جهانگیر الماسی:

ایوبی سینما را با تصورات فرقه‌ای اداره کرد!/ به دنبال ساخت فیلمی با محوریت زندگی حضرت زینب(س) هستم

ایوبی سینما را با تصورات فرقه ای و دسته ای خود اداره کرد و نزدیکان وی نیز هدفشان حذف دیدگاههای منتقد بود.

ایوبی سینما را با تصورات فرقه‌ای اداره کرد!/ به دنبال ساخت فیلمی با محوریت زندگی حضرت زینب(س) هستم

به گزارش ۸دی، به نقل از فرهنگ، جهانگیر الماسی از جمله بازیگران رشدکرده در سینمای پس از انقلاب است که توانست همپای سینما در تلویزیون هم تجربیات قابل اعتنایی داشته باشد. از «آن سوی آتش» و «شبح کژدم» گرفته تا «آوار»، «دیگه چه خبر» و اخیرا هم «کاناپه» الماسی همواره سعی کرده بازیگری قابا اعتنا نشان دهد.

الماسی چهار سال پیش از این فیلمی با عنوان «رنج و سرمستی» را به عنوان اولین تجربه کارگردانیش ساخت؛ فیلمی که البته با تغییر دولت نتوانست رنگ اکران را بگیرد.

الماسی درباره تازه ترین وضعیت «رنج و سرمستی» به فرهنگ نیوز گفت: متأسفم که بگویم فیلم ما همچنان توقیف است آن هم به دلیل اینکه حجت‎‌ا.. ایوبی می گفت فیلم شما تکنیک ندارد و من هم با حاضرجوابی به ایشان گفتم مگر شما تکنسین سینما هستی؟ مگر کیارستمی که دوربین را می گذاشت جلوی ماشین و ۸۰ دقیقه فیلم ضبط می کرد متهم شد به تکنیک نداشتن؟ یا مگر «میکلوش یانچو» فیلمساز مجار که ۸۵ دقیقه فیلم با ۴ پلان می سازد متهم شد به تکنیک نداشتن؟

وی ادامه داد: باز اگر مدیرانی این حرفها را می زدند که خود سابقه فیلمسازی داشتند ایرادی نداشت، اما درد آنجاست کسی این حرفها را به من زد که نه تنها کمترین تجربه سینمایی نداشت بلکه حتی تحصیلاتش هم هیچ ربطی به سینما نداشت!

الماسی افزود: به هر حال دیدیم که بر سر آن نوع مدیریت چه آمد؟ آن قدر استعفا ندادند تا حذف شدند و حالا امیدواریم که محمدمهدی حیدریان بتواند اندکی فشار را از سر فیلمسازان مستقل کم کند.

ایوبی سینما را با تصورات فرقه ای اداره کرد

جهانگیر الماسی درباره خواسته خود از مدیریت جدید سینمایی بیان داشت: از ایوبی دلخورم که ۴ سال وقت مرا تلف کرد و نگذاشت فیلمم دیده شود آن هم در شرایطی که زندگیم سخت می گذشت و یک ریال هم درآمد نداشتم. ایوبی سینما را با تصورات فرقه ای و دسته ای خود اداره کرد و نزدیکان وی نیز هدفشان حذف دیدگاههای منتقد بود و امیدوارم حیدریان جلوی فرقه‌گرایی در سینما را بگیرد.

الماسی با اشاره به راشهای فراوانی که از «رنج و سرمستی» دارد و میتواند با آنها فیلمش را کامل کند اظهار داشت: من نزدیک به ۸۵ دقیقه راش دست نخورده دارم که می توانم با استفاده از آنها فیلم را کامل کنم و آماده اکران! اما نه ایوبی و نه کارمند زیردستش محمدمهدی طباطبایی نژاد در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی این اجازه را به من ندادند و فیلم را توقیف کردند. بارها به طباطبایی نژاد گفتم شما مدیر مرکز گسترش سینمای تجربی هستی و سینمای تجربی معنایی ندارد جز توجه به تجربیات تازه اما ایشان چون از ایوبی خط می گرفت وقعی ننهاد. شخصا امیدوارم که حیدریان این روند را اصلاح کند بخصوص که از مدیریت دو دهه قبل ایشان شخصیتی دغدغه مند و بدون بغض به خاطرم مانده است.

فیلمنامه می نویسم برای آیندگان

بازیگر سریالهای «کوچک جنگلی» و «در چشم باد» با اشاره به اینکه در سالهای اخیر پیشنهادات قابل تأمل بازیگری نداشته است به فرهنگ نیوز گفت: نه اینکه اصلا پیشنهاد نباشد؛ اتفاقا پیشنهاد هست اما پیشنهاد بدردبخور نیست. دیگر نمی توانم بعد از ۶۰ سالی که از خدا عمر گرفته ام به دنبال این بروم که در سریالهای روتین بی ارزش که حتی سازندگان آنها هم علاقه ای به تماشای آنها ندارند بازی کنم. همین است که کم‌کار می شوم و سختتر زندگی می کنم.

وی ادامه داد: در تنهایی هایم می نویسم و سعی می کنم فیلمنامه هایی به جای بگذارم برای آیندگان. درست است که شاید فرصت این فراهم نشود که باز هم بتوانم فیلم بسازم اما تا لحظه ای که زنده هستم ترجیح می‌دهم فیلمنامه بنویسم بلکه عمرم تلف نشود.

مترصد ساخت فیلم حضرت زینب(س)

الماسی با اشاره به فیلمنامه ای که با محوریت زندگی حضرت زینب(س) می نویسد بیان داشت: خیلی دوست دارم این فیلمنامه را هر چه زودتر بسازم چون ابدا وجه شعاری ندارد و ظرفیت نمایشی ویژه ای دارد.

این بازیگر با اشاره به جزییات فیلمنامه حضرت زینب(س) گفت: فیلمنامه در زمان حال می گذرد و در یک کلام به نقش رسانه ای فریادهای حضرت زینب کبری(س) و موضوع قیام امام حسین(ع) در امتداد حرکت آزادیخواهی در سراسر جهان اشاره دارد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه