرگئی ایوانویچ کیسلیاک» اظهار داشته، به باور وی، در روابط روسیه و آمریکا هیچ تنشی بر سر ایران وجود ندارد.

وی اظهار داشته: «ما درباره اینکه چگونه به بهترین شکل فرایند رسیدن به راه حلی سیاسی درباره این موضوع را سازمان دهیم، دیدگاه‌های متفاوتی داریم؛ اما این موارد، اختلاف‌های تاکتیکی هستند». به گفته وی، دو کشور همکاری بسیار خوبی در موضوع ایران با یکدیگر داشته‌اند و این همکاری در چهارچوب گروه ۱+۵ نیز نمود پیدا کرده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه